مدیران خودروعصر اعتبار

اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار سال آینده به بهره‌برداری می رسد

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی پس از امضای موافقت‌نامه سه جانبه درجمع خبرنگاران گفت: فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمان‌بندی درحال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل می‌شود.

اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار سال آینده به بهره‌برداری می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از امضای موافقت‌نامه همکاری سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان گفت: این موافقنامه فراتر از حوزه حمل و نقلی است و اهمیت مستقیمی بر توسعه منطقه و امنیت کشورها دارد.

    وی افزود: به گفته نخست وزیر هندوستان این موافقتنامه مایه تغییر بازی در منطقه می‌شود و ما فکر می‌کنیم این موافقنامه برای هندوستان مهم است چون چابهار دروازه اتصال دریای هند به دریای عمان است و همچنان که محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل هوایی افغانستان تاکید کرده چابهار برای افغانستان مهم است چون دروازه اتصال افغانستان و آسیای میانه به دریاهای آزاد است. برای کشور ایران نیز بسیار مهم است چون ما را به اقیانوس هند و بازار بزرگ هند دوباره متصل می‌کند و پلی برای اتصال به آسیای میانه خواهد بود.

    آخوندی گفت: جریان ساخت فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمان‌بندی درحال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل می‌شود. همچنین از دولت هندوستان سپاسگزاریم که تامین دو خط اعتباری 85 و 150 میلیون دلاری را اعلام کرده که با هماهنگی درحال طی مراحل مناقصه این دو خط اعتباری هستیم و امیدواریم همه مراحل طبق برنامه پیش رود. در افغانستان هم درحال اجرای خط آهن شمتیغ در مرز تا هرات هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اضافه بر احداث بندر چابهار در زمینه توسعه پس‌کرانه و امکان سرمایه‌گذاری در چابهار تمام اقدامات در دست انجام است و در آنجا یک شهرک بزرگ برای احداث صنایع پتروشیمی و صنایع دیگر فراهم شده است.

    وی با بیان اینکه امکان مشارکت همه تاجران ایرانی و افغانستانی و هندی در چابهار فراهم است، گفت: ما در چابهار در کنار بندر، منطقه آزاد چابهار را نیز داریم و این خبر را اعلام می‌کنم که لوله گازی که تا ایرانشهر آورده‌ایم درحال اتصال به چابهار است و به زودی فرمولی را برای عرضه گاز به سرمایه‌گذاران در چابهار اعلام می‌کنیم تا تمام سرمایه‌گذاران هندی، افغانستانی و ایرانی بتوانند از گاز برای توسعه صنعت استفاده کنند.

    آخوندی ضمن تایید پیشنهاد وزیر حمل و نقل افغانستان برای برگزاری سمینار سرمایه‌گذاری برای استفاده از ظرفیت این موافقتنامه در هندوستان یا ایران تاکید کرد: بهتر است این سمینار تا دو ماه دیگر برگزار شود.

    وی همچنین تاکید کرد: تا این اقدامات توسعه زیرساختی را انجام می‌دهیم باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و ما باید هرچه سریع‌تر خط کشتیرانی هندوستان- ایران را فعال و از فورواردرهای حمل و نقل دریایی بین سه کشور استفاده کنیم. این کریدور مبتنی بر حمل و نقل چندوجهی است و باید بتوانیم برای آن فرمول روشنی طراحی کنیم که موقعیت رقابتی آٖن نسبت به سایر کریدورها تضمین شود.

    آخوندی گفت: نظام پشتیبانی مالی بانک توسعه صادرات ایران و بانک‌های توسعه افغانستان و بانک هندوستان می‌تواند ردر د دستور کار قرار گیرد تا از فعال کردن این کریدور حمایت کنیم.

    وی همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان از یک معدن بزرگ سنگ در منطقه مرزی برخوردار هستند، افزود: یکی از بهره‌برداران این معدن می‌تواند هندوستان باشد. اکنون در ایران در این معدن 8.5 میلیون تن تولید می‌شود و پنج سال دیگر به 22 میلیون خواهد رسید. ما فراورده‌های این معدن را باید از طریق چابهار به بازار جهانی عرضه کنیم.

    آخوندی گفت: دبیرخانه موافقتامه در سازمان بنادر و دریانوردی ایران خواهد بود و محمد سعیدنژاد، مدیر عامل این سازمان مسئول پیگیری موافقتنامه و اجلاس کارشناسی آن خواهد بود.

    توافقنامه ترانزیتی چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور امضا شد.

    نشست سه جانبه وزیران راه و شهرسازی ایران، کشتیرانی، بزرگراههای هند و حمل ونقل افغانستان برای بررسی توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار چهارشنبه شب در اشوک هتل دهلی نو برگزار شد. در این نشست وزیران شهرسازی و حمل ونقل سه کشور آخرین وضعیت اجرای توافقنامه ترانزیتی سه جانبه را بررسی کردند.

    وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نخستین روز از سفر به هند با وزیران راه آهن، کشتیرانی، حمل و نقل و بزرگراهها هند دیدار و در نشست دو جانبه ایران و هند و سه جانبه، هند، افغانستان و ایران شرکت کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی