مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات دریافت و بازپرداخت تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- دولت یازدهم سیاست هایی را برای رونق مسکن در نظر گرفته است که یکی از آنها تسهیلات مسکن با نرخ سود پایین بوده است که در طرح هایی مختلفی تعریف شده است.

جزئیات دریافت و بازپرداخت تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، یکی از انواع وام‌ها که معمولاً برای دریافت آن باید راه سختی را بگذرانید، تسهیلاتی است که بانک‌های خصوصی و دولتی کشور در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌دهند، این وام معمولاً با سود بسیار بالایی پرداخت می‌شود و باید مراحل سخت بانک را طی کنید تا به تسهیلات دلخواهتان دست‌یابید. یک نوع وام دیگر هم وجود دارد که با عنوان “تسهیلات صندوق پس‌اندار یکم” شناخته می‌شود. برای این نوع وام باید به مدت یک سال، 40 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کنید. پس از گذشت یک سال شما می‌توانید وام با سود 11 درصد به مبلغ 80 میلیون تومان دریافت کنید . بنابراین بعد از یک‌ساله 120 میلیون تومان برای خرید مسکن خواهید داشت. مزیت این وام این است که سود بسیار کمی دارد و نکته منفی آن این است که باید برای دسترسی به آن، 365 روز صبر کنید. اما نوع سوم  دریافت وام مسکن، گرفتن اوراق حق تقدم مسکن است. این تسهیلات، درواقع یک “وام اورژانسی” محسوب می‌شود. در ادامه جزییات شرایط دریافت وام را مطالعه کنید:
    وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن درگذشته 35 میلیون تومان بود که امروزه به 60 میلیون تومان افزایش‌یافته است. سود این وام 17/5 درصد است ولی با توجه به روند سریع پرداخت آن می‌توان آن را نادیده گرفت. اقساط این وام در حدود یک‌میلیون تومان در ماه است. یکی از مواردی که باید در مورد این وام در نظر داشته باشید این است که این وام را فقط به خانه‌ای می‌دهند که می‌خرید و نمی‌توانید روی سند خانه‌ای وام بگیرید و آن را هزینه خانه‌ی دیگری کنید. در این مقاله به زبانی ساده مراحل دریافت وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را مرور می‌کنیم.
    برای گرفتن این وام سروکار شما با بانک مسکن، فرابورس و کارگزاری‌های بورس خواهد بود. شما زمانی که به فرابورس مراجعه می‌کنید فهرستی از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را به شما خواهد داد که از میان آن حق انتخاب دارید. قیمت این اوراق در روزهای اخیر بین 91 تا 93 هزار تومان است؛ بنابراین برای دریافت یک وام 60 میلیون تومانی به‌اضافه یک وام جعاله مسکن تعمیرات مسکن 10 میلیون تومانی باید حدود 13 میلیون تومان اوراق تسه خریداری کنید درنتیجه درنهایت به‌جای 70 میلیون تومان، حدود 57 میلیون تومان پول خواهید داشت.
    جزئیات دریافت وام از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن
    وام مبتنی بر خرید اوراق تسهیلات مسکن تا قبل از اسفند 94 به مبلغ 35 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شد. این مبلغ در تمام کشور یکسان بود؛ یعنی همه مردم در تمام شهرهای ایران، همگی یک مبلغ واحد 35 میلیون تومان را دریافت می‌کردند. آن‌ها می‌توانستند 10 میلیون تومان، وام جعاله تعمیر مسکن نیز به تسهیلات خود اضافه کنند؛ بنابراین وام آن‌ها به 45 میلیون تومان می‌رسید؛ اما از اواخر سال 94، شیوه پرداخت وام مسکن تغییر کرد؛ یعنی تسهیلات در تهران به 60 میلیون تومان و در شهرهای با جمعی بیش از 200 هزار نفر به 50 میلیون و در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، به 40 میلیون تومان افزایش یافت. سود این وام 17.5 درصد است؛ یعنی 0.5 درصد کمتر از سود مصوب تسهیلات در تمام بانک‌های کشور.
    پرداخت قسط بانک مسکن  و مدت‌زمان بازپرداخت آن چقدر است؟
    اقساط وام مسکن در حالت 60 میلیون تومانی، 999 هزار تومان است. به‌این‌ترتیب بعد از 12 سال، آن 60 میلیون تومان را به مبلغ 143 میلیون تومان بازخواهید گرداند. در شهرستان با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر به ازای 50 میلیون تومان وام، ماهانه 832 هزار تومان قسط پرداخت خواهید کرد. کل این وجه پرداختی بعد از 12 سال 119 میلیون تومان می‌شود. در شهرستان‌های با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، باید به ازای دریافت 40 میلیون تومان وام، هرماه 666 هزار تومان قسط پرداخت کنید، درنتیجه پولی که بعد از 12 سال یعنی 144 ماه به بانک مسکن پرداخت می‌کنید، برابر با 95 میلیون تومان خواهد بود.
    آیا برای دریافت این وام باید سند خانه را در رهن بانک گذاشت ؟

    برای گرفتن این وام باید سند خانه را در رهن بانک بگذارید. علاوه بر این می‌توانید 10 میلیون تومان وام جعاله تعمیرات مسکن را نیز دریافت کنید. وام جعاله تعمیرات مسکن نیز سودی برابر 17.5 درصد دارد ولی مدت‌زمان بازپرداخت آن 5 سال است. به‌این‌ترتیب مجموع مقدار اقساط این وام 251 هزار تومان خواهد بود.
    وام از طریق خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، از نوع عقود “فروش اقساطی” است، یعنی می‌توانید هر زمان اقدام به تسویه وام کنید بدون اینکه سود کل این 12 سال را پرداخت کنید.
    وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن چیست ؟
    در وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن کلمه “تسه” کلمه‌ای کلیدی است. “تسه” به معنی اوراقی است که به سپرده‌‌گذاران برای تسهیلات مسکن در بانک مسکن تعلق می‌گیرد. سپرده‌گذاران کسانی هستند که در آینده قصد دریافت وام مسکن را دارد ولی زودتر در بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند. در میان افرادی هستند که برای دریافت وام مسکن به بانک مسکن مراجعه می‌کنند درحالی‌که هیچ سپرده‌گذاری در بانک نداشته‌اند. بانک به این افراد پیشنهاد می‌کند اگر فرصت سرمایه‌گذاری و صبر برای رسیدن نوبتشان را ندارند می‌توانند نوبت سرمایه‌گذاران قدیمی بانک مسکن را بخرند.
    تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجین چگونه است ؟
    تسهیلات خرید مسکن برای زوجینی که به صورت مشترک اقدام کنند برای تهران به مبلغ 100 میلیون تومان، مراکز استانها و شهرهایی که دارای بیش از 200 هزار نفر جمعیت هستند 80 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 60 میلیون تومان است.
    لازم به ذکر است، زوچینی که از طرح تسهیلا ت سال 92 استفاده کرده باشند نمیتوانند تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق مسکن را دریافت کنند واین تسهیلات فقط یکبار قابل پرداخت است.
    تقسیط این تسهیلات به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای انجام می‌گیرد و مدت زمان این وام 12 سال است و سود آن 17.5 درصد است.
    اقساط تسهیلات زوجین چقدر است؟
    اقساط تسهیلات زوجین 100 میلیون تومانی در تهران به روش ساده ماهیانه حدود 1 میلیون و 666 هزار تومان، اقساط وام 80 میلیونی در مراکز استان‌ها حدود 1 میلیون و 334 هزار تومان و اقساط  60 میلیون تومانی در سایر شهرها 1 میلیون تومان خواهد بود.
    آیا محدودیتی برای سن ساختمان وجود دارد ؟
    بله، اگر حداکثر 20 سال از زمان ساخت ملک مورد نظرتان گذشته باشد سقف تسهیلات در تهران 100 میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر 80 میلیون تومان و برای سایر شهرها 60 میلیون تومان خواهد بود. در صورتی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از تاریخ صدور پروانه گذشته باشد سقف تسهیلات 35 میلیون تومان خواهد بود.
    نحوه خرید نوبت سرمایه‌گذاران قدیمی برای دریافت وام چگونه است؟
    به‌عنوان‌مثال اگر شما بخواهید نوبت فردی که به مدت 6 سال پول خود را بدون دریافت هیچ‌گونه سودی در بانک مسکن سرمایه‌گذاری کرده است از وی بگیرید باید هزینه آن را پرداخت کنید. در اقتصاد این پول ” هزینه فرصت” نام دارد. هزینه فرصت یعنی فرد سرمایه‌گذار قدیمی با دریافت مبلغی نوبت خود برای دریافت وام را به شما می‌دهد. برای این کار شما باید اوراق را به مقدار موردنیاز بر اساس قیمت روز اوراق از صاحبان آن بخرید. ممکن است برای دریافت 60 میلیون تومان وام، در حدود 10 میلیون تومان اوراق وام مسکن بخرید. لازم به تذکر است برای دریافت وام جعاله تعمیرات مسکن نیز باید در حدود 1 میلیون و چند صد هزار تومان اوراق حق تقدم بخرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو