مدیران خودروعصر اعتبار

خواب زمستانی مسکن در پاییز

عصر ساختمان- در حالی رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌بینی رونق معاملات مسکن در نیمه دوم امسال را کرده بود که مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی در اولین ماه پاییز امسال معاملات مسکن حدود ۱۱ درصد کاهش یافته و بازار مسکن وارد خواب زمستانی خود در پاییز شده است.

خواب زمستانی مسکن در پاییز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، نیمه شهریور امسال رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که تولید مسکن طی سال‌های اخیر ضعیف شده است به تسنیم گفت: وضعیت بازار مسکن در شهر تهران رو به رشد است و حجم معاملات در مردادماه و چند روزی که از شهریورماه گذشته روند افزایشی داشته است.

    عقبایی اواسط شهریور ماه با اشاره به ثبت 5833 قرارداد اجاره و 4463 قرارداد خرید و فروش( مجموعا 10 هزار و 426 در سطح شهر تهران طی 8 روز اول شهریور اظهار کرد:‌ این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال سیر صعودی داشته به طوریکه شهریور ماه 94 بالغ بر 4342 قرارداد خرید و فروش و 5855 قرارداد اجاره داشته ایم.

    وی تاکید کرد:‌پیام رشد معاملات مسکن در شهر تهران این است که پیش بینی می شود تا یکسال آینده رونق معاملات به شهرستان ها و شهرهای کوچک می  رسد.

    وی با بیان این که رونق مسکن شهرهای بزرگ و شهرستان ها به سرعت خروج از رکود این بخش در تهران بستگی دارد، اظهار کرد: رشد معاملات ما زیر 20 درصد (16درصد) است و قاعدتا شهرهای بزرگ مانند تبریز، اصفهان، شیراز و... از رشد معاملات بازار مسکن تهران تأسی می گیرند، از این رو پیش بینی می کنیم این شهرها در یک پروسه زمانی 6 ماهه از مسکن پاییتخت تاثیرپذیری داشته باشند. پیش بینی می کنیم در شش ماه دوم حجم معاملات مسکن در کشور افزایش یابد و تعداد معاملات به لحاظ کمی بیشتر شود و شاهد این باشیم که معاملات به سطحی برسد که روند خروج از رکود تسریع شود.

    این در حالی است که پیش‌بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درست از آب در نیامده، چراکه جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از کاهش حدود 11 درصدی معاملات مسکن در پایتخت است.

    بر اساس آمار بانک مرکزی که در آن به آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور  استناد شده، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه امسال به 10 هزار و 325 فقره رسید که در مقایسه با مهرماه سال گذشته 10.6 درصد کاهش یافته است.

    بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در مهرماه امسال نشان می‌دهد که واحدهای تا 5 سال ساخت با 51.7 درصد بیشترین سهم را از واحدهای مسکونی معامله شده، داشته‌اند.

    در حوزه قیمتی نیز متوسط هر متر مربع زیربنای واحد مسونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در شهر تهران 4 میلیون و 440 هزار تومان بوده که در مقایسه با شهریور 95 و مهرماه 94 به ترتیب 1.6 درصد و 5.9 درصد افزایش یافته است.

    بیشترین قیمت هر مترمربع واحد مسوکنی مربوط به منطقه یک با 10 میلیون و 403 هزار تومان و کمترین قیمت نیز مربوط به منطقه 18 با 2 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

    به گزارش تسنیم، مسکن قریب به چهار سال است که در رکود به سر می‌برد و دولت هنوز نتوانسته مار چندانی برای این بخش تاثیرگذار اقتصادی انجام دهد. کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل رکود سرسام‌آور مسکن را ورود بی حساب و کتاب بانک‌ها به این بخش می‌دانند. بانک‌هایی که طی سال‌های اخیر حدود 300 هزار میلیارد تومان از منابع خود (مردم) را صرف خرید ملک کرده‌اند و عملا به دلیل رکود نمی‌خواهند از آن در شرایط کنونی استفاده کنند.

    در این میان به نظر می‌رسد دولت عزمی برای ملزم کردن بانک‌ها به فروش املاک و مستغلات ندارد، در صورت اجرایی شدن این برنامه بخش مسکن بدون هیچ جهش قیمتی از رکود خارج خواهد شد. البته به شرطی که بانک‌ها با نرخ‌های معقول اقدام به کار کنند مانند آنچه در بسیاری کشورها اجرایی شده و دستاوردهای اقتصادی بی‌شماری را به همراه داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی