مدیران خودروعصر اعتبار

کشف بقایای دهکده باستانی در "لامرد"

عصر ساختمان- مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لامرد از کشف بقایای یک دهکده باستانی در اطراف روستای میرحسنی، در این شهرستان خبر داد.

کشف بقایای دهکده باستانی در "لامرد"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مسعود تقی‌زاده گفت: این دهکده باستانی در تنگه‌ای مُشرف بر روستای میرحسنی قرار دارد و قبل از تخریب شامل اتاق‌هایی ایجاد شده در دل کوه بوده که با توجه به علائم و نشانه‌های موجود به لحاظ علمی، سابقه سکونت انسان در آن به دوران ساسانیان و حتی قبل از آن بازمی‌گردد.

    او تصریح کرد: در دهه 60 به دلیل نبود اداره میراث فرهنگی در شهرستان لامرد، بخش‌ اعظمی از این دهکده تاریخی تخریب شده است.

    تقی‌زاده ادامه داد: این اثر شاخص در دهه شصت و قبل از تخریب گسترده، دارای بازدیدکنندگانی بوده، اما در کمال ناباوری و به واسطه سهل‌انگاری و بی‌توجهی محض، به بهانه برداشت سنگ گچ‌، قسمت عمده آن تخریب شده است، اما به لحاظ اهمیت و موقعیت و قدمت این اثر ارزشمند، کار پژوهش و تحقیق با هدف تکمیل اطلاعات در بقایای این دهکده باستانی انجام شد.

    مسئول اداره میراث فرهنگی لامرد اضافه کرد: متاسفانه در ادامه این تحقیقات، پژوهشگران با صحنه دردآوری از تخریب‌های گسترده با انواع وسایل انفجاری و حفاری روبرو شدند که منجر به از بین رفتن بسیاری از علائم و نشانه‌های این اثر ارزشمند شده است.

    تقی‌زاده ادامه داد: تحقیقات و پژوهش با توجه به علاقه‌مندی کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث فرهنگی لامرد و پژوهشگران افتخاری و اعضای انجمن این اداره در میرحسنی و شورای اسلامی این روستا، با حداقل امکانات و در شرایطی خطرناک انجام شده است.

    وی  از اهالی و اعضای انجمن و شورای اسلامی روستا میرحسنی محل خواست از برداشت هرگونه سنگ یا فعالیت معدن گچ در این محدوده جلوگیری کرده و مسئولان را در جریان امر قرار دهند.

    تقی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر اعتبار و تجهیزات لازم تامین شود، با توجه به وجود نیروهای متخصص و علاقه‌مند، می‌توان زوایای تاریک و مبهم تاریخ شهرستان لامرد را مستندنگاری و روشن کرد.

    به گزارش ایسنا، روستای میرحسنی، در 11 کیلومتری شهرستان لامرد قرار دارد و اثر تاریخی ثبتی هفت برکه مربوط به دوره تاریخی در محدوده همین روستا قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو