مدیران خودروعصر اعتبار

معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی استان:

برخی بناهای تاریخی قم تخریب شده است

عصر ساختمان- عضو هیات علمی کنگرۀ استانی تاریخ معماری و شهرسازی قم گفت: برخی از بناهای تاریخی و قدیمی در قم به دلیل ناآگاهی مردم تخریب شده است در حالی که بسیاری از این بناها دارای جایگاه جهانی است و باید با چنین رویکردی به احیاء و صیانت از بناهای تاریخی در قم توجه شود.

برخی بناهای تاریخی قم تخریب شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سیدمحمد فارغیان قمی از اعضای هیات علمی کنگرۀ استانی تاریخ معماری و شهرسازی قم  در جلسه قم پژوهی، معماری و شهرسازی قم پیرامون برگزاری کنگره معماری و شهرسازی قم با اشاره به برخی از ظرفیت های مذهبی و معنوی و فرهنگی در قم عنوان کرد: اگر مردم با تاریخ شهرسازی و معماری قم آشنا شوند می توان فرهنگ صیانت از بناهای تاریخی و بافت های سنتی را ارتقاء بخشید.

    وی تصریح کرد: بسیاری از بناهای تاریخی و آثار قدیمی در قم هنوز برای مردم ناشناخته مانده است که باید کارشناسان میراث فرهنگی و متخصصان امر و مسئولان در جهت معرفی این بناها و آثار تلاش نمایند.

    در این جلسه همچنین رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهر قم درباره تلاش‌های پژوهشی درباره معماری قم گفت: برگزاری کنگره تاریخ شهرسازی و معماری قم حرکتی بزرگ و ارزشمند در جهت تبیین جایگاه معماری در قم است.

    مصطفی سعادت طلب افزود: این کنگره ظرفیتی مهم در جهت پژوهش پیرامون معماری قم است و فرصتی برای پویایی و تلاش پژوهشگران قمی فراهم می سازد هرچند بسیاری از پژوهش های انجام شده در حوزه معماری قم هنوز پاسخگوی نیازها نیست.

    وی با انتقاد از سبک معماری جدید در قم افزود: متاسفانه معماری قم از هنر فاصله گرفته و مفاهیم خود را از دست داده و به سمت سبک های سودجویانه و و با نگاه اقتصادی گرایش یافته است.

    در این جلسه معمار برجسته قمی نیز هویت مذهبی قم را در معماری مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد:حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم جایگاهی مهم در هویت مذهبی و دینی قم دارد و با توجه به اینکه کانون جذب خیل جمعیت است باید به لحاظ تاریخ معماری و شهرسازی مورد توجه قرار بگیرد.

    حسین سروش یادآور شد: توجه به معماری و شهرسازی توام با هویت مذهبی در بلوار حرم تا حرم اهمیت زیادی دارد و می تواند به عنوان خواستگاه معماری اسلامی و دینی در قم در آینده مطرح باشد. باید استخوان بندی اطراف حرم نیز با مبانی دینی و هویت مذهبی سنخیت داشته باشد و مورد بازنگری قرار بگیرد.

    این استاد معماری بیان کرد: می توانیم معماری قم را به لحاظ هیات مذهبی و دینی به جهان معرفی کنیم و جایگاه مهم آن را تبیین سازیم.

    همچنین سیدحسن قریشی، معاون دانشگاه پیام نور استان قم در این جلسه با ابراز خرسندی از برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: قم دارای سابقه ای دیرینه ای است. قم با چنین قدمت و تاریخی از نظر معماری و شهرسازی هنوز جایگاه خود را به خوبی معرفی نکرده است و امیدواریم برگزاری این کنگره به عنوان اقدامی ماندگار و با ارزش در معرفی معماری قم موثر باشد اگر چه باید پذیرفت که ما در حوزه مطالعه و پژوهش هنوز آثار تاریخی قم را به خوبی معرفی نکرده ایم و این امر مغفول مانده است.

    وی تاکید کرد: قم با چنین ظرفیتی در معماری حتی می تواند در حوزه جهان گردی و توریسم نیز جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد و اقتصادی پویا در این مسیر ایجاد شود.

    معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز گفت: حفظ و صیانت از بافت های تاریخی و آثار قدیمی نیازمند فرهنگ سازی میان مردم است.

    عمار کاووسی در خصوص بافت های تاریخی قم عنوان کرد:حفظ و صیانت از بافت های تاریخی باید در میان مردم فرهنگ سازی شود تا بتوان در بهترین شرایط از این بناهای تاریخی و بافت های قدیمی صیانت کنیم.

    معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اظهار کرد: آثار تاریخی قم را باید به اقشار مختلف مردم معرفی کرد و تاریخ و هویت نهفته در آن را به خوبی شناساند که در این راستا برگزاری کنگره معماری و شهرسازی قم می تواند چنین رسالتی را تحقق بخشد. قم می تواند با توجه به ظرفیت ارزشمند تاریخی و اسلامی خود درخشش و جایگاه خود را به اثبات برساند که این امر نیاز به پژوهش و فعالیت های علمی دارد.

    کاووسی همچنین درباره بافت های تاریخی اطراف حرم بیان کرد: در برخی از موارد این بافت های با ارزش که هویت دینی ما را معرفی می کند تخریب شده اند که در این ارتباط باید مسئولان بخش های مختلف استان نیز در جهت ممانعت از تخریب آثار تاریخی در قم مشارکت نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو