مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد:

سه راهکار رونق در بخش مسکن

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی سه راهکار رونق مسکن را تشکیل بانک توسعه‌ای، ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان و اجرای قانون پیش‌فروش عنوان کرد

سه راهکار رونق در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، غلامرضا سلامی درباره تبدیل بانک‌مسکن به بانک توسعه‌ای و رابطه بین عرضه و تقاضای مسکن، گفت: مسایل ساختاری بسیاری برای تامین مالی مسکن وجود دارد. در تمامی دنیا مسکن از محل پس‌انداز آتی مردم و نه گذشته تامین می‌شود. اینکه سایر بانک‌ها در ایران برای ارایه تسهیلات به مردم قدمی برنمی‌دارند به این خاطر است که در کشور ثبات اقتصادی وجود ندارد.

    وی افزود: اگرچه در حال حاضر نرخ تورم در مسیر صحیحی رو به کاهش است اما هیچ امیدی به استمرار این نرخ در آینده وجود ندارد و این بی‌اعتمادی را دولت‌ها به دلیل کارکردهای اشتباه به وجود آورده‌اند. به همین‌خاطر نیز بانک‌ها وام بلندمدت را برای تسهیلات خرید مسکن تامین نمی‌کنند. همچنین علاوه بر نرخ تورم مساله عرضه و تقاضا در بخش مسکن نیز مشکلی است که باید به آن توجه شود.

    مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی، افزود: ما در حال‌حاضر یک عامل مفقوده در بحث مسکن داریم و آن هم انبوه‌سازان(Developer) هستند. اگرچه در تعریف انبوه‌سازان در ایران و خارج از کشور نیز تفاوت عمده‌ای وجود دارد و انبوه‌ساز در آمریکا و اروپا به افرادی اطلاق می‌شود که شهرک و مجتمع‌های چندهزار واحدی می‌سازند اما ترغیب انبوه‌سازان هرچند در مقیاس کوچکتر در ایران باید مورد توجه قرار گیرد. به هر ترتیب عرضه انبوه در قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذار است و انبوه‌سازان می‌توانند در تامین مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار واقعی متوسط و کم درآمد موثر باشند.

    افزایش 130 برابری قیمت زمین در دو دهه گذشته

    مشاور وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: مهمترین مشکلی که در ایران وجود دارد بحث افزایش قیمت زمین به ویژه در کلانشهرهاست که بر اساس آمارها قیمت زمین نسبت به 20 سال گذشته، در حدود 130 برابر افزایش داشت که متناسب با تورم و درآمدها نبود. به همین خاطر اگر عامل قیمت زمین را در بحث واحدهای مسکونی کم کنیم مشکل تا حد قابل ملاحظه‌ای حل می‌شود.

    سلامی پیشنهاد داد: دولت در جاهایی که زمین وجود دارد اقدام به ساخت مسکن و واحدهای مسکونی کند و زیرساخت‌هایش را نیز تامین کند. زیرا ایران از لحاظ زمین کمبود خاصی ندارد. اگرچه در دهه‌های پیشین در شهرهای جدید هشتگرد، پرند، پردیس این اتفاق رخ داد اما به دلیل اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای آن درست نبود شاهد بودیم که کاهش قیمت تمام شده زمین به روش‌های دیگری تامین شد. بدین‌معنا که عموما شهرهای جدید فاقد تمامی زیرساخت‌های شهری و بعضا امکانات زندگی مناسب هستند و مهمتر از همه اینکه دسترسی به مراکز اقتصادی ندارند در حالیکه با سیستم حمل و نقل متعارف یکپارچه در اروپا این قبیل مشکلات حل شده است و به نظر می‌رسد ایران نیز باید بتواند چنین شیوه هایی را در کشور پیاده کند.

    وی در بیان راهکارهای خود برای تامین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه و ایجاد رابطه منطقی بین عرضه و تقاضای واقعی مسکن گفت: ایران باید مانند سایر کشورهای پیشرفته و موفق دنیا انبوه سازان را ترغیب به ساخت مسکن کند و در مقابل زمین، جاده، مترو و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز شهری و زندگی را که در طرح‌های جامع لحاظ می‌شوند دراختیار انبوه‌سازان بگذارد تا واحدهای مسکونی باکیفیت تولید کنند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین کشور باید بتواند برای ارایه تسهیلات به انبوه‌سازان بانک تخصصی مسکن را به بانک توسعه‌ای تبدیل کند زیرا در صورت توسعه‌ای شدن بانک مسکن است که می‌توان میلیاردها تومان تسهیلات در اختیار انبوه سازان قرار داد و این قشر را مکلف کرد تا در قبال دریافت تسهیلات مناسب مسکن باکیفیت و ارزان قیمت برای اقشار مختلف مردم تولید کنند.

    وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بحث عرضه را تقویت کنیم تشکیل بانک توسعه‌ای مورد نیاز ماست. همچنین علاوه بر ترغیب انبوه‌سازان و تشکیل بانک توسعه‌ای نیازمند پیش‌فروش و وضع و اجرای قوانین محکمی در این مورد هستیم. زیرا از طریق پیش فروش‌ها بخش عمده ای از تامین مالی انبوه‌سازان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و روند ساخت و ساز نیز تسریع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی