مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خبر داد:

تعمیر و مرمت بنای تاریخی خان‌ اوی جونقان در چهارمحال و بختیاری

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از تعمیر و مرمت بنای تاریخی خان اوی جونقان در این استان خبر داد.

تعمیر و مرمت بنای تاریخی خان‌ اوی جونقان در چهارمحال و بختیاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مصطفی هادی‌پور اظهار کرد: بنای تاریخی خان اوی جونقان در چهارمحال وبختیاری تعمیر و مرمت شد.

    معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از تعمیر و مرمت تاق سنگی جونقان با اعتباری بالغ بر  190میلیون ریال خبر داد و بیان داشت: این عملیات با هدف استحکام بخشی بنا، خواناسازی پلان و احیای قسمت دوم اثر از اعتبارات استانی در پاییز 95 آغاز شده است.

    وی با بیان اینکه بنای تاریخ مذکور در 65 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری در جنوب شهر جونقان قرار دارد، گفت: این اثر در سال1387 به شماره 2537 در فهرست آثار ملی با مساحتی حدود 1156 مترمربع ثبت ملی رسیده است.

    هادی‌پور با اشاره به اینکه قدمت این بنا به استناد پرونده ثبتی اثر و بررسی کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در منطقه به دوره تاریخی ساسانی و اتابکی با سبک معماری پارتی به صورت سنگ چین‌های خشک چین قطور احداث شده است، افزود: این بنا با ویژگی معماری کوهستانی و کاربرد کاروانسرا با سنگ‌های قواره و بدون ملات در نزدیکی تنگ درکش ورکش که گذرگاهی بسیار صعب‌العبور بوده، واقع شده است.

    وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری دارای آثار باستانی زیادی است، گفت: در این منطقه چندین فصل کاوش نجات بخشی باستان‌شناسی و بررسی انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی