مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ردیف‌ اعتباری بهسازی بافت‌های فرسوده افزایش می‌یابد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت دولت تسهیل ساخت‌های نهاد مردمی و نهادهای توسعه‌گر است، گفت: ردیف‌های اعتباری جهت بهسازی بافت‌های فرسوده کلان‌شهرها را افزایش می‌دهیم.

ردیف‌ اعتباری بهسازی بافت‌های فرسوده افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدسعید ایزدی امروز (چهارشنبه) در بیست و چهارمین جلسه نشست مدیران بافت فرسوده کلان شهرهای کشور با بیان اینکه در بسیاری از کلان شهرها برای احیای بافت فرسوده اعلام آمادگی می‌کنیم و رغبت بیشتری نشان می‌دهیم، اظهار کرد: خوشبختانه کلان شهر تهران همواره در این زمینه نسبت به سایر کلان شهرها جلوتر بوده است. بانک مرکزی نیز رغبت بیشتری نسبت به این امر نشان می‌دهد.

    رییس هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه اگرچه دولت از نظر بودجه مشکل دارد، اما ابزارهای متنوعی برای احیای بافت فرسوده دارد، گفت: به هیچ عنوان دولت وظیفه خود (نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده) را بر دوش شهرداری‌ها نمی‌گذارد و در 10 سال گذشته دولت به موازات شهرداری‌ها در این زمینه اقدامات مفیدی انجام داده است.

    ایزدی اضافه کرد: مصوبه‌ای که در بیست و هفتم مرداد ماه امسال به تصویب رسید مکمل سند ملی برنامه ششم توسعه است و الزاماتی برای همراه کردن دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دارد، برای نمونه مکلف کردیم که باز تعریف و اصلاح محدوده‌های هدف بازآفرینی بافت‌های فرسوده در تمام کلان شهرها تا پایان سال جاری انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه مدیران کلان شهرها متولیان احیای بافت‌های فرسوده هستند، گفت: مسلماً با پیگیری‌های مدیران کلان شهرها دستگاه‌های دولت پاسخگو خواهند شد. هم‌چنین در اقتصاد مقاومتی مصوبه‌ای داشته‌ایم و یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در کلان شهرها است.

    ایزدی افزود: همچنین مدلی برای تخصصی کردن امر ساخت و ساز و واگذاری به بخش خصوصی و استفاده از امکانات این بخش داریم که از جمله دیگر اجزای اقتصاد توسعه محور است.

    وی با اشاره به اینکه اولویت دولت تسهیل ساخت‌های نهاد مردمی (شهرداری‌ها) و نهادهای توسعه‌گر (پیمانکار و سرمایه گذار) است، گفت: می‌توانیم ردیف‌های اعتباری جهت بهسازی بافت‌های کلانشهرها را افزایش دهیم.

    رییس هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: به عنوان نمونه در کلان شهر قم و مشهد ردیف مستقلی در نظر داریم. در این خصوص نمایندگان مجلس نیز کمک‌های بسیاری کردند.

    ایزدی با اشاره به اینکه به دنبال تخصیص 100 درصدی اعتبارات هستیم، اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام خواهیم داد ارتقای سطح عمران و بهسازی در بافت‌های فرسوده است.

    وی ادامه داد: در شورای اجتماعی کار، آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌شود. در این شورا 20 آسیب اجتماعی مطرح شد و مقام معظم رهبری پنج موضوع از این آسیب‌ها را در دستور کار قرار دادند که یکی از این آسیب‌ها نوسازی بافت‌های فرسوده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با سایر وزارتخانه از جمله وزارت تعاون و ورزش و جوانان، گفت: برای هر کلان شهری طرح جامع تفصیلی داریم و فرآیند توسعه در هر کلان شهری باید به شکل جزیره‌ای پیش رود. برای نمونه اقداماتی در این زمینه در بندرعباس و چابهار شروع کرده‌ایم.

    ایزدی با بیان اینکه شهردار کلان شهر تهران اعلام کرد جهت نوسازی بافت فرسوده از متقاضیان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، افزود: از دیگر امکانات دولت و وزارت راه و شهرسازی بحث دارایی‌هایی است که لازم است کارها را مدیریت کنند. برای نمونه راه و شهرسازی استان اصفهان کارخانه ریسندگی را برای تبدیل کردن به یک مرکز تفریحی و خدماتی خریداری کرد.

    وی ادامه داد: طبق لیستی که تهیه کرده‌ایم مشخص شد هر کلان شهر باید به چه میزان از منابع دولتی و منابع غیرنقدی استفاده کند. در این زمینه لازم است یک تفاهم نامه در شهرهای مختلف تهیه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی