مدیران خودروعصر اعتبار

خطاب به معاون وزیر راه و شهرسازی صادر شد

دستور آخوندی درباره توقف مسکن‌مهر"هسا"

نیاز به جلسه با وزیر دفاع نیست،خودتان اقدام کنید

عصر ساختمان:وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نامه‌ مدیرعامل شهرهای جدید ایران در خصوص تعیین تکلیف پروژه‌های مسکن مهر هسا دستور طبقه‌بندی پروژه‌ها و خارج کردن واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی "هسا" از طرح مسکن مهر را داد.

دستور آخوندی درباره توقف مسکن‌مهر"هسا"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نامه محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دستور خروج واحدهای بدون متقاضی از مجموعه مسکن مهر را داد.

    در نامه‌ای به شماره 42175/11/01 که به امضای محمدرضا انصاری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی رسیده است خطاب به نریمان آمده است:

    «نامه شماره 8085/ص/2100 مورخ 1394/7/22 جنابعالی در خصوص ارائه گزارش از وضعیت پیشرفت فیزیکی و سایر اطلاعات مربوط به پروژه‌های مسکن مهر هسا به استحضار جناب اقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی رسید؛ پی‌نوشت فرمودند: جناب آقای مهندس نریمان، نیازی به تشکیل جلسه با وزیر دفاع نیست.اولا خودتان پروژه‌ها را طبقه‌بندی کنید. واحدهایی که فاقد متقاضی است از مجموعه مسکن مهر خارج سازید و به‌صورت مستقل درباره آنها اتخاذ تصمیم نمائید.

    در مورد شرکت هسا نیز می‌توانید تعیین تکلیف کنید و در مواردی که به توافق می‌رسید مستقیما با پیمانکاران دست دوم آنها کار کنید. در هر صورت بر اساس قرارداد و شرایط عمومی پیمان اتخاذ تصمیم کنید و هیچ توجهی به مالکیت نهایی این شرکت نداشته باشید.»

    پیش از این محسن نریمان در نامه‌ای به شماره 8085/ص/2100 مورخ 1394/7/22 به وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی در رابطه با پروژه‌های مسکن مهر هسا خواستار برگزاری جلسه‌ای با وزیر دفاع، مدیرعامل بانک مسکن و مسئولان هسا شده بود. متن نامه مذکور عینا در ذیل می‌آید؛

    «احترما، همانگونه که استحصار دارند قرار گاه سازندگی خاتم‌الاوصیا (هسا) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح متولی ساخت تعداد 50 هزار واحد مسکن مهر در 14 شهر جدید کشور می‌باشد. از این تعداد تاکنون 13397 واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده، مابقی واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و عملیات اجرایی نیز به کندی پیش می‌رود.

    عملیات اجرایی 3200 واحد کلا شروع نشده و حدود 2500 واحد نیر در مرحله پی متوقف مانده است و وضعیت سایر واحدها نیز از نظر پیشرفت فیزیکی نامناسب است.

    از جمله دلایل عدم تکمیل واحدها و مشکلات موجود به شرح ذیل می‌باشد:

    1- بر اساس گزارش مدیران شرکت‌ها و اطلاعات اخذ شده از پیمانکاران دست دوم، قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(هسا)» پروژه‌ها را به سازندگان دیگر (در قالب قرارداد دست دوم) واگذار نموده است و جهت مدیریت پروژه‌ها درصدی را از صورت وضعیت و کارکرد سازندگان کم می‌نماید، این درصد در مواردی طبق اعلام مجریان پروژه‌های هسا تا 12 درصد کارکرد‌ها نیز می‌رسد که با توجه به قیمت ناچیز پروژه‌های مسکن مهر مبلغ بالایی است و انگیزه و توان را از مجریان جهت تکمیل پروژه‌ها گرفته است.

    2-میانگین کلی پروژه‌ها حدود 70 درصد می‌باشد، یعنی تعداد زیادی از پروژه‌ها زیر 70 درصد پیشرفت دارند و این امر موجه شده تسهیلات متمم (50 میلیون ریال) به این پروژه‌ها تعلق نگیرد.

    3- تعداد زیادی از این پروژه ها در شهرهایی مکان‌یابی و شروع شده‌اند که عملا فاقد متقاضی هستند. وجود این مشکلات و کندی روند اجرایی کار نیز موجب شده بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکمیلی به این‌گونه واحدها خودداری نمایند. شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در راستای مدیریت این پروژه‌ها تا کنون تلاش‌های زیادی به‌عمل آورده تا پروژه‌ها ساماندهی مناسب یابند و زمینه تکمیل آنها فراهم گردد، اما مشکلاتی که در شد به آنها اشاره گردید مانع تحقق اهداف شده است.

    لذا خواهشمند است دستور فرمایند با دعوت از وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مدیرعامل محترم بانک مسکن و مسئولین محترم شرکت هسا جلسه‌ای در دفتر جنابعالی تشکیل و نسبت به موارد ذیل اتخاذ تصمیم شود.

    1-وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در قراردادهای مجریان با قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء (هسا) ورود نماید و میزان حق مدیریتی که از مجریان کسر می‌گردد را متعادل و در صورت امکان قطع نماید تا انگیزه مجریان افزایش و زمینه پیشرفت و تکمیل پروژه‌ها فراهم گردد.

    2- بانک مسکن و سایر بانک‌ها عامل تسهیلات تکمیلی پروژه‌های مسکن مهر قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء (هسا) را باتوجه به پیشرفت‌ فیزیکی پرداخت نمایند و نسبت به واگذاری آن دسته از پروژه‌هایی که فاقد متقاضی می‌باشند به شرکت هسا با پیمانکاران با هماهنگی بانک مسکن اقدام شود.

    3- از محل یارانه‌های مسکن مهر مبلغ 20 میلیارد تومان جهت تکمیل، آماده‌سازی و محوطه‌سازی پروژه‌های مسکن مهر "هسا" در سال‌جاری در اختیار این شرکت قرار گیرد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو