مدیران خودروعصر اعتبار

درجلسه کمیته حریم آثار ملی؛

حریم خانه علیزاده و مجموعه فرح‌آباد ساری تصویب شد

عصر ساختمان- درجلسه کمیته حریم آثار ملی، حریم خانه علیزاده در تهران تصویب شد و حریم مجموعه فرح آباد ساری پس از بازنگری با الحاق یک حمام تاریخی به تصویب رسید.

حریم خانه علیزاده و مجموعه فرح‌آباد ساری تصویب شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، در جلسه کمیته حریم آثار ملی غیر منقول که با حضور کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار تاریخی برگزار شد حریم خانه مهندس علیزاده به تصویب رسید و حریم مجموعه فرح آباد ساری نیز مورد بازنگری قرار گرفت و افزایش یافت.

    «فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با اعلام این خبر گفت: باتوجه به اینکه خانه مهندس علیزاده واجد ارزش های معماری است، حریم این بنای تاریخی در جلسه کمیته حرایم مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید کارشناسان تصویب شد.

    او گفت: با اینکه حریم مجموعه فرح آباد ساری که شامل 5 اثر تاریخی ثبتی است، پیشتر تهیه شده بود اما در جلسه کمیته حرایم، حریم مجموعه مورد بازنگری قرار گرفت و با الحاق یک حمام قاجاری افزایش پیدا کرد.

    مجموعه فرح آباد ساری شامل 5 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است. این بناها شامل کاخ جهان نما، مسجد فرح آباد، حمام صفوی، پل و حمام قاجاری می شود.

    گفتنی است خانه علیزاده یکی از آثار فرهنگی تاریخی در خیابان آفریقای تهران است که توسط مهندس علیزاده از بهترین معماران تهران در دوره پهلوی دوم  به پیچیده ترین شکل ممکن آن هم روی تپه های خیابان الهیه ساخته شده است. این خانه با معماری بینظیر برگرفته از احجام هندسی در مساحت 692 متر مربع با زیربنا 986 متر مربع که در پنج طبقه ساخته شده در سال 84 به نام معمارش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    مجموعه تاریخی فرح‌آباد، بقایای شهر قدیمى فرح آباد در کنار راه ساری – فرح‌آباد و شامل مسجد،  مدرسه،  قسمت‌هایى از پل شاه عباسی، دیوار باقى مانده از یک قصر و حمام متعلق به دوره صفوى است. فرح آباد در دوره صفوی  بندری پر رونق محسوب می‌شده است و از این رو این بندر دارالسرور و دارالسلطنه گفته می‌شد. بسیاری از بناهای شهر قدیم فرح‌آباد در طول تاریخ و به دلیل حمله روسها نابود شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو