مدیران خودروعصر اعتبار

غیاب ایران در نمایشگاه‌ها و بینال‎های جهانی معماری

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید؛ نمایشگاه ˝بینال ونیز˝ سعی کرد تا غیاب ایران را در نمایشگاه‌های بین المللی و بینال های جهانی جبران کند.

غیاب ایران در نمایشگاه‌ها و بینال‎های جهانی معماری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هنرآنلاین، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم همگرایی بیشتر معماران با یکدیگر گفت: متاسفانه معماران ما به جایگاه مناسب در عرصه‌های مختلف نرسیده‌اند و این مساله سبب بروز مشکلاتی در عرصه ارائه خدمات مهندسی در سطح منطقه‌ی جهانی شده است .با این حال در تلاش هستیم تا سهم معماری ایران را از جهان پس بگیریم.

    دکتر حامد مظاهریان در مراسم تجلیل از دست اندرکاران "بینال ونیز 2016 " که در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد، با طرح این سئوال که موقعیت ایران در دنیا چیست؟ادامه داد: ما می دانیم که ایران 17/1 جمعیت و 19/1 مساحت جهان را دارا است و از لحاظ اندازه اقتصادی نیز کشور نوزدهم جهان است ولی با این وجود جایگاه مناسبی از نظر معماری در جهان ندارد و باید تلاش کنیم تا با شکل گیری یک گفتمان همگانی بین معماران و شرکت در عرصه‌های بین المللی جایگاه معماری ایران را دوباره احیا کنیم.

    معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر هدف گذاری دولت یازدهم مبنی بر گفت وگوی سازنده با جهان افزود: دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود سعی در گفت و گوهایی با جهان و بهبود دیدگاه بین المللی نسبت به ایران را داشت. این تغییر نگرش باید در همه زمینه‌ها صورت گیرد و ما نیز در مجموعه وزارت راه تلاش کردیم تا با شرکت در رویدادهای بین المللی معماری و معماران ایرانی را به جهان معرفی نماییم.

    دکتر مظاهریان با اشاره به عطش دیده شدن معماران ایرانی در جشنواره‌های بین المللی گفت: برای شرکت در "بینال ونیز" با مرور تجربه دیگر کشورها و مسائل مرتبط با ایران ,فرآیند مسابقه برای انتخاب طراحی غرفه ایران مناسب تشخیص داده شد.

    این مقام مسئول ادامه داد: نمایشگاه "بینال ونیز" سعی کرد تا غیاب ایران را در نمایشگاه‌های بین المللی و بینال های جهانی جبران کند. از سال 1980 بینال معماری در جهان برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای معماری جهان است. در سال 2014 دولت یازدهم توانست برای اولین بار در این رویداد مشارکت کند و در سال 2016 دومین دوره حضور خود را تجربه کرد. این اتفاق یک پیام روشن را به جهان مخابره کرد که ایران قصد دارد در فرآیندهای جهانی مشارکت داشته باشد و نقش خود را در این تحولات ایفا کند.

    دکتر مظاهریان با اشاره به تاریخ باشکوه هزار ساله معماری ایران گفت: در حال حاضر معماران جوان با استعدادی در کشور وجود دارند و معماری معاصر ما در حال شکوفایی است. باید تعامل سازنده برای انتقال تجربیات ما و دیگر کشورها صورت گیرد و این انتقال و تعامل با اهداف برگزاری "بینال ونیز" که مرکز تبادل اندیشه‌ها ، آثار و ایده‌های معماری و هنر جهان است،مطابقت دارد.

    وی با تاکید بر هدف گذاری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر زمینه سازی حضور معماری ایران درعرصه های معتبر جهانی ادامه داد:حضور ایران در نمایشگاه‌ها و مسابقات بین المللی معماری می‌تواند نقش ایران را در منطقه به صورت شایسته نشان دهد.
    دکتر مظاهریان افزود :حضور ایران برای بار دوم در نمایشگاه "بینال ونیز" بازخوردهای بسیاری خوبی چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت و جامعه معماران با دیدی مثبت به آن نگریستند.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی مزیت‌های حضور ایران در نمایشگاه" بینال ونیز" تشریح کرد و گفت: از دیگر مزیت‌های ایران در این نمایشگاه علاوه بر اینکه معماران کشورمان توانستند به معرفی جایگاه معماری ایرانی به جهانیان بپردازند در معماران کشورهای خارجی نیز اشتیاق زیادی به وجود آمد تا به شناخت لایه‌های داخلی معماری ایران بپردازند.

    دکتر مظاهریان در رابطه با دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی و وظایف آن نیز گفت: مطابق قوانین جاری همه مسابقات معماری و شهرسازی باید در این دبیرخانه ثبت شوند و وظیفه این دبیرخانه نظارت بر مسابقات برای رعایت آیین نامه مرتبط است. نحوه انتخاب داوران و عملکرد آن‌ها باید متناسب با مسابقه باشد و برای شرکت کنندگان تضمینی باشد که فرایندها سالم پیش می‌رود. این دبیرخانه حتی یک شورای حل اختلاف 5 نفره متشکل از ارگان‌های وابسته دارد که بر اختلافات رسیدگی می‌کند و تا هفته آینده این شورا تشکیل خواهد شد.

    لازم به ذکر است در این مراسم علاوه بر بیان تجربیات و دستاوردهای بینال ونیز توسط داوران و اعضای هیئت برگزار کننده فراخوان در ایران از دست اندرکاران و برگزیدگان این مسابقه تقدیر و تشکر شد. در پایان نیز شرکت کنندگان در این مراسم با آثار برگزیده و نیز کلیپ‌های آماده شده برای این مسابقه آشنا شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو