مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد‌الاقصی در فهرست میراث در خطر جهان قرار گرفت

عصر ساختمان- کشورهای عضو یونسکو با توجه به حفاری‌های غیرقانونی باستان‌شناسان رژیم صهیونیستی در مسجد‌الاقصی، پیشنهاد دادند قبله نخست مسلمانان و مسجد‌الاقصی در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار بگیرد.

مسجد‌الاقصی در فهرست میراث در خطر جهان قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، آنطورکه معاونت میراث فرهنگی به رسانه‌ها اعلام کرده است، این نشست ادامه چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در استانبول بود که تیرماه سال‌جاری در پی کودتای نافرجام در آن کشور و شرایط ناآرام سیاسی در ترکیه نیمه‌کاره ماند و قرار شد ادامه مباحث در‌ ماه اکتبر در مقر یونسکو در پاریس برگزار شود.

    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور که همراه احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو در این اجلاس حضور داشت به موضوعات مطرح شده در این اجلاس پرداخت و گفت: بررسی و ارزیابی وضعیت میراث جهانی مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس ازجمله موضوعات مهم نشست 3روزه کشورهای عضو یونسکو بود.

    وی با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی رژیم صهیونیستی در مسجد‌الاقصی افزود: از آنجا که این اتفاق در تقابل با حفاظت از میراث جهانی است از سوی کشور اردن به‌عنوان کفیل این مجموعه با حمایت کشورهای عضو کمیته میراث جهانی ازجمله کویت، لبنان و تونس درخواست قرار دادن مسجد‌الاقصی در فهرست میراث در خطر جهان به یونسکو ارائه شد.

    معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: با وجود اجماع کشورهای مسلمان برای قرارگیری مسجدالاقصی در فهرست میراث در خطر، به درخواست آمریکا رای‌گیری صورت گرفت که با 2رای مخالف، 10رای موافق و 8رای ممتنع، این اثر جهانی به نفع کشور فلسطین در فهرست آثار در خطر جهان جای گرفت.

    اما موضوع دیگری که در این اجلاس مورد تأکید کمیته میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، وضعیت حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشورهای درگیر جنگ بود.

    طالبیان در این رابطه گفت: درخصوص کشورهایی چون عراق، لیبی، سوریه و یمن که هم‌اکنون در بحران قرار دارند و درگیر جنگ هستند، قرار شد به‌منظور کمک به این کشورها تیم‌های کارشناسی برای مرمت آثار و بناهای تاریخی در آن کشورها حضور پیدا کنند که ایران نیز پیش‌تر آمادگی خود را برای حضور و کمک به مرمت و حفاظت از آثار این کشورها اعلام کرده بود.

    تهیه برنامه جامع برای ارزیابی دستورالعمل میراث جهانی
    در این اجلاس، سند راهبردی و دستورالعمل میراث جهانی و ارائه گزارش کارگروه‌ها، هماهنگی واژه‌ها در سند و جامعیت داشتن آنها، توجه به موضوعات مختلف ازجمله ارزیابی‌های زیست‌محیطی، آسیب‌شناسی توسعه‌های عمرانی و معدن و چگونگی برقراری نحوه ارتباط سیستم‌های مدیریتی موجود در پلان مدیریت آثار جهانی مطرح شد.

    آنطور که طالبیان گفت: در مرحله دیگر تشکیل کارگروه به‌منظور ارزیابی بهتر سند راهبردی و دستورالعمل میراث جهانی مطرح و قرار شد ایکوم در این خصوص برنامه جامعی را با هزینه و پشتیبانی استرالیا انجام دهد.

    یکی از موضوعات مهم دیگری که در این اجلاس مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، مربوط به فهرست موقت آثار جهانی بود که برخی از کشورها همچون ژاپن و چین و دیگر کشورهایی که دارای اختلافات مختلفی بودند، پیشنهاد جدیدی را ارائه دادند. این کشورها درصدد بودند با تغییر فهرست موقت و ضعیف کردن مداخلات یونسکو، سایت خود را که با کشوری دیگر هم‌مرز بود به ثبت برسانند.

    طالبیان گفت: درباره فهرست موقت بحث‌های مختلفی صورت گرفت که با تغییرات اندکی به تصویب رسید و نهایتا فرایند گذشته که فهرست موقت باید به تأیید کارشناسان یونسکو برسد، ادامه خواهد داشت. در ادامه اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تغییرات عرصه و حریم برخی از آثار جهانی همچون پالمیرا در سوریه، مجموعه باغ و آرامگاه همایون در دهلی‌نو، محوطه‌های مقدس و مسیر زیارتی ژاپن در رشته‌کوه‌‌های‌کی، مرکز تاریخی بخارا، ایچان کاله در ازبکستان، استینس لاس در فرانسه مورد بررسی قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی