مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

تقلید محض از معماری غربی ما را دچار بحران کرده است

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: تقلید محض از معماری غربی ها ما را دچار بحران هویت کرده و با فاصله گرفتن از ارزشها سبک زندگی نیز تغییر کرده است.

تقلید محض از معماری غربی ما را دچار بحران کرده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، جواد حضرتی شنبه شب در اولین نشست نقش معماری در سبک زندگی که در سالن سید محمد بهشتی قزوین برگزار شد اظهارداشت: از این که حصار شورای فرهنگ عمومی با موضوع معماری شکسته شد خوشحالیم و امیدواریم شروع خوبی برای پرداختن به مسائل مهم دیگر باشد.

    وی افزود: جامعه ما بناچار با پدیده مدرنیزم روبرو شد و چون تقلید صرف کردیم آسیب پذیر شدیم و اگر در گذشته خانه ها ما حوضی پر آب، باغچه ای پرگل، آسمانی پرستاره و حیات خلوت و اتاق های تو در تو داشت و حریم افراد حفظ شده بود به یکباره از همه این نیازها محروم شدیم.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآورشد: محله های قدیمی در گذشته ترکیب زیبایی از زندگی بود و بافت مسکونی از تجاری جدا بود و گذر، آب انبار، میدان گاه، بازارچه بر اساس نیازها طراحی شده بود و رساته کفش فروشان و بزازان و سایر مشاغل بخوبی دیده شده بود.

    حضرتی اظهارداشت: مسجد، تکیه، حمام، آب انبار فضای حل و عقد بود و گاهی در همین محله ها عقد و ازدواج جوانان براحتی صورت می گرفت اما امروز همه این زیبایی ها را دادیم و به جای باغچه و سرابستانها، در کمیسیون های ماده 5 فضاهای سبز به تجاری تبدیل شد و از این شادابی جا ماندیم.

    وی گفت: امروز در محله ملاصدرای قزوین در کوچه ها لباس فروشی، اغذیه فروشی و لوازم لوکس فروشی دایر شده و آشفتگی بدون هیچ برنامه ای دیده می شود و آرامش اهالی گرفته شده و حقیقت زندگی فراموش شده است.

    حضرتی تصریح کرد: اگر می خواهیم معماری اروپایی داشته باشیم باید متکی به یک نیاز درونی باشیم و تقلید کاریکاتوری جوابگو نیست و ما را راضی نمی کند.وی اظهارداشت: امروز دچار بیماری عصر جدید ندیدن انسان مبتلا شده ایم و اختیار خود را به بساز و بفروشها سپرده ایم و سوداگران مسکن برای نوع زیست ما تصمیم گرفتند و دچار وضعیت کنونی شده ایم.

    حضرتی تصریح کرد: تهران را مانند دوبی، قزوین را مانند تهران و روستاهای استان را می خواهیم مانند قزوین بسازیم لذا طراحی ها اشفته و بدون توجه به نیازهای بومی و محلی است و آرامش را از زندگی حذف کرده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو