مدیران خودروعصر اعتبار

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران:

طرح تفصیلی اجازه برج‌سازی در منطقه ۲۲ را می‌داد

ضوابط بلند مرتبه سازی وجود ندارد تا مانع از برج‌سازی شود

عصر ساختمان:رییس سازمان نظام مهندسی درباره اظهارات مسئولان وزارت راه وش هرسازی مبنی بر اینکه برج سازی در منطقه ۲۲ تهران خارج از طرح تفصیلی بوده و هیچ حجم از ساخت و ساز غیر قانونی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی هنوز ضوابط بلند مرتبه سازی را ابلاغ نکرده که شهرداری در صدور مجوزها بر این مقررات و ضوابط استناد کند.

طرح تفصیلی اجازه برج‌سازی در منطقه ۲۲ را می‌داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حبیب الله بیطرف با بیان اینکه مقررات و ضوابط بلند مرتبه سازی هنوز ابلاغ نشده است که بتوان بر اساس آن نسبت به صدور مجوز یا عدم صدور مجوز اقدام کرد، اظهار کرد:‌ طرح تفصیلی هم اجازه می داد که در منطقه 22 برج سازی انجام شود.

    وی در پاسخ به این سوال که یعنی در طرح تفصیلی تعریف شده است که منطقه 22 چنین ظرفیتی برای بلند مرتبه سازی دارد؟ گفت:‌ در این طرح ظرفیت ساخت و ساز تعریف و مجوزها هم به صورت موردی توسط کمیسیون ماده 5 صادر شده است. 

    رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: در حال حاضر باید ضوابط بلند مرتبه سازی ابلاغ شود و البته وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کره که این ضوابط و قوانین و مقررات به زودی ابلاغ می شود.

    وی ادامه داد: اگر وزارت راه و شهرسازی ضوابط بلند مرتبه سازی را اعلام کند بسیاری از مشکلات و خلا های قانونی رفع می شود و تدوین و ابلاغ این ضوابط هم از وظایف وزارت راه و شهرسازی است. البته شهرداری می تواند با توجه به طرح تفصیلی شهر به این پروژه ها مجوز ندهد اما به هر حال شهرداری هم راه قانونی برای دادن مجوزها را پیدا کرده است.

    بیطرف با بیان اینکه سازمان نظام  مهندسی در مراحل ساخت نظارت و ایمنی و محاسبات  فنی و رعایت اصول نمای ساختمان ورود می کند و نقش دارد، گفت: در این میان سازمان نظام مهندسی هیچ نقشی ندارد و شهرداری و وزارت راه وش هرسازی باید پاسخگو باشند.

    رییس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی در بخش پایین دستی و در مرحله نظارت از نحوه ساخت و سازها ورود می کند. ضوابط را وزارت راه و شهرسازی باید توین و ابلاغ کند و شهرداری هم نسبت به صدور یا عدم صدور مجوزها تصمیم می گیرد در این پروسه سازمان نظام مهندسی نقشی ندارد و وظیفه کارشناسان سازمان نظام مهندسی بعد از این مراحل شروع می شود و ان هم نظارت بر مسائل فنی و کیفی است.

    بیطرف با تاکید بر اینکه امکان حذف شهرداری از پروسه صدور مجوزهای ساخت و ساز اساسا غیر ممکن است،‌ گفت:  شهرداری به طور قانونی مسئول صدور پروانه ها و مجازهای ساخت و ساز است اما ضوابط و مقررات حاکم بر آن را وزارت راه و شهرسازی باید ابلاغ کند.

    وی ادامه داد :مقررات ملی ساختمان را هم باید وزارت راه وشهرسازی به تصویب برساند و نظام مهندسی مسئول اجرای این مقررات هستند.

    بیطرف همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه ایران زمین گفت: این پروژه در توقیف دادگاه است تا طبق قانون به فروش برسد و ریال این پروژه به وزارت نفت داده شود اما از لحاظ برقرار ایمنی حفظ وضعیت موجود باید بگویم که نظام مهندسی پیگیری های لازم را انجام داده است که ایمنی گود این پروژه برقرار باشد تا مراحل فروش انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار