مدیران خودروعصر اعتبار

دومین برج بلند تهران در خیابان الهیه

عصر ساختمان-هتل فرشته پاسارگاد یک مجتمع چند منظوره در منطقه الهیه در شمال تهران در دست اجراء قرار دارد.

دومین برج بلند تهران در خیابان الهیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، طرح اولیه این پروژه توسط زها حدید ، معمار مشهور معاصر تهیه گردیده و طراحی آن مبتنی بر رعایت کلیه استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی می باشد. این در زمینی به مساحت 4574 متر دارای زیربنایی بالغ بر 110000 متر مربع، با ارتفاع 230 متر و در 54 طبقه شامل 9 طبقه پارکینگ، 7 طبقه تجاری – اداری و فروشگاه های صنایع دستی و سالن های کنفرانس، 3 طبقه تاسیسات، 4 طبقه مراکز تفریحی و رستوران، 1 طبقه لابی مجلل و 30 طبقه هتل می باشد. این پروژه در سال 1391 شروع به کار نموده و تخمین زده می شود در سال 1397 پایان پذیرد. گودبرداری این پروژه یکی از عمیق ترین گودبرداری های ایران با عمق 72 متر بوده است. پیمانکار ساخت این پروژه «شرکت ایستافر» می باشد که بیش از 20 سال درزمینه انواع ساخت و سازهای عظیم از جمله ساخت نیروگاه و پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی سابقه دارد.
    منتقدان این پروژه معتقدند جدا از اینکه چرا این ساختمان با چنین زیربنا وارتفاعی در یک خیابانی کم عرض قرار گرفته واز نظر شهرسازی و اصول شهری مورد سؤال واقع شده، آنها می‌گویند این هتل در کمیسیون ماده 5 مجوز 44 طبقه را گرفته اما محاسبات طراحی این سازه براساس 57 طبقه است. البته اکنون مالکان این برج به دنبال دریافت مجوز ساخت برجی 57 طبقه هستند چون تاکنون فقط برای 44 طبقه آن مجوز دارند. از سوی دیگر ساختمانی با 57 طبقه و ارتفاع حدود 235 متر درحالی قرار است با 106 هزار متر مربع زیربنا ساخته شود که زمین محل احداث آن تنها 4574 متر مربع است. این به آن معناست که به متراژ زمینی در اندازه 5 هزار متر مربع اجازه ساخت ساختمانی تا 20 طبقه داده می شود درحالی که این ساختمان مجوز 44 طبقه را گرفته است. حتی اگر مالکان مجوز 57 طبقه را نیز بگیرند با این حساب حدود 40 طبقه ارتفاع مازاد آن خواهد بود. حمیدرضا خوشدل، مسئول واحد بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی تهران درباره مجوز 44 طبقه ای این هتل که توسط کمیسیون ماده 5 داده شده، گفته که ساختمان فعلی این هتل 24 طبقه مازاد دارد و اضافه کرده که در حالی که جواز صادر شده برای تمام پروژه ها چهار ساله است جواز صادر شده برای این پروژه هفت ساله است. محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر معتقد است از لحاظ شهرسازی و معماری تخلفی از سوی مالک صورت نگرفته بلکه تنها تخلف انجام شده، از سوی کمیسیون ماده 5 وقت بوده که معلوم نیست با چه استدلالی مجوز تخریب باغی که هم اینک محل ساخت برج است را صادر کرده است.
    طراحی مفهومی زنده یاد زاحا حدید
    بدون شک مهمترین ویژگی پروژه هتل فرشته پاسارگاد، طراحی مفهومی صورت گرفته توسط شرکت زاها حدید برای این ساختمان است. زنده یاد زاها حدید در حال حاضر یکی از پر افتخارترین معماران معاصردردنیاست که با تعداد 950 پروژه در 44 کشور و لیست بلند بالایی از جوایز و افتخارات و تنها زن برنده جایزه معماری پرایتزکر، تقریبا در تمام جهان چهره شناخته شده ای محسوب می شود.
    سبک طراحی زاها حدید بسیار منحصر بفرد بوده و طیف وسیعی از موضوعات از ساختمان و مبلمان گرفته تا کیف و کفش و زیورآلات را در بر می گیرد. طرح ارائه شده برای پروژه هتل فرشته پاسارگاد، با اختلاف بسیار زیادی از فرم ها و طرح های متداول امروز ایران، پیشروتر بوده و نقطه عطفی در معماری شهر تهران محسوب خواهد شد.
    ایده های اصلی شکل گیری فرم خارجی پوسته ساختمان، آنطور که در گزارش ارائه شده توسط شرکت زاها حدید مطرح گردیده عبارت است از پروانه ای با سه بال گشوده که ساختار سه پره ای پلان را تشکیل داده  و  فرمهای ارگانیک نظیر شاخه های درختان  منبع الهام ستون های واقع روی نما می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار