مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

مسکن اجتماعی پروژه چالش برانگیزی است

عصر ساختمان- معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسکن اجتماعی پروژه چالش برانگیزی است، گفت: باید مشخص شود که دولت در این حوزه سیاست‌گذار است، حامی است یا مجری و نقش دولت در این زمینه باید با استفاده از تجارب کشورهای دارای مسکن اجتماعی بررسی و تعیین شود.

مسکن اجتماعی پروژه چالش برانگیزی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از موج، جواد حق‌شناس در پنل تخصصی مسکن اجتماعی پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن گفت: موضوع مسکن اجتماعی یک موضوع چالش برانگیز است که باید تکلیف آن در حوزه مسکن مشخص شود.
    وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای مسکن اجتماعی، شناسایی خانوارهای نیازمند برای استفاده از این مسکن و مکان‌یابی آن از موضوعات مهمی است که باید در کشورمان مشخص شود، گفت: علاوه بر این باید میزان اثربخشی مسکن اجتماعی در حوزه مسکن نیز محاسبه شود.
    معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نقش دولت در مواجه با مسکن اجتماعی اشاره و اظهار کرد: باید مشخص شود که دولت در این حوزه سیاست‌گذار است، حامی است یا مجری و نقش دولت در این زمینه باید با استفاده از تجارب کشورهای دارای مسکن اجتماعی بررسی و تعیین شود.
    حق‌شناس حضور دولت در بخش‌های اجرایی عمرانی را یک نگرانی بزرگ برشمرد و گفت: در همین همایش اشاره شد که حضور دولت به عنوان مجری در پروژه‌ها به چه میزان برای دولت دردسرساز بوده است. دولت باید مشخص کند که اگر قصد واگذاری بخش اجرای مسکن اجتماعی را دارد اجرای این پروژه به چه میزان و به چه نهادی واگذار خواهد شد و در کنار این نقش دولت چه باید باشد.
    وی بر حضور تشکل‌های مردم نهاد در پروژه مسکن اجتماعی تأکید کرد و افزود: باید جواب این سوال را یافت که چگونه می‌توان تشکل‌های مردم نهاد را برای حضور در پروژه مسکن مهر به کار گرفت.
    حق‌شناس گروه‌های هدف مسکن اجتماعی را اقشار ضعیف جامعه مثل زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و از کار افتادگان، مستأجران و محرومین، زوج‌های جوان کم‌درآمد و خانوارهای دارای مسائل اجتماعی برشمرد و چگونگی شناسایی این گروه‌ها را بسیار مهم دانست.
    وی با اشاره به تجارب بنیاد مسکن در شناسایی گروه‌های هدف در پروژه‌های مختلف بر به‌کارگیری شبکه‌های مردم نهاد مثل مدارس، مساجد و بسیج تأکید کرد و یادآور شد: هسته مرکزی در پروژه‌های مسکن اجتماعی مردم هستند و ما می‌توانیم با استفاده از این شبکه مردم نهاد کار شناسایی را انجام دهیم.
    معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روش ساخت و به‌کارگیری تعاونی‌ها در مسکن اجتماعی را قابل بررسی عنوان و اظهار کرد: این روش در برخی از مساکن مهر تجربه شده که بعضا نتیجه مثبت و برخی هم نتیجه نامطلوب داشته است.
    حق‌شناس توجه دولت به مسائل اجتماعی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: دولت برای حل مسائل اجتماعی تشکیل شده است و اینکه امروز با توجه به تنگناهای شدید مالی درگیر مسائل و مشکلات فراوانی است نباید وظیفه ذاتی خود که حل مسائل اجتماعی است را فراموش کند به همین دلیل لازم است تا دستگاه‌های مسوول تسهیلات درخور مسکن اجتماعی در نظر بگیرند.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از محل تسهیلات بهسازی مسکن روستایی هم برای این طرح تأمین اعتبار می‌شود، افزود: مشمولان این طرح از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد شناسایی شده و به ما معرفی می‌شوند که رقم متنوعی برای هر استان در نظر گرفته شده است.
    حق‌شناس با بیان اینکه نحوه نظارت بر این نوع مسکن نیز باید معلوم و مشخص شود، یادآور شد: در شرایط کنونی بنیاد مسکن در این طرح مسوولیت دیگری هم دارد و آن نظارت بر پایش اجرای عملیات ساخت واحدهای مسکونی توسط سازمان‌ها است به این معنا که دولت از طریق وزارت راه و شهرسازی بر ساخت این واحدها نظارت می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو