مدیران خودروعصر اعتبار

گفت‌وگو با معاون وزیر راه و شهرسازی:

ریشه‌کنی سفته‌بازی در بازار مسکن با ایجاد بانک توسعه‌ای

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجا که اکنون برنامه‌ریزی‌های ما به سمت ایجاد بانک توسعه‌ای است و فکر می‌کنیم که زمان رکود، بهترین زمان برای اجرای اقداماتی است که می‌توان در جهت ایجاد بانک توسعه‌ای داشت، در نتیجه با ایجاد این بانک توسعه‌ای می‌توانیم در زمان رونق اقدامات و فعالیت‌های سفته‌بازانه را مهار کنیم.

ریشه‌کنی سفته‌بازی در بازار مسکن با ایجاد بانک توسعه‌ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، حامد مظاهریان در رابطه با صحبت‌های اخیر، در خصوص بازگشت سفته‌بازی به بازار مسکن گفت: رصد معاملات بازار مسکن نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، رسیدن به سفته‌بازی به نحوی که طی سال‌های 1389 و 1391 شاهد آن بودیم، منتفی است. این به دلیل موجودی بازار، قدرت خانوار و سیاست‌هایی است که دولت در دست دارد.

    او در ادامه گفت‌وگویش با هفته‌نامه تجارت فردا افزود: اما دولت باید خود را برای درازمدت آماده کند، چرا که رفتار بازارهای موازی احتمال اثرگذاری بر روی این بازار را نیز دارد. در تمام نقاط دنیا بازار مستغلات در معرض این‌گونه سفته‌بازی‌ها قرار دارد، چرا که بازار مستغلات بازاری است که هنگام وقوع تغییرات اقتصادی، لنگرگاه حفظ پول سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود و در شرایط بی‌ثبات، برای حفظ پول، این بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم برای جلوگیری از سفته‌بازی بخش مسکن چه اقداماتی در نظر گرفته است؟ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت یازدهم، در سیکل‌هایی که منجر به رونق و افزایش قیمت‌ها می‌شود و همچنین در دوران سیکل‌های رکودی، معمولاً از طریق سیاست‌های پولی می‌توان این بازار را متعادل کرد، زیرا اثرگذاری سایر سیاست‌ها بر بازار مسکن زمان زیادی طول می‌کشد و در این میان سیاست‌های پولی هستند که موفق عمل می‌کنند.

    مظاهریان بیان کرد: برای مثال در بازار طلا و ارز به واسطه واردات می‌توان کمی به بازار تعادل بخشید، اما چنین فرآورده‌هایی در زمانی طولانی‌مدت وارد بازار مستغلات و مسکن می‌شود. بنابراین مطمئن‌ترین سیاست برای کنترل سیکل‌های رونق و رکود بازار مسکن، سیاست‌های پولی است و ابزاری که اکنون برای این سیاست‌ها معرفی شده، بانک توسعه‌ای است.

    او در رابطه با نقش بانک‌ توسعه‌ای در جلوگیری از سفته‌بازی بازار مسکن گفت: بانک توسعه‌ای تنها سودآوری را در نظر ندارد، بلکه اجرای سیاست‌ها از مهم‌ترین اهداف آن به شمار می‌رود. در نتیجه این بانک در زمان‌هایی که بازار مسکن با سفته‌بازی مواجه می‌شود و به دنبال آن تقاضای کاذبی برای خرید در بازار ایجاد می‌شود و همین موضوع می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت‌ها شود، با ارائه بسته‌هایی می‌تواند به جذب سرمایه سرمایه‌گذاران این بخش در جهت تولید درازمدت مسکن بپردازد.

    مظاهریان در ادامه بیان کرد: به این ترتیب در واقع این بانک می‌تواند از رفتارهای شتاب‌زده و هیجان‌انگیز در بازار مسکن که منجر به افزایش قیمت غیرمعمول می‌شود، جلوگیری کند. همچنین یک بانک توسعه‌ای حتی در زمان‌هایی که بازار مسکن در رکود است، می‌تواند باز هم با ارائه بسته‌هایی مالی، سرمایه‌گذاران این بخش را تشویق و طرف تقاضا را نیز تقویت کند تا به این ترتیب بازار مسکن به حرکت خود ادامه دهد.

    او افزود: این در حالی است که بانک تجاری چنین اهدافی را در سرلوحه خود ندارد. سرلوحه اصلی بانک تجاری سودآوری است و حتی در زمان‌های رکود و رونق هم، باید حداکثر بهره‌برداری اقتصادی را انجام دهد. اما از آنجا که هدف اصلی بانک توسعه‌ای مقابله با دو بحران رونق و رکود است، بنابراین منابع خود را برای این دوران تجهیز می‌کند و سیاست‌های آماده‌ای دارد تا در مواقع لازم آنها را به کار گیرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که برای تبدیل‌شدن بانک مسکن به بانک توسعه‌ای چه اقداماتی باید انجام شود؟ گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر تبیین و جاانداختن این موضوع است که یکی از اولویت‌های بخش مسکن داشتن نهادی توسعه‌ای است. خوشبختانه بعد از این سه سال تمام بازیگرانی که باید نقشی را در این قضیه ایفا کنند به این توافق رسیده‌اند که باید نهادی توسعه‌ای ایجاد شود. در حال حاضر هیچ مخالفتی برای ایجاد این نهاد وجود ندارد و بانک مسکن نیز می‌تواند به ایفای این نقش بپردازد.

    او افزود: اکنون تمام جهت‌گیری‌ها، در رابطه با تغییر به این سمت است. البته برای این کار باید اصلاح برخی از قوانین از جمله اصلاح قوانین بانکی صورت بگیرد. بانک مسکن نیز باید اساسنامه‌ای جدید داشته باشد و همچنین بتواند افزایش سرمایه پیدا کند. از بین این سه ضرورت، خوشبختانه ضرورت افزایش سرمایه با تصویب اصلاحیه بودجه سال 1395 صورت گرفته است. بر اساس این اصلاحیه 10 هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک مسکن افزوده شد.

    مظاهریان در ادامه بیان کرد: همچنین در بودجه سال 1395 این اجازه به وزارت راه و شهرسازی داده شد که از محل دارایی‌های خود تا پنج هزار میلیارد تومان از این افزایش سرمایه را اعمال کند. اما به نظر می‌رسد قدم مهمی مثل افزایش سرمایه که معمولاً با تنگناهایی مواجه است، برداشته شده است. اکنون ما در بخش اصلاح قوانین و بازسازی ساختار بانک مسکن هستیم تا به این ترتیب بانک مسکن بتواند متناسب با هدف‌های جدیدی که برایش تعیین می‌شود به کار خود ادامه دهد.

    او در پاسخ به این سوال که اگر به سمت نهادهای توسعه‌ای نرویم، این احتمال وجود دارد که به سمت سفته‌بازی حرکت کنیم؟ گفت: همان‌گونه که قبل‌تر هم عنوان کردم، اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی نیفتد و تلاطم شدیدی ایجاد نشود به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازار مسکن کشش افزایش قیمت را داشته باشد. از آنجا که اکنون نیز برنامه‌ریزی‌های ما به سمت ایجاد بانک توسعه‌ای است و فکر می‌کنیم که زمان رکود، بهترین زمان برای اجرای اقداماتی است که می‌توان در جهت ایجاد بانک توسعه‌ای داشت، در نتیجه با ایجاد این بانک توسعه‌ای می‌توانیم در زمان رونق سیاست سفته‌بازانه را مهار کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی