مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی کشور :

گردشگران با ترولی برقی از آثار تاریخی دشت مرودشت بازدید می کنند

عصر ساختمان- تخت‌جمشید به عنوان مهم‌ترین اثر ثبت جهانی جمهوری اسلامی ایران و به عنوان مهم‌ترین اثر تاریخی که در بین آثار داخلی کشور، بیشترین بازدیدکننده داخلی و خارجی را دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است،اما این اثر مهم ثبت جهانی دارای مشکلاتی است که توسعه گردشگری آن را دچار تهدید می کند.

گردشگران با ترولی برقی از آثار تاریخی دشت مرودشت بازدید می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین ، محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت با انتقاد از  مشکلات متعدد در تخت‌جمشید،‌ از دولت درخواست کرد درآمدهای گردشگری تخت‌جمشید به تخت‌جمشید برگردد تا مشکلات این اثر ثبت‌جهانی شده برطرف شود.وی عمل نکردن دولت به تعهداتش در ردیف بودجه اختصاصی تخت جمشید ،نبود زیر ساخت های گردشگری ،مشخص نکردن رییس هیات امنا برای تخت جمشید و زمین های کشاورزی اطراف این اثر را که به فرونشست آن منجر شده از مشکلات مهم برای این اثر نام برد .
    محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درباره انتقادات نماینده مرودشت نسبت به مشکلات تخت جمشید به ایران آنلاین گفت :تمام این انتقادات نسبت به وضعیت تخت جمشید را قبول داریم ،تخت جمشید باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد ولی با توجه به شرایط فعلی که دولت به آن دچار است باید برای تامین بودجه برای این ردیف مستقل در انتظار بود.
    وی ادامه داد:درباره زیر ساخت های گردشگری این محوطه ، تخت جمشید نسبت به سایت های اطرافش مثل پاسارگارد و بیشاپور وضعیت بهتری دارد ولی در حد انتظار و تامین نیاز50هزار گردشگری که فقط در عید نوروز برای دیدن این اثر می روند نیست .
    وی درباره مشخص نبودن رییس هیات امنای تخت جمشید اظهار داشت :تغییراستاندار فارس تنها علت مشخص نشدن هیات امنای تخت جمشید بوده و با توجه به درخواست های مکرر برای داشتن جلسه  با استاندار به دلیل مشخص نشدن استاندار جدید این امر فراهم نشد و با توجه به اینکه استاندار باید در تعیین رییس هیات امنا اظهار نظر کند هنوز نتوانستیم با استاندار جدید برای این موضوع جلسه ای داشته باشیم.
    طالبیان تامین زیرساخت های گردشگری در تخت جمشید را در گرو تامین ردیف مستقل بودجه بیان کرد و گفت :از اساسی ترین کارهایی که لازم است صورت گیرد تا زیر ساخت های گردشگری در تخت جمشید بهبود یابد تملک هتل داریوش است که در اختیار ارتش بوده و به عنوان خوابگاه نظامیان نیرو انتظامی استفاده می شود که جابه جایی تملک آن نیازمند بودجه زیادی است.
    وی تبدیل چادر سران را به مکانی فرهنگی برای گردشگران از دیگر اقداماتی دانست  که برای زیر ساخت های گردشگری تخت جمشید مورد اهمیت بوده نیاز است سرمایه گذاری باشد تا در این محل مکانی فرهنگی برای نمایش اطلاعاتی از تخت جمشید دوران قبل از اسلام و اسلامی و اطلاعاتی از کشورهایی که در ساخت تخت جمشید شریک بودند ایجاد شود و در کنار آن امکانات رفاهی نظیر رستوران برای بازدیدکنندگان و سایر خدمات مورد نیاز گردشگران فراهم شود .
    معاون میراث فرهنگی کشور از اجرای پروژه ای در محوطه تخت جمشید خبر داد که از تجمع بازدید کنندگان در محوطه تخت جمشید در ایام پیک سفر جلوگیری می کند ،در این پروژه قرار است مسیر پیاده روی ایجاد شود تا بازدیدکنندگان امکان رفتن به روستاهای اطراف تخت جمشید را داشته باشند بیشتر روستاهای اطراف آن بسترهای تاریخی خوبی برای بازدید دارند و محصولات صنایع دستی که تولید می کنند  برای گردشگران جذاب است .
    طالبیان اضافه کرد :برای معرفی دشت مرودشت که آثارتاریخی فراوانی دارد طرح جامع گردشگری تعریف شده تا گردشگران با ترولی برقی از آثار تاریخی اطراف تخت جمشید در دشت مرودشت بازدید کرده و یکی دو روز را در آنجا سپری کنند.این طرح جامع با هدف معرفی آثار اطراف محوطه تخت جمشید و بر مبنای حفظ ارزش های تاریخی آن  تدوین شده است .
    معاون میراث فرهنگی کشور اجرای این طرح جامع را نیز نیازمند بودجه دانست که در صورت تحقق آن این طرح اجرا می شود.
    وی همچنین درباره خرید زمین های کشاورزی اطراف تخت جمشید گفت :مردم از محل این زمین ها زندگی شان را سپری می کنند و ما نمی توانیم معیشت آن ها را با خرید تمام زمین ها به خطر بیندازیم ،فقط می توانی زمین هایی که دارای اثر تاریخی هست را خریداری کنیم تا تهدیداتی که برای فرونشست زمین این محوطه را تهدید می کند کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار