مدیران خودروعصر اعتبار

بی‌توجهی کشور به مصرف انرژی در ساختمان سازی‌های کشور

عصر ساختمان- رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در ساختمان سازی از مقوله مصرف انرژی، غفلت کرده‌ایم، گفت: در مقایسه با کشورهای خارجی، بیشتر از اینکه به کیفیت و صرفه جویی انرژی در ساختمان سازی بپردازیم به طراحی و زیبایی سازه‌ها توجه شده است.

بی‌توجهی کشور به مصرف انرژی در ساختمان سازی‌های کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد معتمدی در پنجمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی مصالح و سازه‌های نوین در مهندسی عمران، اظهار کرد: در معماری و ساختمان‌های قدیمی و سنتی ما به جلوگیری از هدررفت و صرفه جویی در مصرف انرژی به خوبی توجه شده بود ولی امروزه از این موضوع غافل شده‌ایم.

    وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر، تکنولوژی‌های خارجی را در ساخت و ساز به کار گرفته‌ایم بدون اینکه به کیفیت، اهمیت دهیم، خاطرنشان کرد: ارزان بودن انرژی در بی‌توجهی به کیفیت فناوری‌های استفاده شده در حوزه ساخت و ساز موثر بوده است و از سوی دیگر در مقایسه با کشورهای خارجی، بیشتر از اینکه به کیفیت و صرفه جویی انرژی در ساختمان سازی بپردازیم به طراحی و زیبایی سازه‌ها توجه شده است.

    معتمدی با اشاره به سابقه تاسیس دانشگاه پلی تکنیک (صنعتی امیرکبیر) و سابقه 60 ساله فعالیت دانشکده مهندسی عمران به عنوان یکی از پنج دانشکده اولیه این دانشگاه گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، جنبه کاربردی بودن آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاه امیرکبیر حفظ شده است.

    وی یکی از اهداف اصلی برنامه راهبردی این دانشگاه را دستیابی به استانداردهای دانشگاه نسل سوم برشمرد و ادامه داد: در همین راستا توجه به تکنولوژی و کاربردی بودن رشته‌ها و آموزش‌ها و نقش آفرینی دانشگاه در چرخه اقتصادی کشور در دستور کار ما قرار گرفته است.

    در این همایش نیز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: طبق گزارش‌های دهه 70، متوسط عمر ساختمان‌های کشور حدود 18 سال بود و با اینکه اخیرا این رقم، 28 و حداکثر 30 سال عنوان شده است باز هم این وضعیت، قابل قبول نیست.

    وی با تاکید بر اینکه برخی ساختمان‌های قدیمی و تاریخی کشورمان، بیش از صدها سال عمر دارند و همچنان جز افتخارات و نمادهای ارزنده معماری و ساختمانی ایران به شمار می‌آیند، اظهار کرد: در اروپا منازلی با عمر 100 سال همراه با شناسنامه وجود دارند و همچنان مورد استفاده هستند و صاحبانشان حق تخریب آنها را ندارند.

    چمران مقاوم سازی را یک اصل ضروری در پروژه‌های عمرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی تصور می‌کنند صرف بودجه در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز، امری مطلوب است در صورتی که با احداث ساختمان، تمام دارایی‌مان را در قالب آهن، بتن، گچ و سیمان به صورت یک جسم درمی‌آوریم و از آن استفاده می‌کنیم بدون آن که درآمدزایی از آن داشته باشیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ساختمان سازی، ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: به همین دلیل برخی کشورهای پیشرفته برای پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی، یک سقف مشخص درنظر می‌گیرند و بیش از آن مجوز نمی دهند درحالی که ما پروژه‌های عمرانی را در برابر بودجه‌های جاری می‌گذاریم.

    وی اضافه کرد: با توجه به متوسط عمر اندک ساخت و ساز در ایران، بودجه‌های کشور را در این بخش صرف می‌کنیم و بعد از مدت کوتاهی مجبوریم به دلیل مقاوم نبودن، آنها را خراب کنیم و از نو بسازیم از این رو لازم است ساختمان‌ها را مقاوم بسازیم و از تکنولوژی جدید و برتر دانش روز در زمینه مصالح و سازه‌ها استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار