مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در گفتگو با «عصر ساختمان »

کاهش قیمت وسایل گرمایشی با وجود شروع فصل سرما

عصر ساختمان- معمولا با شروع فصل سرما، قیمت و عرضه وسایل گرمایشی افزایش می یابد اما امسال تقاضا افزایش کمی داشته و قیمت ها هم روند کاهشی دارد. حتی شروع زمستان هم نتوانست قیمت وسایل گرماشی را افزایش دهد.

کاهش قیمت وسایل گرمایشی با وجود شروع فصل سرما
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    محمد باقر معتمد، رئیس اتحادیه فروشندگان  لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان » از وضعیت رکود در این بازار خبر داد و گفت: امسال میزان عرضه بیش از میزان تقاضاست و این موضوع به بازار لطمه وارد کرده است.
    معتمد ادامه داد: هر چند عملکرد تولیدکننده ها بسیار خوب است اما به دلیل کمبود تقاضا برای تحریک بازار ناچار به کاهش قیمت ها شده اند و هر چند ماه یک بار به بهانه های مختلف از جمله جشنواره و نظایر آن کالاهای خود را پایین تر از قیمت واقعی به فروش می رسانند.
    رئیس اتحادیه فروشندگان  لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع  با بیان این که مهم ترین دلیل رکود این بازار به رکود ساخت و ساز بر می گردد؛ اظهار داشت: نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم هم به این امر دامن زده است. علاوه بر این سازندگان ساختمان نیز معمولا در آخرین مرحله  و در زمان اجاره دادن ساختمان  به فکر خرید و نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی آن می افتند.
    وی در پاسخ به این که وضعیت بازار با شروع فصل زمستان تغییر کرده است یا خیر؛ تصریح کرد:معمولا با شروع فصل سرما، قیمت و عرضه وسایل گرمایشی افزایش می یابد اما امسال تقاضا افزایش کمی داشته و قیمت ها هم روند کاهشی دارد. حتی شروع زمستان هم نتوانست قیمت وسایل گرماشی را افزایش دهد.
    معتمد ادامه داد:امسال به دلیل کاهش تقاضا، تولیدکنندگان برای تثبیت سهم خود در بازار تلاش بیشتری می کنند و به همین دلیل رقابت بیشتر شده است.
    معتمد با بیان این که محصولات ایرانی در این زمینه از کیفیت خوبی برخوردارند؛عنوان کرد: با وجود تعداد زیاد واحدهای صنفی که اقدام به تولید محصولات گرمایشی می کنند؛ کیفیت محصولات تولیدی در سطح بالایی است و محصولات به کشورهای اروپایی،خاورمیانه و به خصوص افغانستان صادر می شود. افغانستان به دلیل نزدیک بودن مسیر، بازار مناسبی برای ما محسوب می شود و انتظار داریم تا بعد از برداشته شدن تحریم ها، بازار 350 میلیونی بازار خاورمیانه را از آن خود کنیم.
    وی افزود: مشعل،رادیاتورهای آلومینیومی، دیگ چدنی و فولادی و نیز پکیج های حرارتی از جمله محصولات صادراتی محسوب می شوند.
    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع میزان واردات را بسیار ناچیز و در حدود 5 یا 6 درصد برشمرد و گفت:خوشبختانه میزان واردات به گونه ای نیست که برای تولید کنندگان داخل مشکل ایجاد کند و رقابت بیشتر بین تولید کنندگان داخلی است.
    وی تنها راه رونق این صنعت را خروج ساخت و ساز مسکن از رکود دانست و اظهار داشت:رونق مسکن نه فقط این صنعت، بلکه 400 صنف تولیدی دیگر و در نهایت اقتصاد کشور را از رکود خارج می کند.البته منظور از رونق مسکن رونق ساخت و ساز است نه خرید و فروش خانه .
    وی با اشاره به این که رونق ساخت و ساز تابع برخی مسائل است؛ توضیح داد: ساخت مسکن، سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و مردم تمایل دارند؛ در سرمایه گذاری های بلند مدت از کمک دولت و بانک ها استفاده کنند. بنابراین دولت باید به عنوان تامین کننده مالی  وارد این حوزه شود. ورود دولت به معنای دخالت مستقیم در این عرصه نیست .مسکن تنها حوزه ای است که از ابتدا در اختیار بخش خصوصی بوده  و باید در دست این بخش بماند.اما این که دولت خودش وارد  ساخت وساز شود مانند آن چه در مسکن مهر شاهد بودیم؛ اصلا مد نظر نیست.
    معتمد افزود:یکی از کمک هایی که دولت می تواند در این زمینه انجام دهد، استانداردسازی در مباحث ساخت ساختمان با کمک بخش خصوصی است؛ نیاز است که استانداردهایی  تدوین و بر اجرای آن نظارت شود.
    به گفته معتمد، بیش از 70 هزار واحد صنفی در زمینه های مختلف تاسیسات و شوفاژ و سیستم گرمایشی تحت عنوان سندیکا، انجمن واتحادیه در سطح کشور با عناوین مختلف فعالیت می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی