مدیران خودروعصر اعتبار

‌آتش سوزی در ساختمانی که پایان کار ندارد

عصر ساختمان- ‌ساکنین مجتمع مسکونی تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس که هفته گذشته تجربه تلخی از آتش‌سوزی را تجربه کردند این روزها در پی عدم پاسخگویی سازندگان این مجتمع و نداشتن پایان کار این واحدهای مسکونی سرگردان هستند!

‌آتش سوزی در ساختمانی که پایان کار ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ‌سه‌شنبه 4 آبان بود، ساعت 09:39 به مرکز 125 آتش‌نشانی بندرعباس اطلاع داده شد که ساختمانی واقع در خیابان دانشگاه بندرعباس دچار حریق شده است.

    حریق  از پارکینگ مجتمع مسکونی تهران شروع می‌شود، حریق چند دستگاه خودرو در پارکینگ سوزانده  و دودش  را راهی طبقات کرده تا راه تنفسی ساکنان را مختل کند. خودروهای عملیات امداد و نجات نیز سریعاً خود را به محل وقوع حادثه رساندند که مشاهده شد پارکینگ و دو دستگاه خودرو که در پارکینگ این ساختمان قرار داشتند، طعمه حریق شده بودند و طبقات همکف ساختمان هم سوخته بود. نیروهای امداد و نجات به‌محض رسیدن به محل عملیات اطفا حریق را شروع کردند و تعدادی از نیروها به طبقات بالاتر ساختمان رفتند تا به ساکنین کمک کنند و یک نفر هم در قسمت پارکینگ گیر افتاده بود که وی نجات داده شد. ساعت 12:06 عملیات به پایان رسید و حدود 40 نفر از ساکنین نجات یافتند که هیچ‌کدام دچار آسیب جدی نشدند و فقط دچار تنگی نفس شده بودند که سرپایی مداوا شدند، اما شاید جالب‌ترین نکته این سانحه بازبگردد به این موضوع که این ساختمان پایان کار ندارد(!) و ساختمانی که پایان کار ندارد، مسلماً این موضوع را مشخص می‌کند که مجوز ایمنی خود را از سازمان آتش‌نشانی نگرفته است و این ساختمان در شمار ساختمان‌هایی است که پایان کار ندارد، همچنین این چندمین ساختمانی است که طی سال‌های اخیر در این کوچه دچار حریق شده است!

    ‌آواره شده‌ایم و کسی پاسخگو نیست

    یکی از ساکنین این مجتمع مسکونی با بیان اینکه به‌عنوان نخستین خانوار و نزدیک به دو سال است که در این ساختمان سکونت دارد، تصریح کرد: در این مجتمع 12 طبق و 80 واحدی که یک طبقه آن غیرمجاز ساخته‌شده است، خانه را خریده‌ام، اما در این مدت آپارتمان‌ها سند ندارد، زیرا این مجتمع مسکونی هنوز پایان کار خود را از شهردار دریافت نکرده است.

    ابطحی با اشاره به اینکه طبق وعده سازنده این مجتمع دوماه پس از سکونت قرار بود سند آپارتمان‌ها آماده و تحویل خریداران شود، اما این وعده پس از گذشت نزدیک به دو سال همچنان عملی نشده است، خاطرنشان کرد: پیگیری هم کرده‌ایم و با سازنده و هیئت‌مدیره چندین مرتبه جلسه برگزار شده‌، اما هیچ مشکلی برطرف نشده‌ و همچنان این مجتمع فاقد سند است.

    وی با بیان اینکه هرروز به مشکلات این مجتمع افزوده می‌شود، اظهار کرد: پس از دو ماه از سکونتم در این مجتمع، کولر منزلم دچار آتش‌سوزی شد، چون پریزش کامل آتش‌گرفته بود و از همان اول کار مسئول تأسیسات برق این مجتمع اعلام کرد که فیوزهای 25 آمپر به‌کاررفته و مشکل برقی دارد.

    ابطحی در آپارتمانم زیر جعبه‌فیوز نشتی آب وجود دارد و در تمام این مدت به سازنده ساختمان این موضوع را انتقال داده‌ام، اما هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است، اضافه کرد: ساکنین دیگر این ساختمان هم با مشکلات مشابهی همچون مشکلات برق و نشتی فاضلاب روبه‌رو هستند و جالب‌تر آنکه طبقه دوم پارکینگ مجتمع به‌صورت غیرمجاز ساخته‌شده است که مدارک آن در شهرداری منطقه یک موجود است و همچنین لوله‌ها سیستم‌های به‌کاررفته در سیستم اعلام حریق ناقص به‌کاررفته است و هیچ‌کدام از واحدها از این سیستم برخوردار نیست.

     

    این شهروند هرمزگانی بابیان اینکه این مجتمع فاقد سیستم اطفا حریق و فاقد هرگونه بیمه در مقابل آتش‌سوزی است، ادامه داد: متأسفانه در ساختمان سقف کاذب به کاررفته که خود عاملی برای نشستی سیستم آب و فاضلاب شده و به سمت سقف‌های کاذب پیشروی کرده و همین خود عاملی برای آتش‌سوزی بوده است که از دو ماه پیش برق‌های ساختمان دچار نوسانات شده بود و لامپ‌های طبقه‌های سوم و چهارم دچار سوختگی می‌شد که این امر هم به سازنده اطلاع داده شد که بازهم هیچ اقدامی صورت نگرفت تا متأسفانه شاهد آتش گرفتن این مجتمع باشیم.

    وی با اشاره به اینکه نزدیک به چهار روز است تمامی ساکنین مجتمع دربه‌در شده‌اند، افزود: جایی نداریم زندگی کنیم و همسرم باردار است و در سانحه آتش‌سوزی با زحمت فراوان توانستم همسرم را از مجتمع خارج کنم، اما سازنده مجتمع حتی یک تماس نگرفت که عذرخواهی کند.

    ابطحی بابیان اینکه سازنده ساختمان آقایان "ع.ا و م.ن" هستند، افزود: پس از آتش‌سوزی جلسه‌ای هم برگزار کردیم که علی‌رغم اطلاع‌رسانی بازهم شاهد آن هستیم سازندگان از آمدن در جمع ساکنین خودداری کرده‌اند و اعلام می‌کنند به آن‌ها ربطی ندارد، درحالی‌که گزارش شهرداری منطقه یک بندرعباس و اداره برق شهرستان و آتش‌نشانی بندرعباس این مجتمع مشکل برقی داشته و هم پس برق جوابگو این تعداد واحد نبوده است و هم نشتی آب و فاضلاب در این سانحه سهم بسزایی داشته است.

    وی با اشاره به اینکه پس از آتش‌سوزی هفته گذشته هیچ‌کسی پاسخگو نبوده است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان ساکنین این مجتمع از مسئولین می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کرده و مردم را از دربِ دری و این مشکل بزرگ خارج کنند.

    ابطحی بابیان اینکه 90 درصد ساکنین این مجتمع غیربومی بوده و جایی برای زندگی در بندرعباس ندارند، اضافه کرد: بنده خود روزانه 120 هزار تومان بابت هتل هزینه می‌دهم و من کارمند چقدر حقوق می‌گیرم که باید این هزینه را بابت سهل‌انگاری دو نفر پرداخت کنم و این سازندگان بابی توجهی بازندگی تمامی ساکنین این مجتمع بازی می‌کنند.

    وی در پایان با اشاره به اینکه پس از آتش‌سوزی سه واحد مسکونی به‌صورت کامل آتش‌گرفته است، تصریح کرد: 77 واحد دیگر تأسیسات آب، برق، مخابرات و گاز آن ازکارافتاده است و مردم آواره کوچه شده‌اند و نمی‌دانیم چه کنیم و پولی هم برای اجاره‌نشینی نداریم.

    به دلیل عجله در خروج از ساختمان پایم شکست

    یکی دیگر از ساکنین این مجتمع مسکونی در خصوص روز سانحه آتش‌سوزی گفت: خواب بودم که نزدیک ساعت 8:30 صبح مشاهده کردم که خانه پر از دود و آتش است، اظهار کرد: سریع فرزندانم را از خواب بیدار کردم و باعجله خواستیم از پله بیایم پایین که مشاهده کردیم ساختمان را دود فراگرفته که در همین زمان به علت افتادم پایم شکست.

    خانم عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دخترم در طبقه زیرزمین گیرکرده بود که با کمک آتش‌نشانان توانستیم آن را پیدا کنیم، تصریح کرد: در این مدت سازندگان ساختمان کسی پیگیر حالم نشد و تمامی هزینه‌های بیمارستان و حتی اجاره خانه که هر شب 150 هزار تومان پرداخت می‌کنم، همگی توسط خودم پرداخت‌ شده است.

    وی در پایان گفت: هیچ‌کس نیست بپرسد حالت چطور و نمی‌دانم چرا سازندگان این مجتمع بدون فکر ساکنین این مجتمع به زندگی عادی خود می‌پردازند.

    شناسایی 12 مجتمع بزرگ بندرعباس که دارای مشکل ایمنی هستند

    در همین خصوص مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: این ساختمان 3 سال است به مردم فروخته‌شده و افراد زیادی در آن زندگی می‌کنند، درحالی‌که پایان کار ندارد.

    فرجام دانش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه 12 مجتمع بزرگ تجاری، اداری و مسکونی دیگر را نیز شناسایی کرده‌ایم که مشکل ایمنی دارند و پایان کار هم ندارد، تصریح کرد: آتش‌نشانی و شهرداری بدون دستور قضایی اجازه تخلیه منزل و یا مجتمع را نداریم و ساکنان اگر از مالک شکایت کنند و ما اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم و طی نامه‌ای به مراجع قضایی ضعف‌های ایمنی ساختمان را بازگو می‌کنیم و منتظر دستور قضایی می‌مانیم.

    وی با اشاره به اینکه بعد از حادثه‌ای که برای مجتمع تجاری ستاره جنوب افتاد جلسه‌ای برگزار و مقرر شد که از مجتمع‌های بزرگ شهر بازدید و ساختمان‌های بدون پایان کار و بدون ایمنی شناسایی شود، اضافه کرد: به همین علت از اکثر مجتمع‌ها بازدید شد: در این مورد 12 مجتمع بزرگ تجاری ، مسکونی واداری که بدون پایان کار نقل‌وانتقال یافته است شناسایی و پرونده‌های این مجتمع‌ها تحویل مراجع قضایی شده ‌که چند ماه است منتظر دستور قضایی دهیم.

    دانش در پایان گفت: مسئولین امر بدون اجازه دستور قضایی نمی‌توانند قدمی در حکم تخلیه و یا پلمب مجتمع برای جلوگیری از عواقب ساخت غیراصولی و یا فاقد استحکام بنا و بدون ایمنی داشته باشند.

    اجازه ورود به ساختمان نداریم‌

    همچنین معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس گفت: صاحب این ملک در سال 90 پروانه ساخت مجتمع را دریافت کرده و پس‌ از آن مالک و ناظر به شهرداری مراجعه نکرده‌اند و این مجتمع مسکونی پایان کار ندارد.

    اصغر حسینی پور با اشاره به اینکه اگر سازنده ملک به ما مراجعه نکند، اجازه ورود به ساختمان نداریم، مگر با دستور قضایی، تصریح کرد: البته شهرداری به‌عنوان طلبکار می‌تواند از مالک ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند، شکایت کند.

    وی بابیان اینکه چون انشعاب آب و برق داده می‌شود دیگر سازنده نیازی برای گرفتن پایان کار نمی‌بیند، اظهار کرد: دریافت پایان کار جدید به‌منزله مهر تأییدی است برای ملکی که مردم قصد خرید آن رادارند و خریداران می‌توانند از مالک درخواست صدور پایان کار جدید را کنند و از این طریق از وضعیت ملک و استعالم شهرداری مطمئن شوند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمانی که کار ساخت‌وساز مجتمع و یا هر ملکی به تمام می‌رسد ناظر ساختمان به‌عنوان نماینده سازمان نظام‌مهندسی باید به شهرداری مراجعه کند که کار ساختمان به پایان رسیده است و مجموع شهرداری برای اقدامات بعدی به ساختمان مراجعه می‌کنند و مهر تائید و یا عدم تائید ایمنی ساختمان بر روی برگه بازدید از محل می‌زنند، خاطرنشان کرد: سازندگان و ناظر ساختمان بدون پایان کار به هر دلیلی به شهرداری مراجعه نکرده است و پس از پایان کار ساخت‌وساز، نقل‌وانتقال انجام‌ گرفته است.

    حسینی پور اضافه کرد: در ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند، شهرداری مقصر حوادثی مانند سانحه رخ‌داده در این مجتمع مسکونی نیست و سازندگان مقصر هستند.

    وی در پایان گفت: چرا ادارات آب و برق به 80 واحد این مجتمع خدمات ارائه داده‌اند، درحالی‌که از شهرداری بندرعباس استعلام نکرده‌اند، زیرا اگر ساختمان آب و برق نداشت حتماً مالک به شهرداری مراجعه می‌کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو