مدیران خودروعصر اعتبار

قدمی برای جلوگیری از تخریب اثر ۸هزار ساله

عصر ساختمان- «با توجه به اهمیت تپه «باغ نو» خرم آباد با قدمتی حدود هشت هزار سال در مطالعات باستان شناسی کشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن، عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد.»

قدمی برای جلوگیری از تخریب اثر ۸هزار ساله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، نعمت‌الله سراقی، سرپرست هیات باستان‌شناسی با اعلام این مطلب گفت: کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه باغ نو» در خرم‌آباد با حفر 18 گمانه به پایان رسید.

    وی افزود: تپه «باغ نو» یکی از مهمترین استقرارگاه های زاگرس مرکزی است که در کناره شرقی شهر خرم آباد، در ارتفاع 1175 متری از سطح آب‌های آزاد واقع شده است.

    سراقی با اشاره به سطح قاعده بیضی‌شکل تپه گفت: متاسفانه این تپه در حال حاضر کاملاً تسطیح شده و تنها از طریق تغییر رنگ خاک و داده‌های سفالی قابل تشخیص است .

    این باستان‌شناس بیان کرد: تسطیح بخش‌هایی از تپه بر اثر فعالیت‌های کشاورزی، پراکندگی زباله‌های شهری، کانال آب، کمربندی منتهی به بهشت رضا و تیرهای انتقال برق از جمله مواردی هستند که باعث آسیب‌ها و از بین رفتن لایه‌های باستانی و مواد فرهنگی و همچنین آشفته شدن این اثر شده به طوری که از ارتفاع تپه چیزی باقی نمانده و احتمالا لایه‌های تحتانی قابل شناسایی است.

    وی در ادامه گفت: در بررسی‌های سطحیِ تپه داده‌های سفالی و ابزارهای سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ نوسنگی، مس- سنگی قدیم و میانه،مفرغ، دوران تاریخی (اشکانی و ساسانی) و دوره اسلامی به دست آمد.

    حضور سه باستان شناس  خارجی در محوطه «باغ‌نو»

    سراقی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های باستان شناسی در این تپه گفت: تپه باغ نو برای نخستین‌بار توسط «کایلر یانگ» مورد شناسایی قرار گرفت و سپس «فرانک هول» و «کنت فلانری» در سال 1345 تپه باغ نو را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

    به گفته وی براساس گزارش «فرانک هول» قدمت لایه‌های تحتانی تپه باغ نو بر اساس آزمایشات کربن 14 به دوره نوسنگی ( 6000 تا 5700 قبل ازمیلاد ) مربوط می‌شود و همچنین مطالعات هلبک قدمت دانه‌های کربونیزه شده تپه باغ نو را به 4250 قبل از میلاد تخمین زده است .

    این باستان شناس گفت: «جودیت برمن» در فصل اول بررسی دره خرم آباد در سال 1978 به باغ نو اشاره کرده و این تپه را مربوط به دوره نوسنگی باسفال که حفاری آن می‌تواند به درک ما از دوره نوسنگی در ارتفاعات کمک کند،دانسته است .

    براساس این گزارش، تپه «باغ نو» در سال 1381 با شماره 7119 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار