مدیران خودروعصر اعتبار

جریان باد پشت چند ساختمان در غرب متوقف نشده

مشکل جای دیگری است

عصر ساختمان- معاونت شهرسازی و معماری شهرتهران در واکنش به طرح تاثیر بلندمرتبه سازی های غرب تهران در افزایش آلودگی هوا اعلام کرد: مگر می شود جریان باد از سمت غرب تهران پشت تعدادی از ساختمان ها متوقف شود.

جریان باد پشت چند ساختمان در غرب متوقف نشده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، حسین مهاجر مدیر روابط عمومی و بین الملل معاونت شهرسازی و معماری با بیان این مطلب که انتظار این است که محیط زیست  گزارشی از اقدامات خود در راستای کاهش آلودگی هوا ارائه کند تا اذهان عمومی در جریان سطوح عملکردی ارگان های متولی در امر حفاظت از محیط زیست استان تهران قرار بگیرند، گفت: افزایش آلودگی سفره های آب زیر زمینی و حوزه های تامین آب شرب، افزایش تشعشعات امواج در محیط شهری، افزایش کانون های گرد و غبار در حاشیه پایتخت و وجود صنایع آلاینده به دلیل نبود نظارت کافی سبب شده است تا سلامت شهروندان در معرض تهدید قرار گیرد، عدم نظارت بر تولید خودروهای آلاینده و تولید سوخت های فاقد استانداردهای مطلوب جهانی دلایل اصلی آلودگی محیط زیست در شهر تهران است، در حالیکه ساختمان سازی را عامل آلودگی محیط زیست عنوان می کنند.

    به گفته وی در حال حاضر محیط زیست شهر تهران به جای نقش آفرینی موثر در تعامل با دستگاه های شهری برای حفظ محیط زیست عاملی شده است تا حفظ محیط زیست به حاشیه رود و فقط عنوانی از آن در سخنرانی ها و همایش ها به میان آید. این سازمان تاکنون حتی نتوانسته است در نقش آفرینی خود در حوزه حمایت های بنیادین از سازمان های مردم نهاد (NGOها) گام بردارد که وجود مشکلات عدیده در مقابل فعالیت آنان خود گواه این موضوع است. در غیبت دستگاه متولی البته باید از اقدامات و حرکت های سازمان های مردم نهاد تقدیر و تشکر کرد که در واقع برخی کاستی ها و کمبود ها به ویژه در بحث فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش های مرتبط با محیط زیست را بر عهده گرفته اند. در واقع آموزش های شهروندی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ها که از جمله وظایف اصلی دستگاه متولی محیط زیست است و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست دارد، در واقع نادیده گرفته شده است.

    مدیر روابط عمومی و بین الملل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در حالیکه بسیاری از کارشناسان و مسئولین تاکید دارند که حدود 80 درصد از آلودگی هوا ناشی از وجود وسایل نقلیه موتوری، صنایع آلاینده و سوخت های خارج از استاندارد های مطلوب جهانی است، بدون توجه به راهبردهای «طرح جامع کاهش آلودگی هوا» ساختمان سازی را عامل آلودگی هوا عنوان می کنند که به دور از هرگونه نگاه و تحلیل علمی است. طرح این موضوعات به نوعی گمراه کردن افکار عمومی است، مگر می شود جریان باد از سمت غرب تهران پشت تعدادی از ساختمان ها متوقف شود و وارد تهران شود! و باعث آلودگی هوا شود؟ این سوال مطرح است که چرا با وجود نبود ساختمان های بلندمرتبه در استان البرز در مجاورت شهر تهران از آلودگی رنج می برد و چرا کلانشهر هایی همچون اصفهان، مشهد، شیراز و غیره که فاقد ساختمان های بلندمرتبه هستند همچون تهران غرق در آلودگی هوا هستند؟

    وی افزود: آیا وقت آن نرسیده مشکل آلودگی هوا را دست به دست نکنید و واقع‌گرایانه به موضوع آلودگی هوا بپردازید؟ با این فرافکنی ها مشکل آلودگی هوا حل نخواهند شد و همچنان به خطر افتادن سلامت شهروندان و نابود شدن محیط زیست را شاهد خواهیم بود.

    مهاجر در واکنش به اظهاراتی همچون ساخت و ساز در تهران و از بین رفتن باغ ها و اماکن فضای سبز گفت: خوشبختانه به کرات مستندات و گزارشات شهرداری تهران در خصوص افزایش سرانه های فضای سبز شهر تهران اعلام و به دفعات به بررسی موضوع تملک باغات به منظور جلوگیری از تخریب و نگهداشت آن و عملکرد شهرداری در این حوزه پرداخته شده است.

    وی با بیان اینکه شهرداری تهران علی رغم مواجهه با مشکلات و مسائل موجود در فرایند حفظ و صیانت از فضای سبز، باغ ها و جنگل های شهری همچون عدم همکاری برخی ارگان ها ، کمبود آب و موقعیت اقلیمی و جغرافیایی شهر تهران ، بارش ناچیز نزولات آسمانی و ... گفت: اینکه شهرداری تهران را هدف قرار دهیم و کم کاری خود را بر آن نشانه گیریم مشکلی را حل نخواهد کرد. در شهر تهران و در قالب طرح تفصیلی پهنه های در برگیرنده فضای سبز عمومی مشخص و بر حفظ و نگهداشت آن تحت عنوان پهنه های حفاظت شده با کاربری فضای سبز عمومی تاکید شده است و پروانه ساخت و ساز در این اراضی مطلقا صادر نمی شود.

    مهاجر در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان تهرانی عملکرد شهرداری تهران را از اولین گام بعد از خروج از منزل تا آخرین لحظه حضور در سطح شهر شاهد هستند و معتقدیم فرافکنی ها و صحبت های هدف دار برخی افراد غرض ورز نمی تواند نگاه شهروندان را نسبت به واقعیت ها منحرف کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی