مدیران خودروعصر اعتبار

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به سد عدم تخصیص منابع خورد

عصر ساختمان- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار شد امسال هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا بتوانیم تا پایان سال ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل دهیم اما تاکنون این رقم پرداخت نشده است.

تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به سد عدم تخصیص منابع خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، قائم مقام وزیر راه و شهر سازی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر از سال 86 آغاز شد، گفت: بر اساس سرشماری سال 85 ، 17 و نیم میلیون خانوار و 16 میلیون واحد مسکن داشتیم بنابراین به یک و نیم میلیون واحد مسکن نیاز داشتیم که بر اساس آن برنامه ریزی شد که این تعداد مسکن ساخته شود.

    احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه طرح مسکن مهر مزایا و معایبی داشته است ،افزود: یکی از معایب بزرگ آن حجم بالا و گستردگی آن در سطح کشور بود.

    وی ادامه داد: تا قبل از طرح مسکن مهر، زمین حدود یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی را تأمین کرده بودیم و حدود 300 هزار واحد مسکن هم توسط دولت ساخته شده بود اما یک دفعه طرح ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی، توزیع استانی شد و در ادامه 800 هزار واحد مسکونی به آن اضافه شد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که داشتیم در عمل توان فنّی کافی ، ظرفیت لازم و زمین مناسب را برای ساخت این تعداد مسکن نداشتیم.

    اصغری گفت: بانک مرکزی از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر به حدود 84 هزار واحد تسهیلات نداد بنابراین مجموع مسکن مهر، 2 میلیون و 215 هزار واحد است که از این تعداد ساخت حدود 600 هزار واحد در سال 91 آغاز شد.

    وی افزود: از جمع 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر، ساخت یک میلیون و 915 هزار واحد به پایان رسیده و حدود یک میلیون و 500 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است.

    قائم مقام وزیر راه شهرسازی افزود: قراردادهایی که در آغاز مسکن مهر منعقد می شد 15 ماهه و حداکثر 24 ماهه بود اما ساخت برخی از این واحد ها 5 سال طول کشیده و هنوز به پایان نرسیده است که مهمترین علت آن محدودیت منابع مالی بود و همچنین تورم بود.

    اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهر سازی با اصلاح آمار گفت: اکنون واحدهای تحویل شده یک میلیون و 498 هزار واحد است.

    وی افزود: تعداد واحدهایی که قابل سکونت نبوده بسیار اندک است و عمدتاً تعاونی ها، آن را تحت فشار اعضاء تحویل دادند و ما مخالف این هستیم که واحدی را که آماده نیست تحویل شود.

    اصغری گفت: از یک میلیون و 915 هزار واحد مسکن مهر که آماده شده یک میلیون و 700 هزار واحد را افتتاح کردیم و بقیه را به علت نبود زیر ساخت های مناسب به مردم تحویل ندادیم.

    وی افزود: وزارتخانه های دیگر از جمله وزارت نیرو، نفت، آموزش و پرورش، دارایی، وزارت بهداشت و ورزش باید به فراهم کردن زیرساخت ها از جمله گاز، آب، مدرسه، بیمه و ورزشگاه کمک کنند.

    قائم مقام وزیر راه و شهر سازی گفت: بانک مرکزی تسهیلات حدود 84 هزار واحد مسکن مهر را که ساخت آن در دولت قبل تعهد شده بود نپرداخته است که پیگیر آن هستیم.

    احمد اصغری مهرآبادی افزود: بسیاری از این واحد ها تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

    وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن مهر در بیشتر شهرها مشخص است، افزود: بزرگترین مشکل ما در شهر پردیس است که به علت مشکلات مدیریتی قیمت را اعلام نکردند.

    اصغری ادامه داد: قیمت فاز 11 پردیس 29 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده و قیمت بقیه فازها حداکثر تا یک هفته آینده اعلام می شود.

    وی گفت: قیمت قراردادها از ابتدا مشخص بود امّا به علت مشکلات غیرمترقبه ای که در کشور رخ داد به ویژه تحریم های شدید سال 1391 و تورم، دستمزدها و مصالح ساختمانی 2تا 3 برابر شد و همین موضوع موجب افزایش قیمت شد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، محدودیت های مالی را یکی از مشکلات اجرای طرح مسکن مهر بیان کرد و گفت: بانک ها از جمله بانک مسکن متناسب با پیشرفت کار، تسهیلات پرداخت می کند.

    اصغری افزود: قرار شد کارگروهی به محوریت سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا بسته ای اجرایی را تهیه کند.

    وی ادامه داد: قرار شد امسال هزار و 950 میلیارد تومان پرداخت شود تا بتوانیم تا پایان سال 300 هزار واحد مسکن مهر را تحویل دهیم اما تاکنون این رقم پرداخت نشده است.

    اصغری افزود: قرار شد 700 میلیارد تومان را از منابع وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اراضی به مسکن مهر اختصاص دهیم.

    قائم مقام وزیر راه و شهر سازی گفت: در پردیس به علت جانمایی نامناسب واحد ها، 50 میلیون متر مکعب فقط در پردیس عملیات خاکبرداری داریم و 35 کیلومتر دیوار حائل به ارتفاع 6 تا 26 متر و عرض 6 متر نیاز است که باید از جیب دولت هزینه شود.

    اصغری گفت: در دولت یازدهم 761 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و افتتاح کردیم و 867 هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم و سند اعیانی 563 هزار واحد را گرفتیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو