مدیران خودروعصر اعتبار

عمر مفید ساختمان در ایران یک چهارم میانگین جهانی است

عصر ساختمان- رئیس نظام مهندسی ساختمان اصفهان پایین بودن عمر مفید ساختمان و کیفیت پایین مصالح کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: عمر مفید ساختمان در ایران برابر با ۲۵ سال است که در قیاس با متوسط جهانی، ۷۵ سال این عدد کمتر است.

عمر مفید ساختمان در ایران یک چهارم میانگین جهانی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، عصر امروز نمایشگاه بین‌المللی اصفهان میزبان مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان، معماری و فناوری‌های نوین بود.

    علی زهتاب در این مراسم، ترویج ساخت و ساز اصولی و معرفی ساختمان به عنوان کالایی فرهنگی و جدا کردن آن از سوداگری را یکی از وظایف مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هویت مسکن در ایران و استان اصفهان از میان رفته است.

    وی افزود: هویت اصفهان به هویت معماری عصر صفوی گره خورده اما در عصر حاضر در موضوع الگوسازی معماری حرفی برای گفتن نداریم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی متولی الگوسازی در ساخت و ساز است و ایجاد الگوی ایرانی - اسلامی ساختمان در فهرست وظایف این سازمان قید شده است.

    زهتاب رکود فعلی در ساخت و ساز را فرصتی برای جدا کردن ساختمان از سوداگری عنوان کرد و گفت: فعالان ساخت و ساز باید در فرصت فعلی نمایه‌سازی و ایجاد هویت در ساخت و ساز را ترویج کنند.

    وی در ادامه به تشریح اقدامات فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پرداخت و اضافه کرد: ترویج صنعتی سازی، تدوین گواهینامه‌ها و برند سازی در حوزه ساخت و الگو گیری از تجارب موفق کشورهای توسعه یافته نظیر توجه به مسائل زیست محیطی از جمله موضوعاتی است که باید در صدر اقدامات قرار گیرد.

    این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: استان اصفهان در سال جاری به عنوان پایلوت اجرای طرح اعطای گواهینامه سبز ساختمان انتخاب شده و طی یک ماه آتی این طرح اجرایی خواهد شد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همچنین افزود: یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان امر در صنعت ساختمان، بحث حقوق شهروندی است و این موضوع هم برای بهره‌برداران و هم افراد مجاور با ساختمان‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

    زهتاب با انتقاد از روند طولانی پایان ساخت در کشور گفت: در ایران به طور متوسط ساخت یک ساختمان بین 4 الی 5 سال زمان می‌گیرد اما این بازه برای برخی کشورهای همسایه 6 ماه الی یک سال است.

    وی در ادامه پایین بودن عمر مفید ساختمان و کیفیت پایین مصالح کشور را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: عمر مفید ساختمان در ایران برابر با 25 سال است که در قیاس با متوسط جهانی، 75 سال این عدد کمتر است.

    زهتاب در پایان تخریب هر باره ساختمان‌ها در ایران را به زلزله انسانی تشبیه کرد و اذعان کرد: مصالح ساختمانی کیفیت ندارد و دلایل دیگری همچون وجود تورم مسکن و توجیه اقتصادی سوداگری، تخریب کوتاه مدت ساختمان را تشدید می‌کند که اثرات مخربی بر محیط زیست اعمال می‌کند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی