مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیلات ساخت مسکن مهر حجم پایه پولی کشور را به شدت افزایش داد

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می گوید، استفاده از منابع بانکی برای تامین تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن مهر، حجم پایه پولی کشور را به شدت افزایش یافت و این مساله به نوبه خود، منجر به ایجاد تورم در کشور شد.

تسهیلات ساخت مسکن مهر حجم پایه پولی کشور را به شدت افزایش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، حامد مظاهریان افزود: مسکن مهر با وجود برخی دستاوردهای مثبت، به دلیل حجم بالای آن و درنظر نگرفتن ظرفیت های اقتصادی کشور، مشکلاتی را به اقتصاد ملی تحمیل کرد که رشد نرخ تورم در سال های گذشته نمونه آن بود.
    وی مکان یابی نامناسب را از دیگر مشکلات اصلی طرح مسکن مهر عنوان کرد و گفت: نبود زیرساخت ها و خدمات عمومی مورد نیاز به مشکلات این طرح افزود، به طوری که با وجود تکمیل برخی از این پروژه ها امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال دولت یازدهم با وجود تلاش فراوان برای تامین زیرساخت های مورد نیاز مسکن مهر، به دلیل شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور در سال های اخیر، نتوانسته است شرایط زندگی در مسکن مهر را به نقطه مطلوب مورد نظر خود برساند.
    مظاهریان در ادامه به استقبال نکردن بانک ها از پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: ایران جزو محدود کشورهای دارای تورم بالا و پرنوسان است و این مساله باعث ایجاد نوسان بالا در نرخ سود بانکی و افزایش ریسک در پرداخت تسهیلات بلند مدت در بخش مسکن شده است.
    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن قیمت مسکن، تسهیلات بانک ها باید به صورت بلندمدت باشد تا خانوارها قادر به بازپرداخت اقساط این تسهیلات باشند، گفت: این در حالی است که منابع بانک ها به طور عمده متکی بر سپرده های کوتاه مدت است و پرداخت تسهیلات بلند مدت از منابع کوتاه مدت معمولا مورد استقبال بانک ها قرار نمی گیرد.
    مظاهریان افزود: در بسیاری از کشورها، بانک ها جهت آزاد کردن منابع بانکی قفل شده ناشی از پرداخت تسهیلات خرید بلند مدت، اقدام به انتشار اوراق رهن ثانویه مسکن می کنند و در این راستا برای نخستین بار در سال جاری بانک مسکن اقدام به انتشار این اوراق کرد و انتظار می رود با توسعه این ابزار در بانک مسکن و سایر بانک ها، تمایل به پرداخت تسهیلات خرید مسکن در سیستم بانکی کشور افزایش یابد.
    به گزارش ایرنا ، بانک مسکن برای نخستین بار در تیرماه امسال سه هزار میلیارد ریال اوراق بهادار رهنی به پشتوانه تسهیلات رهنی در بازار سرمایه با 18.5 درصد سود به افراد حقیقی و حقوقی عرضه کرد.
    در این روش بانک مسکن تسهیلات مشخصی را با ساختار معین و استاندارد جدا از مجموعه سیستم تسهیلات بانکی به نهادهای واسط واگذار می کند تا این نهاد واسط تسهیلات یاد شده را به اوراق بهادر تبدیل و به عموم سرمایه گذاران و متقاضیان حوزه مسکن واگذار کند.
    در پروژه مسکن مهر قرار است دو میلیون و 215 هزار مسکن برای متقاضیان در سراسر کشور احداث شود که تاکنون بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد آن به پایان رسیده است و تا پایان سال جاری بخش زیادی از این واحدها در کشور به متقاضیان واگذار می شود.
    به گزارش ایرنا، بررسی ها و برآوردها نشان می دهد اجرای طرح مسکن مهر بالغ بر 400 هزار میلیارد ریال(40 هزار میلیارد تومان) بر پایه پولی کشور افزوده است.
    بنا به تئوری اقتصادی در صورتی که بانک ها از طریق گشایش خطوط اعتباری یا اضافه برداشت از منابع خود نزد بانک مرکزی، برای تامین عملیات بانکی خود اقدام کنند، این مساله در رشد پایه پولی خود را نشان می دهد؛ چرا که مطالبات بانک مرکزی از بانک ها یکی از اجزای پایه پولی است و رشد این مطالبات، به افزایش در پایه پولی منجر می شود.
    پایه پولی یا پول پر قدرت به جمع ستون بدهیها یا جمع سنون دارایی ها ترازنامه بانک مرکزی گفته می شود. بدهی های بانک مرکزی شامل اسکناس و مسکوک نزد مردم به علاوه سپرده بانکها نزد بانک مرکزی است و دارایی های بانک مرکزی شامل طلا، ارز و بدهیهای دولت و بانکها به بانک مرکزی است. پول پرقدرت( پایه پولی) برابر با جمع اسکناس و مسکوک به علاوه سپرده های بانکی نزد بانک مرکزی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی