مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان:

احیای معماری سنتی اصفهان خواسته مردمی می‌طلبد

عصر ساختمان- عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان گفت: در روزگار فعلی که معماری غربی در نمای بیرونی و درونی ساختمان‌ها نفوذ کرده، احیای معماری سنتی اصفهان در وهله نخست خواسته مردم را می‌طلبد.

احیای معماری سنتی اصفهان خواسته مردمی می‌طلبد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، اکبر ربانی‌فرد با اشاره به اینکه به دلیل خواسته‌های جامعه معاصر، معماری غربی در نمای بیرونی و درونی ساختمان‌های امروزی نفوذ کرده است، اظهار داشت: در دوران کنونی که زندگی‌ افراد از حالت درون‌گرایی به برون‌گرایی گرویده، همانند گذشته امکان زندگی‌های دسته‌جمعی خانوادگی وجود ندارد.
    وی افزود: طبیعی است که این امر در معماری سنتی اصفهان نیز تاثیر داشته و خانه های بزرگ قدیمی با حیاط و باغچه به آپارتمان‌های چند طبقه تبدیل شده است.

    عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان تاکید کرد: بر این اساس با توجه به تعدد جمعیت فعلی، بازار کار نیروهای فعال در زمینه معماری جدید، و مصالح در دسترسی  بازگشت به خانه‌های سنتی قدیمی اصفهان به شکل اندرونی و بیرونی امکان‌پذیر نخواهد بود.

    وی با بیان اینکه پارامترهای خانه‌سازی و مصالح ساختمانی نیز تغییر کرده و شرایط ساخت‌و ساز سنتی حداقل در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، ادامه داد: البته این مطلب بدان معنا نیست که هیچ بخشی از معماری سنتی اصفهان قابل دسترسی نیست چراکه برخلاف تصور برخی افراد وجود سازه‌های بتونی فعلی در ساختمان مانع از به کارگیری مصالح سنتی مانند آجر، آیینه و کاهگل و استفاده از هنرهایی مانند کاشی‌‌کاری و معرق‌کاری نیست.

    ربانی‌فرد تاکید کرد: با وجود کوچک شدن خانه‌های فعلی می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح بخشی از این معماری سنتی را احیا کنیم اما نباید از نظر دور نگه داریم که در وهله نخست نیازمند نهادینه سازی ویژگی‌های بینه این ساختمان‌ها در ذهن جامعه و ایجاد خواسته مردمی برای این نوع از معماری هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ سد قانونی برای بازگشت به معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد، ابراز داشت: به طور معمول این نوع معماری در صورت سازگاری با محیط اطراف و شرایط پلان در کمیسیون سیما و منظر شهری تایید می‌شود.

    عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان با اشاره به اینکه فرهنگ سازی مردمی برای روی آوردن به معماری سنتی ضروری است، بیان داشت: مراکز علمی و دانشگاهی با تربیت نیروهای متخصص و نهادهای فرهنگی با توجه دادن خانواده‌ها به ارزش‌های معماری ایرانی به یقین می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده، باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو