مدیران خودروعصر اعتبار

روستاهای رنگی مازندران در انتظار گردشگران

عصر ساختمان- روستا گردی در مازندران، البته در هر فصلی زیباست اما در پاییز که خدای رنگ در طبیعت جلوه گری می کند، چشم انداز دیگری دارد.

روستاهای رنگی مازندران در انتظار گردشگران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حالا که پاییز رسیده حیف است مسافرت نروید و از زیبایی‌های این فصل شگفت‌انگیز حظ نبرید. اگرچه اکثر مسافران، بهترین فرصت سفر به مازندران را زمان آغازین فصل سال و تابستان می دانند اما فقط یکبار تجربه سفر در فصل پاییز و دیدن مناظر بدیع آن، وقتی طبیعت با رنگ های بی شمارش، به کمال می رسد، چنان خاطره ای در ذهن حک می کند که بدون تردید سال آینده، منتظر فصل پاییز می مانید، تا یک بار دیگر با جادوی طبیعت تجدید خاطره کنید.

    برای اثبات این ادعا، شواهد بسیاری در مازندران از غرب تا شرق اش وجود دارد که برای دیدن اش باید از طریق جاده پر پیچ و خم، با چشم اندازهای کوه و دشت حرکت کنید. بخش هایی از جنگل های جلگه ای و هیرکانی، بخشی از جذابیت های جاده ای مازندران است که با قدم زدن در آن، می توان معنای واقعی پاییز را فهمید.

    عکس یادگاری یادتان نرود!

    این روزها فرصت رانندگی در جاده و قدم زدن در مسیرهای زیبای استان مازندران و لختی حضور در طبیعت به ویژه برای آنان که دستی به عکس و عکاسی حرفه‌ای دارند روزهای فراموش نشدنی خواهد بود.

    در فصل پاییز با تغییرات فیزیولوژیکی که روی درختان ایجاد می‌شود، رنگدانه‌های مختلفی را روی برگ‌ها مشاهده می‌کنیم که درخت انجیلی متنوع‌ترین رنگ‌ها را در بین جنگل‌های شمال کشور دارد.

    تالاب عباس آباد یکی از بخش‌های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد در شهرستان بهشهر است که با درختان پائیزی، قشنگی‌های خاص را پیدا کرده است. جواهرده، ارتفاعات سه هزارو دو هزار تنکابن، کلاردشت و کجورولاویج، هزار جریب نکا، جاده سد شهید رجائی، کیاسر، دو دانگه و چهار دانگه شهرستان ساری نیز از دیگر مناطق زیبای پاییزی استان مازندران است.

    از آنجایی که یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت مازندران را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد و نیز وجود 5500 هکتار پارک‌های جنگلی با تنوع رنگ‌های پاییزی در دسترس مردم نیز جلوه خاصی به طبیعت گردی استان داده است.

    خوشبختانه مازندران در کنار دیگر جذابیت‌های طبیعی‌اش دارای شناخته‌شده‌ترین زیستگاه‌های طبیعی از نظر پرندگان مهاجر است. تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار از جمله مناطق صاحب نام در زمینه پرنده‌نگری هستند که می‌توانند گردشگری بی‌رونق مازندران به‌ویژه در فصل پاییز را رنگ و بو دهند و این فعالیت همراه و سازگار محیط زیست را برای بومیان منطقه که تنها به شکار پرنده و فروش یا خوردن گوشت آن نمی‌اندیشند به یک فرصت پولساز تبدیل کنند.

    تالاب‌های سرخ‌رود و ازباران در محمودآباد و فریدون‌کنار هرسال پاییز و زمستان میزبان شمار زیادی قوهای مهاجر هستند که با سفرشان به گردشگری پاییزی و زمستانی این دیار رونق می‌بخشند.

    روستاهای رنگی

    روستا گردی در مازندران، البته در هر فصلی زیباست اما در پاییز که خدای رنگ در طبیعت جلوه گری می کند، چشم انداز دیگری دارد. تجربه گردشگری در روستاها، به دلیل تفاوت قابل ملاحظه اش با زندگی شهری، خالی از لطف نیست، به خصوص اگر هدف از سفر به مازندران، دوری از زندگی پر استرس شهری باشد.

    خانه های کاه‌گلی، پیاده‌روهای سنگ‌فرش شده و عطر درختان کهن‌سال عناب در روستاهای پرجاذبه مازندران، نقش و نگارهای زیبایی در پاییز برگ ریزان ایجاد کرده است.

    پاییز گردی در روستاهای مازندران هم صفای خاص خودش را دارد. کافی است چند کیلومتری از شهر و هیاهوی زندگی شهری به سمت کوهپایه‌ها یا جلگه بروید تا پاییز برایتان رنگ و بوی تازه‌ای گیرد.

    مازندران روستاها و دهکده های ییلاقی و گردشگری بسیاری دارد که در چهار فصل از جمله پاییز میزبان مسافرانی از گوشه و کنار کشور و جهان است، هوای لطیف، طبیعت زیبا، آداب و رسوم، سنت های بومی، بازی های محلی، صنایع دستی، گویش و زبان از جمله جاذبه هایی است که سبب جذب گردشگر در این مناطق می شود.

    گردشگری در پاییز ؛ خاطره انگیز

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران درباره گردشگری در پاییز مازندران می‌گوید: فصل پاییز یکی از قابلیت‌های خاطره انگیز گردشگری در مازندران است تا گردشگران  زیبایی خالق هستی را  از نزدیک درک کنند.

    دلاور بزرگ نیا افزود: در مازندران برخی از حرفه‌ای‌های گردشگری، فصل پاییز را برای دیدن زیبایی‌های سرزمین بکر و رویایی در نظر می‌گیرند. به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، گردشگری در پاییز آسانتر است و از ترافیک های سفرهای تابستانی خبری نیست. بسیاری از اقامتگاه ها را می‌توان با درصد تخفیف خوب برای سکونت موقت برگزید.

    وی افزود: افرادی که قصد دارند از سر و صدا و آلودگی شهر خلاص شوند و به تمدد اعصاب برسند با جنگل‌نوردی و پیاده‌نوردی در جنگل‌های هیرکانی مازندران می‌توانند آرامش‌خاطر به دست آورند که البته باید در این سفر حتما از راهنمایان محلی بهره بگیرند. با توجه به هوای معتدل می‌توانند از آب‌های گرم معدنی پراکنده از شرق تا غرب با توجه به خواص درمانی متعدد در مازندران استفاده کنند.

    وی افزود: در فصل پاییز با شروع مهاجرت پرندگان از سیبری به سواحل شمالی استان مازندران، تورهای طبیعت گردی با هدف سفر به تالاب های مازندران و دیدن پرندگان برگزار می شود. برگزاری تورهای تالاب گردی در سال‌های اخیر از رونق به مراتب بیشتری برخوردار شده است و سال به سال به تعداد علاقه مندان تورهای طبیعت گردی در تالاب های مازندران افزوده می شود.

    این قسمت را کمی خودمانی تر به شما می گویم. سفر به مازندران در فصل پاییز، فقط گوناگونی رنگ طبیعت و تغییر آب و هوایی اقلیمی نیست. گردشگری در پاییز، ویژگی های  دیگری هم دارد که شاید در این برهه از زمان که مسائل اقتصادی بر وضعیت زندگی همه اقشار مختلف جامعه سایه انداخته، می تواند قابل تامل باشد. بیشتر اوقات، وقتی برنامه سفر را می چینیم، اولین چیزی که به آن فکر می کنیم، مقدار پولی است که می توانیم هزینه کنیم و پاییز، این امکان را به ما می دهد که با صرفه جویی بیشتر و هزینه کمتر سفر کنید.

    مهمتر از همه اینکه خبری از ترافیک تابستانی نیست و شما می توانید با استرس کمتری در جاده های مازندران برانید. تاسیسات اقامتی در این فصل، احتمالا با قیمتی ارزان تر در اختیارتان است. گردشگری پاییزی در مازندران را نباید از دست داد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار