مدیران خودروعصر اعتبار

ترسیم پایان باز برای مسکن اجتماعی

عصر ساختمان- بحث مسکن اجتماعی از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مطرح بوده اما به دلیل مشغله دولت در مسکن مهر نتوانست قابلیت اجرایی به خود بگیرد؛ با این حال وزیر راه و شهرسازی وعده تحقق آن را به توسعه‌ای شدن بانک مسکن احاله داده و معاون او گفته است که مسکن اجتماعی از سال آینده اجرایی می‌شود.

ترسیم پایان باز برای مسکن اجتماعی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، زمانی که مسکن مهر ناکارآمدی خود را در عرصه‌ی اقتصاد نشان داد و 117 هزار واحد مسکونی آن بدون متقاضی روی دست دولت یازدهم ماند، بحث مسکن اجتماعی با الگو قرار دادن مدل‌های اجرای این طرح در فرانسه بر روی میز کار عباس آخوندی قرار گرفت؛ مدلی که بجز در مقیاس‌های کوچک همچون مسکن بهزیستی و کمیته امداد، مجال چندانی برای بروز نیافت و به نظر می‌رسد به عمر دولت فعلی نرسد.

    وزیر راه و شهرسازی طی روزهای اخیر در پاسخ به این سوال که آیا مسکن اجتماعی به عمر دولت فعلی کفاف می‌دهد یا خیر؟ گفت: مقدمات مسکن اجتماعی با بحث توسعه‌ای شدن بانک مسکن در حال فراهم شدن است. اجرای این طرح قطعا باید پس از اتمام مسکن مهر باشد که با این شرایط تامین اعتباری مشکلات زیادی ایجاد کرده است البته هم‌اکنون برنامه مسکن اجتماعی را تعقیب می‌کنیم و در سازمان برنامه و بودجه آن را پیش می‌بریم.

    دولت برای چکش‌کاری مسکن اجتماعی، حتی از کارشناسان دولت فرانسه دعوت کرد تا در همایشی به تشریح این طرح بپردازد که نشست پنجم این همایش در روزهای 12 و 13 مهرماه با محوریت مسکن اجتماعی با سخرانی ژان لوک پوادون محقق مسکن اجتماعی از کشور فرانسه، پارسا ارباب عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ماکان رفعت جو محقق مسکن اجتماعی از کشور فرانسه برگزار شد.

    پیش از آن هم معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دیدار با سفیر فرانسه با تاکید بر اینکه ساخت مسکن اجتماعی از سال آینده در کشور آغاز خواهد شد، گفت: فرانسه در حال نوسازی 500 محله از محلات شهری خود است و این تجربه را ایران در 56 محله خود شروع کرده‌است. معاون وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل نهاد توسعه‌ای مسکن که از پیشنهادهای مسوولان ارشد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بود تاکید کرد.

    مسکن اجتماعی چیست؟

    حسین عبده تبریزی مسکن اجتماعی را به معنای خانوارهایی دانست که امکان پرداخت کامل اجاره خانه خود را ندارند و یا اگر به آن ها وام تعلق گیرد، امکان بازپرداخت کامل اقساط را دارا نیستند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: طی یک دهه گذشته در دنیا به این جمع بندی رسیدند که جمع شدن این افراد در مکانی واحد، مناسب نیست؛ چراکه نمی توانند به توانمندسازی یکدیگر کمک کنند.

    عبده تبریزی ادامه داد: آنچه هم اکنون در دنیا به عنوان مسکن اجتماعی شناخته می شود، پراکنده سازی این افراد و پرداخت کمک اجاره به آنها است.

    وی با اشاره به کمک دولت ها، شهرداری ها و نهادهای خیریه در بحث مسکن اجتماعی گفت: پیش از این بحث مسکن مهر در راستای اجاره طولانی مدت برای مالکیت بود و سعی می شد این واحدها به همه دهک های درآمدی تعلق گیرد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وضعیت همچنان در کشورمان ادامه دارد، تصریح کرد: دولت یازدهم تعهد دارد ساخت واحدهای مسکن مهر را به اتمام برساند و پیش بینی می شود، ظرف یکسال آینده پروژه مسکن مهر به اتمام برسد.

    عبده تبریزی ادامه داد: کمک رسانی در پرداخت اجاره بهای خانواده ها به صورت جزئی مشخص نشده است؛ این طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و باید بودجه مشخصی برای آن تصویب شود.

    وی بر لزوم کمک رسانی خیرین در این حوزه تاکید کرد و افزود: امکان پرداخت دهک‌های یک و دو بسیار پایین است؛ این بحث هنوز جمع بندی نشده و اجرای آن منوط به تامین منابع می باشد.

    عبده تبریزی خاطرنشان کرد: مسکن اجتماعی قرار است ضعیف ترین اقشار را تحت پوشش قرار دهد و دولت طبق قانون اساسی متعهد است مسکن همه خانوارها را تامین کند.

    وی با بیان اینکه هم اینک پرداخت بخشی از اقساط دهک های پایین از سوی دولت در حال انجام است، یادآور شد: سعی می کنیم در این راستا به سمت تجربه های جهانی حرکت کنیم و پیش بینی می شود که در بودجه سال آینده وارد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو