مدیران خودروعصر اعتبار

رؤسای دانشگاه های تهران هشدار دادند

عمر بالای ۶۰ سال ساختمان‌های فرسوده دانشگاه ها

عصر ساختمان- فرسودگی ساختمان و تجهیزات دانشگاه‌ها با سقوط یک آسانسور در دانشگاه شریف و زخمی شدن ۶ استاد بار دیگر خبرساز شد، این اتفاق البته اگر با مصدوم شدن این ۶ استاد همراه نبود، شاید به‌عنوان یک اتفاق معمول پس از چند روز به فراموشی سپرده می‌شد و اینکه تا سال‌های آینده و یک اتفاق مشابه دیگر، کسی سراغی از ساختمان‌های ۵۰ سال به بالای دانشگاه‌ها را نمی‌گرفت.

عمر بالای ۶۰ سال ساختمان‌های فرسوده دانشگاه ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان »به نقل از ایران ، چند روز پیش این اتفاق با اظهارنظر رئیس دانشگاه شریف به علت کهنه و قدیمی بودن ساختمان هم تأیید شد و زنگ خطر فرسودگی دانشگاه‌های کشور را به صدا درآورد. رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این باره به صراحت می‌گوید: «باید قبول کنیم که تجهیزات دانشگاه قدیمی است و ساختمان این دانشگاه قدمت بالایی دارد. متأسفانه بر اثر این حادثه 6 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به بیمارستان منتقل شدند.»

    البته این نخستین باری نیست که آسانسور دانشگاه سقوط می‌کند آن‌طور که علی مهدوی، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «آسانسور دانشگاه سابق بر این هم خراب بوده و سقوط کرده است. اما متأسفانه آن‌طور که باید و شاید تعمیر نشد و چند روز پیش شاهد سقوط آسانسور بودیم.» وی می‌افزاید: «مشکل فقط آسانسور دانشگاه نیست بلکه خوابگاه و برخی از کلاس‌های ما نیز فرسوده است. دانشگاه قدمتی  دارد. کسی به فکر بازسازی کلاس‌های فرسوده و تجهیزات دانشگاهی نیست. چندین بار در این باره با رؤسای دانشگاه جلسه داشتیم و خب در برخی مواقع ساختمان‌ها و خوابگاه‌های فرسوده بازسازی شد اما برخی تجهیزات همچنان قدیمی هستند.»وی تأکید می‌کند: «این فقط مخصوص دانشگاه شریف نیست بلکه همه دانشگاه‌های مادر نیازمند تجهیز و باز‌سازی هستند.»

    931 ساختمان نیازمند مقاوم سازی
    بر اساس آمارهای موجود 931 ساختمان آموزش عالی نیازمند مقاوم‌سازی است. ساختمان‌هایی که عمری بالای 50 سال دارد، علاوه بر آن خوابگاه‌های دانشجویان هم دچار همین مشکل هستند و اغلب آنها دارای همین قدمتند؛ موضوعی که دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر آن اشاره می کند و می گوید: «عمر دانشگاه شهید بهشتی 57 سال است. بیشتر ساختمان‌های این دانشگاه فرسوده هستند و البته در برابر زلزله هم مقاوم‌سازی نشده‌اند.»
    او با اشاره به اینکه 17 هزار و 800 دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل هستند، اظهارمی کند: «متأسفانه امسال وزارت علوم بودجه لازم برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه را به ما اختصاص نداد این هم به دلیل آن بود که دولت بودجه لازم را نداشت.با توجه به اینکه ساختمان‌ها و تجهیزات دانشگاه‌ها فرسوده است از دولت می خواهیم که در بودجه آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی تجدیدنظر صورت بگیرد. دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان دانشگاه مادر مطرح می‌شود.

    ما به عنوان یک دانشگاه مهم از دولت می‌خواهیم سهم بودجه دانشگاه‌ها را افزایش دهد ودر این افزایش، اعتباری برای تعمیر و بازسازی دانشگاه‌های بزرگ در نظر گرفته شود، زیرا درآمدهای اختصاصی دانشگاه در حدی نیست که بتواند به این نیاز پاسخ دهد.بارها این موضوع‌ها مطرح شده اما متأسفانه کسی در این باره پاسخگو نیست.»  رئیس دانشگاه تهران نیز دراین باره می‌گوید:«حدود 70 درصد ساختمان‌های دانشگاه تهران نیاز شدید به تعمیر و بازسازی دارند، که خوابگاه‌ها هم شاملش می‌شود و بخش قابل توجهی از خوابگاه‌های دانشگاه تهران در کوی یا سطح شهر نیز  نیاز به تعمیر و تجهیز دارند.»

    خوابگا‌ه‌ها هم فرسوده‌اند
    طبق آمارهای وزارت علوم بالای 900 ساختمان با زیربنایی بالغ بر 3 میلیون و 315 هزار و 181 متر مربع نیازمند مقاوم‌سازی هستند که تاکنون از این تعداد 8 ساختمان مقاوم سازی، 4 ساختمان در دست اقدام و یک ساختمان ترمیم شده است. این درحالی است که از تعداد 931 ساختمان نیازمند مقاوم‌سازی در دانشگاه‌های کشور حدود 50 ساختمان به‌عنوان ساختمان‌های میراث فرهنگی هستند و موضوع بازسازی، مقاوم‌سازی و بهسازی این ساختمان‌ها بیش از دیگر مکان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

    البته در کنار ساختمان‌های قدیمی دانشگاه ها حال و روز 1016 خوابگاه دانشجویی هم خوب نیست.  آن‌طور که مهندس یزدان مهر  رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم اعلام کرد 65 خوابگاه‌  در سطح کشور  در وضعیت هشدار قرار داشته و نیاز به مقاوم‌سازی دارند. او تأکید می‌کند: «5 خوابگاه دانشگاه همدان، 6 خوابگاه دانشگاه ارومیه، 2 خوابگاه دانشگاه علامه، یک خوابگاه دانشگاه تهران و یک خوابگاه دانشگاه خوارزمی نیاز به مقاوم‌سازی فوری دارند.

    تقریباً اکثر ساختمان‌های دانشگاه‌هایی که با عمر بالا هستند نیاز به مقاوم‌سازی دارند. وی با اشاره به اینکه اگر تأسیسات و خوابگاه‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور نوسازی و بهسازی نشوند این مراکز دچار بحران خواهند شد، اظهار داشت: «در سال گذشته خوابگاه‌های دولتی از 1 تا 5 رتبه‌بندی شدند، رتبه یک یعنی رتبه خوب و رتبه 5 یعنی رتبه ضعیف تعیین شد. بر اساس رتبه‌بندی انجام شده 4 درصد خوابگاه‌ها رتبه یک، 26 درصد رتبه 2، 33 درصد رتبه 3، 30 درصد رتبه 4 و 7 درصد رتبه 5 را کسب کردند و این نشان می‌دهد تعداد خوابگاه های باکیفیت بسیار کم است.»  پیش از این محمدحسین امید، معاون اداری و مالی وزارت علوم به «مهر» گفته بود:«ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌ها به دو دسته تقسیم شدند که در این روند اگر ساختمانی فاقد ارزش اقتصادی یا میراثی باشد هزینه‌ای برای تعمیر و نگهداری آن اختصاص نخواهد یافت.

    طبق برنامه وزارت علوم ساختمان‌های قدیمی فاقد ارزش اقتصادی حذف و ساختمان جدیدی به ازای آن ساخته خواهد شد. بخشی از ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌ها به‌عنوان ساختمان‌های میراثی به شمار می‌روند، موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی این ساختمان‌ها اولویت وزارت علوم است. درحال حاضر بسیاری از ساختمان‌های دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی در رتبه ساختمان‌های میراثی هستند و موضوع مقاوم‌سازی و بهسازی این ساختمان‌ها از برنامه‌های وزارت علوم است. در پایان ذکر این نکته ضروری است مسئولان وزارت علوم اعلام کردند: گزارش کاملی از وضعیت ساختمان‌های قدیمی دانشگاه‌های کشور تهیه و این گزارش به سازمان مدیریت ارائه شده است.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی