مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان

عصر ساختمان- معمار سرشناس ایتالیایی با اشاره به اهمیت تولید یک اطلس تصویری از شکل معماری قم در گذر زمان، تولید اثر "در حریم حرم" را گامی مثبت در این زمینه دانست.

ضرورت توجه به معماری قم در گذر زمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پرفسور جیوانی اسپالا معمار و استاد دانشگاه معماری شهری ایتالیا در نشست علمی چیستی معماری اسلامی در مدرسه اسلامی هنر گفت: مباحث تطبیقی در معماری عنصر بسیار مهمی است که می‎تواند به غنای معماری یک فرهنگ کمک کند؛ فرهنگ‎ها همچون مردم هر کشور می‎توانند مهاجرت کنند و به همین دلیل است که این چنین با یکدیگر نزدیک شده‏‎اند.

    وی افزود: یک سری مشابهت‎ها و نزدیکی‎هایی با فرهنگ‎ها با حفظ هویت‎های لازم وجود دارد؛ من عاشق معماری انتزاعی هستم و در معماری اصفهان انتزاع مبدل به نماد می‎شود و به همین دلیل همه را شیفته خود کرده است، همین مساله عامل شگفت انگیز بودن این معماری است.

    اسپنلا بیان کرد: در دنیایی که تمام نمادهای اصیل به نمادهای مادی مبدل شده است به عنوان یک رسالت انسانی واجب می‎دانم که در کشورهای مختلف رازهایی که در معماری های مختلف است را فرابگیرم و مردم دنیا را علیه تهاجم فرهنگی متوجه کنم؛ در خصوص معماری و تحول معماری اسلامی باید سیر تاریخ تحول معماری را به خوبی شناخت و بعد به سراغ پدیده‎های فرهنگی و بیرونی رفت تا بتوان متوجه دلایل این تغییرات شد.

    وی گفت: هنر، زبان و منطق و مساله ای که ویژه همه فرهنگ‎ها و ملل و تمدن‎ها است قطعا زبانی برای صلح و همدلی است زیرا باید ملت‎ها باید از فرهنگ همدیگر اطلاع پیدا کنند و از این طریق با هم مبادله فرهنگی کنند. در این زمینه باید تبادل دانشجو بین کشورهای مختلف انجام شود تا با فرهنگ‎های همدیگر آشنا شوند و دولت های ایران و ایتالیا نیز باید در زمینه خلق، مرمت و تحصیل دروس معماری با یکدیگر همکاری کنند.

    اسپنلا بیان کرد: پیشنهاد من ناظر به تحقیقات نیست. آنچه بیشتر مد نظر داریم مباحث عملی است؛ در همین زمینه باید اطلس بزرگ معماری اسلامی و رومی با همکاری یکدیگر تولید شود؛ در ایتالیا به دلیل مباحث مادی و تجاری بسیاری از آثار تاریخی خود را از بین بردیم به همین دلیل ایرانی ها باید به داد میراث عظیم فرهنگی خود برسند و اجازه ندهند که چنین مساله ای رخ دهد.

    وی تصریح کرد: بدون یک نقشه دقیق از شهر و ایجاد یک اطلس و شناسنامه دقیق یک شهر مثل قم نمی توان به خوبی نقشه توسعه شهر فرهنگی را ترسیم کرد؛ به همین خاطر می‎توان با یک برنامه ریزی دقیق از ایجاد ساختمان‎های مدرن در حریم ساختمان‌های سنتی و فرهنگی جلوگیری شود؛ چیزی که امروز در بسیاری از شهرهای متمدن مثل قم دیده می‎شود.

    این معمار ایتالیایی پس از بیان توضیحات محمد ابراهیم فقیه زاده رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در خصوص تولید اثرفاخر عکس قم در گذر زمان(حریم حرم) گفت: بسیار خرسند شدم از اینکه نهادی چون جهاددانشگاهی است در قم چنین کاری را رقم زده است زیرا بسیار مهم است که تاریخ معماری یک شهر از گذشته تاکنون با شکل و ترسیم دقیق مکانها و ابعاد آن و چگونگی تغییر معماری در طول زمان بیان شود تا مشخص شود که چگونه شهرها در یک بازه زمانی مشخص تغییر کرده‎اند.

    در این دیدار، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم به تشریح فعالیت‎های این واحد در خصوص پاسداشت معماری ایرانی اسلامی و انتشار اثر فاخر حریم حرم و کوشک جنت آباد پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو