مدیران خودروعصر اعتبار

نسخه‌های حمایتی منتظر تجویز دولت

بازار مسکن در «تب رکود» می‌سوزد

عصر ساختمان:بازار مسکن طی سه سال اخیر از رکود بی‌سابقه‌ای رنج می‌برد، معاملات مسکن در کشور بشدت کاهش داشته و هم اکنون حجم نقدینگی در بازار نیز محرک خروج این بخش مهم اقتصادی از رکود نبوده است.

بازار مسکن در «تب رکود» می‌سوزد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از قدس آنلاین، وضعیت این بازار در حالی روزهای ناخوشی را سپری می‌کند که 350شغل با بخش مسکن در کشور مرتبط است و رکود کنونی به یک بحران برای سایر بخش‌ها نیز تبدیل شده و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی مشاوران املاک وشغل‌های مرتبط با آن گواهی بر این مدعاست. کارشناسان بخش مسکن بر این باورند قدرت خرید مردم با توجه به گرانی‌های مسکن با وجود رکود تورمی و از سویی  پرداخت وام‌های 40، 60 و80 میلیون تومانی، بویژه در شهرهای بزرگ نمی‌تواند به خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد کمک کند. این عده معتقدند دولت باید آستین‌ها را بالا زده و بسته‌های جدید وکارگشایی برای خروج بازار مسکن از رکود ارایه دهد.

    علت رکود بازار در 3سال اخیر
    رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران و کشور در خصوص علت رکود بازار ملک و مسکن با بیان اینکه چنین مسأله‌ای دلایل گوناگونی دارد، اظهار می‌دارد: در یک مقطع (در سال 91) بازار مسکن با رشد عجیب و حباب گونه‌ای در بحث قیمت‌ها روبه‌رو شد، به گونه‌ای که همان زمان نیز پیش‌بینی می‌شد این سونامی قیمت‌ها موجب رکود بازار در آینده می‌شود که در سال 92 نیز پیامدهای آن را شاهد بودیم.
    حسام عقبایی، کاهش قدرت خرید مردم را نیز از دلایل دیگر رکود بازار عنوان وتصریح می‌کند: در همان زمان وهنگامی که قیمت مسکن روند صعودی گرفت، قدرت خرید اقشار
    کم درآمد جامعه نیز کاهش یافت و در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، تبریز، شیراز و سایر شهرها مردم توان خرید منزل مسکونی را ندارند. 
    رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور با اشاره به اینکه وام‌های بانکی یا فرصت‌های دولت برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد یا ضعیف ویژه نیست، خاطرنشان می‌کند: هم اکنون مبالغ وام‌های بانکی در بازار مسکن اثرگذار نیست و بیشتر اقشار جامعه که قشر کارمند یا کارگر هستند با حقوق یک تا 2میلیون تومانی نمی‌توانند در شهرهای بزرگ که قیمت مسکن سرسام‌آور است، خانه دار شوند که باید برای خروج از رکود راهکارها و بسته‌های حمایتی جدید ارایه شود.

    املاکی‌ها بیکار می‌شوند!
    عقبایی با تأکید براینکه رفع تحریم‌ها نیز چندان در اوضاع بازار مسکن اثرگذار نخواهد بود، زیرا مسکن موضوعی داخلی است، اظهار می‌دارد: در پی رکود سه سال اخیر، خروجی‌های ما نیز از اتحادیه افزایش یافته، به طوری که برخی مشاورین املاک که مستأجر بودند، به دلیل کاهش حجم معاملات و از سویی افزایش اجاره بهای ملکی که در آن مستقر بودند، مجبور به رها کردن این شغل شدند و حتی برخی مالکان هم به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی شغل مشاور املاک، از این چرخه بیرون رفتند. وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه 100تا 150عضو اتحادیه از این صنف خارج می‌شوند، در خصوص تأثیر وام‌های 60یا 80میلیونی درخروج بازار از رکود، می‌گوید: به نظر نمی‌رسد وام‌های 80میلیونی نیز بتواند در وضعیت بازار تأثیر داشته باشد، زیرا هم اکنون قیمت متوسط یک متر مربع مسکن در تهران 4میلیون و100هزار تومان است و به عنوان مثال این مبلغ وام برای خرید یک واحد مسکونی 300میلیون تومانی چندان اثرگذار نیست. وی اظهار می‌دارد: وام مسکن باید حداقل 50 درصد قیمت یک آپارتمان یا ملک را تأمین کند یا مبلغ وام افزایش یابد؛ از سویی سود وام‌ها نیز باید بومی‌سازی شود، به گونه‌ای که با توجه به قدرت خرید مردم یک منطقه و یا قیمت ملک و مسکن در همان منطقه، میزان و مبلغ وام‌ها تعیین شود.
    رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کشور همچنین اظهار می‌دارد: با توجه به کمبود نقدینگی در بازار و در دست مردم و نیز کاهش قدرت خرید دهک‌های کم توان جامعه، با رکود بازار مسکن در سراسر کشور مواجهیم.

    ناخوشی بازار مسکن در تبریز
    رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأیید وضعیت رکود بازار مسکن، می‌گوید: مذاکرات هسته‌‌ای، وام‌های اندک برای خریداران مسکن و نیز کاهش قدرت خرید مردم سبب رکود بازار شده است.
    اسماعیل نعمتی می‌افزاید: شهرداری برای مجوزهای ساخت مسکن تخفیف خوبی می‌دهد و قیمت مصالح ساختمانی نیز کاهش یافته، اما این دوعامل نتوانسته تأثیر زیادی برای خروج بازار مسکن از رکود داشته باشد.

    خواب بازار مسکن در گیلان
    در همین زمینه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان می‌گوید: رکود سبب شده سایر شهرهای کشور نیز به تبعیت از بازار مسکن کلانشهرها حال و روز خوشی نداشته باشد.
    عبدالرضا قاسمیان، با اشاره به روند کاهش میزان ساخت و ساز و رکود بازار مسکن در چند سال اخیر در کشور و پیامد آن در استان گیلان، می‌افزاید: امسال متراژ کل زیربنای ساخت و ساز تاکنون یک میلیون و 145هزار و 296متر مربع با چهار هزار و 852 پروژه است، در حالی که متراژ کل زیربنای ساخت و ساز در سال 92، پنج میلیون و 353هزار و 873 متر مربع بوده است.

    وقتی عرضه وتقاضا نمی‌خواند
    عضو هیأت مدیره کانون انجمن انبوه‌سازان هم به دوره رکود بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا این دوره در کشور یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد، اما این بار دوره رکود طولانی‌تر شده است.
    ایرج رهبر تصریح می‌کند: علت رکود در بازار مسکن این است که مسکن تولید شده، روی دست تولیدکننده مانده و خریدار ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی