مدیران خودروعصر اعتبار

آجر جای خود را در نمای ساختمان‌ها باز کرد

عصر ساختمان- گذشته تاکنون بیش از ۴هزار بنا در تهران ساخته شده یا همچنان در حال احداث است که ۵۷.۶درصد آنها نمای سنگ داشته‌اند؛ یعنی سنگ همچنان رتبه اول مصالح به‌کار رفته نمای ساختمان‌های تهران است.

آجر جای خود را در نمای ساختمان‌ها باز کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، نمای سنگ و آجر 32.55درصد مجموع ساختمان‌ها را به‌خود اختصاص داده و نمای آجر تنها شامل 8.68درصد ساختمان‌ها می‌شود. هرچند رسالت کمیته‌های نما تأکید بر استفاده از مصالحی خاص نیست و نزدیک شدن به معماری ایرانی و بومی و فاصله گرفتن از نمای رومی و کلاسیک را مورد توجه قرار می‌دهند اما مصالح مورد استفاده در نما می‌تواند تا حدودی علاقه و تمایل طراحان و مالکان را نمایش دهد. شاید اگر اطلاعات 2 سال قبل ساختمان‌ها و نمای به‌کار رفته در آنها بررسی می‌شد، میزان نمای آجری همین 8درصد کنونی هم نبود.

    سنگ و تطابق با اقلیم شهر
    به کارگیری سنگ در نمای ساختمان چیز بدی نیست، اما چگونگی اجرا و نصب و رعایت ایمنی مسائل مهمی است که کمیته‌ها بر آن تأکید دارند. سهیلا صادق زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تأکید می‌کند که استفاده از سنگ الزاما دلیلی بر به‌کارگیری نمای رومی و کلاسیک نیست و در بسیاری از موارد شاید بهترین انتخاب برای نمای ساختمان باشد که این مسئله با اقلیم خرد منطقه و طرح مورد نظر در ارتباط است.

    در میان 22منطقه، 14منطقه مصالح اولشان برای نمای ساختمان‌ها سنگ بوده است. مناطق 4، 22و 20مناطق اول در استفاده از سنگ بوده‌اند و هیچ منطقه‌ای نیست که سنگ در نمای ساختمان‌هایش به‌کار نیاید. کمیته نمای منطقه 22 از قدیمی‌ترین کمیته‌های نماست و تقریبا با آغاز فعالیت این منطقه کار خود را شروع کرده است اما با این حال رتبه دوم به کارگیری این مصالح را دارد. به گفته صادق‌زاده این کمیته پیش از شکل‌گیری کمیته‌های نما با تعریف کنونی، تنها به ضوابط شهرسازی، همجواری‌ها و ایجاد فضای آزاد کنار ساختمان‌ها تأکید داشته اما با شکل‌گیری کمیته‌های نما در دیگر مناطق، فعالیت خود را معطوف به بومی‌سازی نما کرده است.

    مشوقان استفاده از آجر
    7منطقه تهران بیشترین مصالح مصرفی‌شان در نمای ساختمان سنگ و آجر بوده است. مناطق 9، 12و 7به‌ترتیب 3 منطقه اول هستند. اما تنها یک منطقه در تهران، بیشترین مصالح مصرف‌شده‌اش در نمای ساختمان آجر بوده است، 36.58درصد ساختمان‌های ساخته شده در منطقه 3در این بازه زمانی نمای آجری دارند. این بخش از تهران تنها منطقه‌ای است که سنگ، رتبه اول مصالح در نما را ندارد. نکته قابل توجه در مورد منطقه 3 این است که آجر، مصالح مورداستفاده در اقلیم خرد منطقه هم نبوده و این نشان‌دهنده فرهنگسازی‌ و تلاش کمیته نما و همچنین معماران و مالکان برای روی آوردن به مصالح بومی است.

    به کارگیری نمای آجر حتی این موضوع را نشان می‌دهد که قاعدتا نمای کلاسیک و رومی دراین منطقه در حال کاهش است چراکه نمای کلاسیک را با آجر اجرا نمی‌کنند. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری با تأیید این موضوع این را هم می‌گوید که نحوه ارتباط میان اعضای کمیته و سازندگان و طراحان، مسئله مهم و تأثیرگذاری در رسیدن به اهداف کمیته است و به‌طور حتم بستر و زمینه اقدامات فرهنگی و فکری دراین منطقه انجام شده که چنین نتیجه‌ای به‌دنبال داشته است. طرح‌های تأیید‌شده متعلق به منطقه 3هم از کیفیت و استانداردهای مطلوب برخوردار است. ‌ در کنار تمام این مسائل این را نباید از نظر دور داشت که این منطقه جزء مناطق برخوردار تهران است و مسلما به کارگیری طراحان و معماران زبده هم بی‌تأثیر در تغییر جهت طرح‌های ارائه‌شده و حرکت به سمت طرح‌ها و مصالح بومی و البته مورد پسند نبوده است. باوجود اینکه فعالیت اصلی کمیته‌نما ترغیب و فرهنگسازی‌ در به کارگیری نمای ایرانی و بومی است، برخی مناطق بر استفاده از مصالح بومی به‌خصوص آجر در نمای ساختمان هم تأکید می‌کنند، مانند منطقه 17که رتبه دوم به کارگیری این نوع مصالح را در نمای ساختمان‌هایش کسب کرده است. به گفته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری اعضای کمیته این منطقه سختگیری‌هایی در به کارگیری آجر‌دارند.

    برگزاری جلسه علمی برای نما، امروز
    کمیته‌های نما در مناطق مختلف با همکاری اداره کل معماری و شهرسازی، جلسات مشترکی با حضور مسئولان کمیته و معماران و سازندگان منطقه برگزار می‌کنند. امروز دبیران مناطق و اعضای علمی و استادان دانشگاه کمیته‌ها در منطقه 2حاضر خواهند شد. هفته آینده نیز قرار است نمایشگاهی از طرح‌های مصوب کمیته‌های نما، در محل شهرداری منطقه 2برگزار شود که حضور در آن برای شهروندان هم میسر است تا با نماهای منتخب کمیته‌ها آشنا شوند.

    مناطقی که ترکیب سنگ و آجر در بیشتر ساختمان‌هایشان وجود داشته است
    منطقه  9    80.53 درصد
    منطقه 12   68.57 درصد
    منطقه  7    57.14 درصد

    مناطقی که سنگ، مصالح استفاده شده در نمای بیشتر ساختمان‌ها بوده است
    منطقه 4     88.85 درصد
    منطقه 22   86.2 درصد
    منطقه 20   77.95 درصد

    مناطقی که سنگ، کمتر در نمای ساختمان‌ها استفاده شده است
    منطقه 12  10.47 درصد
    منطقه 3   14.43 درصد
    منطقه 9   15.04 درصد

    مناطقی که کمتر از آجر در نمای ساختمان‌ها استفاده کرده‌اند
    مناطق 6 و 9  0 درصد
    منطقه 10     1.81 درصد
    منطقه 19     1.98 درصد

    مناطقی که بیشتر از آجر در نمای ساختمان‌ها استفاده کرده‌اند
    منطقه 3    36.58 درصد
    منطقه 17  21.65 درصد
    منطقه 15  21.21 درصد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار