مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران:

معماری کنونی با دوری از نیازهای زندگی به سمت بی هویتی می رود

عصر ساختمان- رئیس انجمن هنر معماری و احیاء بافت های تاریخی استان قزوین گفت: معماری کنونی با دوری از اصالت ها و نیازهای روزمره مردم به سمت بی هویتی می رود و در معرض نابودی است.

معماری کنونی با دوری از نیازهای زندگی به سمت بی هویتی می رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدرضا نوروزیان در اولین نشست نقش معماری در سبک زندگی که شنبه شب در سالن سید محمد بهشتی قزوین برگزار شد اظهارداشت: در اولین گردهمایی در حوزه نقش معماری در سبک زندگی باید مفهوم سبک زندگی و تاکیدات رهبری را تشریح کنیم تا مسیر مشخص شود.

    وی افزود: با معماری می توان اندیشه ها را منتقل کرد و اگر با شرایط پیش آمده بازهم غفلت کنیم و دیر بجنبیم هویت معماری ما نابود می شود.

    رئیس انجمن هنر معماری و احیاء بافت های تاریخی استان قزوین یادآورشد: باید بررسی کنیم که شهری مانند قزوین با قدمتی 1700 ساله چه شده که به وضعیت کنونی رسیده و معماری ارزشمندش را از دست داده است.

     

    نوروزیان تصریح کرد: معماری قزوین درون گرا با طراحی برای اقلیمی خشک و نیمه خشک است که استفاده از درختان مثمر با حفظ حرمت ها در آن کاملا مشهود است و بهره گیری از مصالحی زنده و تزییناتی بانشاط از نور و سایه و صرفه جویی در انرژی ویژگی خاصی به آن داده است.

    وی اضافه کرد: باغستان در کنار زندگی مردم بوده اما معماری کنونی شهر قزوین از پایتخت الگو می گیرد و شهر به سوی بی هویتی سوق داده شده است.

    نوروزیان اظهارداشت: رابطه معماری با زندگی دوسویه است لذا نمی توانیم شهر و خانه ها را هرجور که خواستیم بسازیم چون معماری می تواند انسانها را پرخاشگر، آرام و ملایم، جنگجو، عصبی، دروغگو و یا صادق کند و یا روح خودخواهی و بی محبتی را در آنها رواج دهد.

     

    وی تصریح کرد:اثر معماری شاید چند دهه طول بکشد تا دیده شود به همین دلیل وارث خطاهای گذشته هستیم و معماری اصیل و ارزشمند خود را در معرض نابودی می بینیم و سبک زندگی ما نیز با تغییر معماری در حال تغیر و آسیب دیدن است.

    نوروزیان گفت: امروز دیگر حیات، باغچه، نور و آب از زندگی ما حذف شده و آرامش رخت بسته که باید این خلاء را با مشارکت مردم و احیا خانه هایی با معماری ایرانی جبران کنیم.

     

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو