مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر عامل بانک مسکن:

کاهش نرخ سود اوراق مسکن قیمت آن را در بازار افزایش می‌دهد

احتمال تغییر سقف تعداد تسهیلات پرداختی مسکن

عصر ساختمان- مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه اگر بخواهیم به کاهش نرخ سود اوراق مسکن اقدام کنیم ابتدا باید بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد،گفت:نرخ سود اوراق مسکن که در حال حاضر ۱۷،۵ درصد است اگر یک درصد کاهش دهیم قیمت آن در بازار افزایش می یابد.

کاهش نرخ سود اوراق مسکن قیمت آن را در بازار افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد هاشم بت شکن در پاسخ به این سئوال که بعد از تک رقمی شدن نرخ سود مسکن آیا پیشنهادی برای کاهش نرخ سود اوراق به بانک مرکزی ارائه شده است،گفت: بانک مسکن باید شرایط کاهش نرخ سود اوراق مسکن را بررسی کند چرا که ممکن است با کاهش نرخ سود دوباره قیمت اوراق مسکن افزایش یابد.

    وی افزود: یعنی اگر بخواهیم نرخ سود اوراق مسکن را از 17.5 درصد کنونی یک درصد کاهش دهیم قیمت اوراق در بازار افزایش می‌یابد،پس اگر بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات را که 18 درصد است کاهش دهد ما نیز متناسب با آن برای کاهش قیمت اوراق مسکن اقدام و پیشنهاد آن را به بانک مرکزی ارائه می‌کنیم.

    بت شکن خاطر نشان کرد: بعد از تک رقمی شدن و کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به 8 و 9.5 درصد با رشد سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها مواجه شدیم، بطوری که در سال گذشته متوسط افتتاح حساب روزانه 169 فقره بود اما به محض اینکه نرخ سود تک رقمی شد امروز متوسط روزانه سپرده گذاری 950 فقره است.

    مدیر عامل بانک مسکن ادامه داد:88 هزار نفر در صندوق پس‌انداز سپرده‌گذاری کرده‌اند و حدود 1800 میلیارد تومان از محل این صندوق پس‌انداز مسکن تجهیز منابع صورت گرفته است.

    به گفته وی، برای اعطای تسهیلات در بخش ساخت مسکن در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد و تسهیلات خرید مسکن نیز در 6 ماه اول امسال 67 درصد رشد داشته است و این آمار می‌تواند علائمی برای این باشد که مسکن حرکت‌های مثبتی را در بخش ساخت و خرید می‌بیند.

    بت شکن در پاسخ به این سوال که سقف پرداخت تسهیلات 100 هزار فقره است حال با توجه به اینکه 88 هزار فقره سپرده‌گذاری صورت گرفته است آیا احتمال افزایش سقف تعداد پرداخت تسهیلات نیز تغییر خواهد کرد گفت: سقفی که بانک مرکزی برای یک سال از خرداد 94 تا خرداد 95 گذاشته بود 84 هزار فقره بود بنابراین تا خرداد 96 می‌توانیم حدود 160 تا 170 هزار فقره تسهیلات ارائه کنیم و محدودیتی برای این موضوع نداریم.

    وی افزود: اما اگر استقبال خوبی هم از تسهیلات مسکن صورت بگیرد و از این عدد بیشتر شود باید ساز و کاری تهیه شود که مردم برای سپرده‌گذاری تشویق شوند تا ارزان‌ترین تسهیلات بخش مسکن را دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی