مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی:

شهرداری در بازار مسکن حباب قیمت ایجاد می‌کند

عصر ساختمان- مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارکردهای بانک توسعه‌ای مسکن گفت: در چند سال اخیر شهرداری‌ها حباب قیمتی در بازار مسکن ایجاد کردند که بانک توسعه‌ای می‌تواند اثرات روانی بازار مسکن را کنترل کند.

شهرداری در بازار مسکن حباب قیمت ایجاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا ، حسین عبده تبریزی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم سیاست تبدیل بانک مسکن به نهاد توسعه‌ای را دنبال می‌کردیم ، گفت: بانک مسکن بانک تجاری نیست و باید به بانک توسعه‌ای تبدیل شود.

    وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار است که در حوزه رهن منابع کافی وجود دارد ، گفت: در حالی که در گذشته از کسری منابع در حوزه رهن رنج می‌بردیم اما برای اولین بار است که توانستیم که منابع کافی انباشت کنیم.

    وی با بیان اینکه بانک مسکن نباید دیدگاه ترازنامه‌ای داشته باشد ، گفت: به طور قطع با توسعه‌ای شدن بانک مسکن این بانک می‌تواند به کاهش مشکلات این بخش از اقتصاد کشورمان کمک کند.

    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارکردهای اصلی بانک مسکن توسعه‌ای گفت: تجهیز منابع مالی بلندمدت و کم هزینه ، چاره‌جویی برای موارد شکست بازار ، نقش ضد نوسانات و چرخ‌های تجاری از جمله کارکردهای بانک توسعه‌ای است و از این پس بانک مسکن در شرایط رکود باید اقدامات ضدرکود انجام دهد و در شرایط رونق بازار ، هیجانات کاذب را کاهش دهد.

    عبده تبریزی با بیان اینکه ایجاد ضمانت برای بخش خصوصی جهت ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن از دیگر کارکردهای بانک توسعه ای مسکن است ، گفت: با توسعه‌ای شدن بانک مسکن این بانک به بخش دولتی می‌پیوندد.

    وی درباره منابع تامین اعتبار در بانک‌های توسعه‌ای گفت: اخذ پس انداز و سپرده از عموم مردم، استفاده از سود سهام تحت مالکیت، دریافت خطوط اعتباری و استقراض از بازارهای پول داخلی و خارجی و انتشار اوراق بهادار در بازارهای سرمایه‌ای از روش‌های تامین منابع اعتباری بانک‌های توسعه‌ای است.

    وی با تاکید بر اینکه بانک مسکن می‌تواند از حوزه خرده فروشی وارد عمده فروشی و مذاکره با سایر بانک‌ها برای تخصیص منابع بانک مسکن شود، گفت: گسترش بازار رهن از محل انباشته جاری ، گسترش بازار رهن ثانونیه‌، تنوع بخشی به بازار رهن با خلق محصولات جدید همچنین گسترش بازار رهن در سایر بانک‌ها با ارائه خدمات صندوق ضمانت از جمله راهکارهای توسعه‌ بازار است و از طریق ایجاد بانک‌های توسعه‌ای است.

    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بانک توسعه‌ای مسکن می‌تواند سیگنال‌هایی به بازار برای تعیین قیمت‌ها و تعیین نرخ سود بدهد، گفت: مدیریت روانی بازار یکی از کارکردهای بانک مسکن توسعه‌ای است.

    عبده تبریزی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته شهرداری‌ها به ایجاد حباب قیمت در بازار مسکن کمک کرده‌اند، گفت: شهرداری‌ها در چند سال گذشته باعث ایجاد حباب قیمتی و هیجان کاذب در بازار مسکن شده‌اند و حال اینکه بانک مسکن توسعه‌ای می‌تواند این اثرات روانی در بازار مسکن را از بین ببرد.

    وی تاکید کرد: از آنجایی که تورم کاهش پیدا کرده است عده‌ای این شرایط را به رکود تعبیر می‌کنند و خواستار ایجاد حباب قیمتی برای خروج از رکود هستند که این سیاست اشتباهی است..

    وی با تاکید بر اینکه بانک مسکن می‌تواند مسکن را به کالای معامله‌پذیر تبدیل کند، گفت: از طریق تولید ساختمان‌های پیش ساخته‌، فناوری‌های نوین تولید ساختمان، ایجاد فضای ورود و رقابت گروه‌های پیمانکاری و گروه‌های مدیریت املاک و مستغلات بین‌المللی می‌توان مسکن را به یک کالای معامله پذیر تبدیل کرد.

    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن حبس نقدینگی وجود دارد ، گفت: دارایی‌هایی در دولت و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که این دارایی‌ها باید تبدیل به اوراق بهادار و از آن طریق نقد شوند که بانک مسکن می‌تواند این جریان نقدینگی را اجرا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو