مدیران خودروعصر اعتبار

علت افت معاملات در بازار مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس واکنش زود هنگام فروشندگان مسکن به افزایش ناچیز معاملات در ماه‌های اخیر و انتظار دریافت سود از یک بخش نیمه راکد را علت افت مجدد این بازار عنوان کرد.

علت افت معاملات در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد وطن‌پور اظهار کرد: در شش ماه اخیر و در شرایطی که معاملات مسکن مقداری افزایش یافته بود، قیمت‌ها روند صعود نسبی را در پیش گرفت که این افزایش منجر به از دست رفتن تعداد اندک مشتریان شد و دیدیم که در مهرماه تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد و نسبت به ماه قبل 38 درصد افت کرد.

    وی افزود: بخش عرضه مسکن دچار توهم جهش قیمت در سال آینده شده و با این پیش فرض، مشتریان فعلی را از دست می دهد. فروشندگان فکر می کنند امکان دارد با توجه به بحث برجام تغییرات مثبتی در قیمت دلار اتفاق بیفتد و به همین دلیل روی رقم فروش یا نحوه پرداخت سخت گیری بیشتری از خود نشان می دهند.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه به نظر می رسد رفتار اخیر عرضه متاثر از افزایش تقاضای وام مسکن باشد، تصریح کرد: گفته می شود در ماه‌های اخیر تعداد ثبت نام برای دریافت وام خانه اولی ها به حدود هزار نفر در ماه رسیده است. این سیگنال باعث شده تا طرف عرضه فکر کند سال آینده بازار مسکن با انباشت تقاضا مواجه می شود؛ در حالی که ملاک قرار دادن یک آیتم برای چنین نتیجه گیری، منطقی نیست.

    وطن پور، تحلیل زودهنگام از بازار غیرشفاف مسکن را اشتباه محاسباتی دانست و گفت: تاثیر متقاضیان دریافت وام بر بازار مسکن در سال آینده باید از چند جنبه بررسی شود؛ اینکه این هزار نفر که روزانه ثبت نام می کنند چه حجمی را در سال آینده روانه بازار می کند، جامعه هدف این وام‌ها چه کسانی هستند، یا در چه نقاطی با حجم تقاضا مواجه می شویم از هم اکنون قابل پیش بینی نیست. ممکن است سه - چهار ماه مانده به سررسید وام ها انبوه سازان طرح فروش بگذارند و همه منابع را از آن خود کنند. لذا اگر فعالان اقتصادی و مالکان سنتی بازار مسکن که بعضا تخصص لازم را در این زمینه ندارند منتظرند خانه های خود را در سال آینده با قیمت‌های بالا بفروشند دچار نوعی کم دقتی هستند.

    وی ادامه داد: از ویژگی های بازار مسکن این است که فعالان این بخش بر اساس حدس و گمان حرکت می کنند. عده ای نیز چندین تحلیل را در جیبشان می گذارند و صبر می کنند ببیند چه پیش می آید. بعد لباسی بر تن یکی از تحلیل‌ها می کنند تا نتیجه دلخواه خود را بگیرند. در حالی که شرایط آینده لزوما نمی تواند با شرایط مطلوب ما منطبق باشد.

    این کارشناس مسکن، مقاومت در فروش را از ویژگی های این روزهای بازار مسکن دانست و گفت: در شرایطی که مشتری در بازار نیست، فروشندگان از کاهش قیمت خودداری می کنند. فعالان این بازار معمولا قیمت را نمی شکنند ولو اینکه معامله ای صورت نگیرد. تفاوت بازار ملک و بازار سهام نیز همین است. قیمت‌ها در بازار سهام پایین می آید و معامله انجام می شود حتی زیان در سهام اتفاق می افتد اما بازار دوباره حرکت می کند؛ زیرا شفاف است.

    وطن پور ادامه داد: در بازار ملک یک شایعه و حتی یک توهم می تواند اثرگذار باشد. این بازار بیشتر رفتاری است تا اقتصادی. ممکن است اگر مالک یک واحد مسکونی ملک خود را بفروشد و پول آن را در بانک سپرده گذاری کند بیشتر سود کند تا اینکه خانه را برای سال آینده نگه دارد. اما چون غالب فعالان این بخش با مفهوم اقتصادی آشنا نیستند از این اقدام امتناع می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو