مدیران خودروعصر اعتبار

بنای مزرعه‌ای در دل بیابان

عصر ساختمان- مزرعه ساندراپ در بیابانی در جنوب استرالیا تنها با کمک نور خورشید و آب دریا سالانه درحدود ۱۷ هزار تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند.

بنای مزرعه‌ای در دل بیابان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، این مزرعه سرپوشیده اولین مزرعه بیابانی در جهان و نتیجه 6 سال تحقیق و بررسی توسط تیمی بین‌المللی از دانشمندان است که به دنبال یافتن راهی برای تولید محصولات کشاورزی بدون نیاز به آب شیرین،‌خاک و انرژی بودند تا در دوران قحطی این منابع نیز بتوان به کشاورزی ادامه داد.

    به گفته این دانشمندان یک گلخانه معمولی برای آبیاری به آب‌های زیرزمینی، برای گرمایش به گاز و برای خنک‌کردن به برق نیاز دارد. گلخانه ساندراپ آب دریا و نور خورشید را به انرژی و آب شیرین تبدیل می‌کند و از دی‌اکسید کربن و مواد مغذی برای بهبود رشد گیاهان استفاده می‌شود.

    ایده عمومی این مزرعه که در سال 2014 در مساحتی برابر 20 هکتار در پورت آگوستا افتتاح شده‌است، کاهش میزان مصرف انرژی و آب شیرین مورد نیاز برای کشاورزی سودآور با کمک گرفتن از آب خلیج اسپنسر در فاصله دو کیلومتری از مزرعه‌ است.

    پس از آنکه آب دریا به مزرعه انتقال داده می‌شود،‌در نیروگاهی خورشیدی نمکزدایی شده و به آب شیرین تبدیل می‌شود. ریشه گیاهان درون پوسته نارگیل رشد می‌کند و دمای محیط رشد گیاهان در حرارت 48 درجه‌ای بیابان خنک نگه داشته می‌شود و برای این کار از تکه‌های مقوایی خیس شده استفاده می‌شود. حرارت خورشید نیز به اندازه‌ای هست که گیاهان در طول ماه‌های زمستان از سرما جان سالم به در ببرند.

    سرپوشیده بودن مزرعه به این معنی است که گیاهان به آفت‌کش نیازی نخواهند‌داشت زیرا وضعیت آنها به دقت و از نزدیک قابل بررسی و کنترل است تا در محیطی بدون آفت رشد کنند.

    یکی از مهم‌ترین چالش‌های این مزرعه تامین انرژی آن بوده‌است که محققان برای رفع این نیاز به جای استفاده از صفحات خورشیدی میدانی متشکل از 23 هزار آینه کوچک ایجاد کردند که نور خورشید را روی برجی ثابت متمرکز می‌کنند و این برج نیز ژنراتوری را برای تولید برق به کار می‌اندازد.

    باوجود اینکه این مزرعه به خوبی و بدون نیاز به منابع شهری کار می‌کند،‌اما برای حفظ ایمنی بیشتر هنوز به شبکه برق شهری متصل است تا در صورت بروز مشکل به ویژه در فصل زمستان بتوان محصولات را از نابودی نجات داد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو