مدیران خودروعصر اعتبار

بیم و امید درباره طرح آزادسازی نرخ هتلها

مسئولان چقدر جدی هستند؟

عصر ساختمان- طرح آزادسازی نرخ هتلها که از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام شد موافقان و مخالفانی دارد که البته هر دو در جدیت در اجرای آن دچار تردید هستند.

بیم و امید درباره طرح آزادسازی نرخ هتلها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، وقتی رئیس سازمان میراث فرهنگی در همایش سرمایه گذاری در صنعت گردشگری که 11 مهر ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد و در جمع سرمایه گذاران داخلی و خارجی خبر از آزادسازی نرخ هتلها داد، بسیاری از فعالان این حوزه متعجب شدند برخی خوشحال بودند و برخی هم دچار شوک شدند.

    مسعود سلطانی فر در این همایش و در پاسخ به سوال یکی از سرمایه‌گذاران خارجی در رابطه با این که آیا قرار است ایران نظام قیمت‌گذاری به شکل موجود را ادامه دهد یا تصمیم دارد به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کند گفت: استراتژی ما این است که به مرور به سمت آزادسازی نرخ برویم، مقدمات در حال انجام است. مطالعات صورت گرفته و با بخش خصوصی حرف‌زده شده و ساز و کاری ایجاد خواهیم کرد که شرایط رقابتی شود.

    در این همایش سرمایه گذاران و هتلداران بسیار خشنود و تورگردانان و کسانی که قرار است از خدمات هتلها استفاده کنند، ناراحت شدند. برخی از کارشناسان هم بر این باور بودند که در ایران آزادسازی مساوی با افزایش قیمت است اما اگر آزادسازی در کشورهای دیگر اتفاق می افتاد حتما رقابتی شده و موجب ارتقای کیفیت می شد.

    پس از آن جلسه هر کدام از فعالان این حوزه در مصاحبه ای با خبرنگار مهر اعلام کردند که تا به حال درباره چنین تصمیمی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی نشنیده بودند  برخی هم گفتند که یکی دوباری در جلسات صحبتهای کوتاهی شد اما هیچ گاه بیشتر از این به آن پرداخته نشد. یکی از این افراد جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران است که قاعدتا می بایست اول از همه در جریان چنین تصمیمی قرار می گرفت. او در این باره گفت: ما دعا می‌کنیم که جدیت در صحبت‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی باشد. البته در این باره صحبتی با ما نشده است اتفاقا نظرم بر این است که باید این موضوع را پیگیری کرد.

    وی  معتقد است که با آزادسازی نرخ هتلها، افزایش قیمت وجود نخواهد داشت. در بسیاری از کشورها آزادسازی انجام می شود. چرا که این کار موجب توزیع سفر در مواقع پیک خواهد شد و رقابت بین هتل‌ها به وجود می‌آید و کیفیت خدمات نیز ارتقا می‌یابد. در آن صورت مسافر نیز راضی تر از هتل بر می‌گردد.

    طرح رئیس سازمان میراث فرهنگی جای بحث دارد

    حمزه‌زاده درباره پیشینه صحبت‌های انجام شده با هتلداران تصریح کرد: یک بار آقای سلطانی‌فر در جلسه‌ای این موضوع را مطرح کرد و معتقد بود که باید چنین کاری انجام شود اما اینکه چقدر سازمان میراث فرهنگی روی این موضوع مصمم است جای بحث دارد. من فکر می‌کنم آزادسازی نرخ هتل‌ها زمان زیادی ببرد ما علاقه‌مند به اجرایی شدن این کار هستیم. با این وجود معتقدیم که آزادسازی نرخ با نظارت انجمن ها و اتحادیه ها بهتر انجام می شود.

    اما در مقابل وی، ابراهیم پورفرج ، رئیس جامعه تورگردانان ایران مخالف بحث آزادسازی نرخ هتلهاست چرا که متعقد است آزادسازی تنها در صورتی معنا پیدا می کند که به عنوان مثال در یک شهر تعداد زیادی هتل در یک درجه و ستاره یکسان وجود داشته باشد و آن هتلها برای اینکه مشتری بیشتری جذب کنند، اقدام به رقابت و بالا بردن کیفیت می کنند درحالی که در بسیاری از شهرهای ایران تنها یک هتل 5 ستاره وجود دارد این هتل چگونه و با چه هتلی می تواند رقابت کند؟

    پورفرج گفت که استقبال هتلداران از آزادسازی نرخ هتلها بسیار طبیعی است چون آنها سرمایه گذاری کرده اند و می خواهند که نرخ اتاق بالا برود، درحالیکه همین الان هم مشتری ندارند چه برسد به اینکه نرخ گذاری آزاد شود و قیمت ها را هم بالا ببرند.

    وقتی سفر کم باشد، قیمت هم پایین می آید

    در این میان مدیران کل میراث فرهنگی در استانها هم موافق با حرف رئیس سازمان میراث فرهنگی هستند. سید موید محسن نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس گفته است که با اجرای طرح آزادسازی ،نرخ هتل ها متناسب با عرضه و تقاضا و توسط بخش خصوصی محاسبه می شود و نظارت ها نیز از این واحدهای اقامتی شدت می گیرد .

    وی با اشاره به اینکه هرگونه نرخ گذاری در واحد های اقامتی و یا تاسیسات گردشگری باید به تایید کارشناسان میراث فرهنگی برسد، ادامه داد: در اجرای طرح آزاد سازی نرخها هتلداران متناسب با ارائه خدمات و ستاره های هتل موظف به ارائه نرخ هایی هستند که به تایید میراث فرهنگی رسیده باشد و در این زمینه همواره بازرسان فعال هستند.

    امیرهاتفی، نایب‌رئیس انجمن صنفی گردشگری استان تهران نیز گفته است که تجربه نشان داده زمانی که دولت دخالت داشته باشد برنامه ریزی اساسی نخواهیم داشت ،پس اگر آزاد سازی هتل ها را به خود صنعت بسپارند شاهد روند رو به رشدی خواهیم بود. در ایام پیک قیمت ها بالاتر رفته و چند برابر می شود ، همچنین ازدحام مسافر سبب می شود که انتخاب مناسب را مردم نداشته باشند. این اتفاق در صنعت هوایی شکل گرفت زمانی که قیمت پروازها ازاد شد وقتی مردم نتوانند در شلوغی بهره کافی را ببرند سفرشان را به زمانی دیگر موکول خواهند کرد. همچنین زمانی که سفر کمتر باشد قیمت هم به همان شکل پایین تر خواهد آمد در حالیکه قبل از آزاد سازی،  قیمت ها مصوب بود و مطابق آن کاهش می یافت.

    هتلها با افزایش نرخ منتظر مسافر می مانند

    در همین زمینه اسلام یاوری از کارشناسان حوزه اقتصاد به تجربه ایران در آزادسازی نرخ ایرلاین ها اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: آزادسازی در نرخ ایرلاین ها موجب شد که قیمت ها بالا برود اما آیا اتفاقی در کیفیت خدمات افتاد؟ این درحالی است که رقابت در ایرلاین ها زیاد است و در یک مسیر، شرکت های هواپیمایی مسیرهای مختلفی دارند که می توانند برای آن نرخ تعیین کنند به عنوان مثال اکنون بلیت مسیرهایی که صبح زود به مقصد جایی مانند مشهد انجام می شود با بلیت همان مسیر برای ساعت 4 بعداز ظهر متفاوت است چون در بحث آزادسازی نرخ بلیت ایرلاین ها، ساعت پرواز تعیین کننده قیمت است و در کل هیچ تغییری در کیفیت به وجود نیامد. بنابراین تجربه نشان داده هر زمان حرف از آزادسازی نرخ به میان آمده است تنها قیمتها افزایش داشته است. اما در حوزه هتلها باید گفت تا زمانی که تعداد هتلها آنقدر زیاد نشود که بتوان رقابت در میان آنها ایجاد کرد و هتلها از نظر استانداردهای جهانی، بین المللی نشوند، آزادسازی تنها موجب افزایش نرخ خواهد شد. در آن زمان باید هتلداران بیشتر از الان منتظر مسافر بنشینند.

    موافقان و مخالفان طرح آزادسازی نرخ هتلها درحالی از این طرح انتقاد و یا استقبال می کنند که هنوز سازمان میراث فرهنگی درباره این طرح توضیحی نداده است. مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز پیرو درخواست خبرنگار مهر برای تشریح این طرح به این جمله اکتفا کرد که صلاح نیست در این باره صحبت شود!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو