مدیران خودروعصر اعتبار

مشکل عراق با آجرهای ایران چیست؟

عصر ساختمان- عراقی‌ها معتقدند که آجرهای صادر شده از ایران به این کشور مشکل استاندارد دارد، این در حالی است که رییس سازمان ملی استاندارد، این اختلاف را به دلیل تفاوت میان استانداردهای ایران و اروپا با عراق دانسته و می‌گوید این مشکل با همکاری مشترک دو کشور حل می‌شود.

مشکل عراق با آجرهای ایران چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جلسه‌ای که میان هیات عراقی متشکل از وزیر تجارت این کشور، مدیر کل استاندارد عراق و سایر همراهان آنها با سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، موضوع اشکال آجرهای ایرانی براساس استاندارد عراق مطرح شد که این کالا به عنوان یکی از 10 کالایی که قرار است با تدوین استاندارد مشترک بین دو کشور مبادله و بدون بازرسی شرکت‌های دیگر به عراق وارد شود.

    در همین زمینه نسرین سامی سوادی – مدیر کل استاندارد عراق – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات آجرهای ایرانی صادر شده به این کشور گفت: مشکل اصلی آجرهای ایرانی که به عراق وارد می‌شود، ابعاد هندسی آن است و مشکلی هم در زمینه‌ی ضریب و قدرت استحکام آنها وجود دارد.

    وی افزود: براساس گواهی‌هایی که برای این آجرها ارائه می‌شود، مشکلی وجود ندارد، اما زمانی که آنها در آزمایشگاه مورد آزمون قرار می‌گیرند، نتیجه چیز دیگری می‌شود.

    مدیر کل استاندارد عراق ابراز امیدواری کرد که با یکسان‌سازی استانداردهای ایران و عراق در زمینه آجر همکاری‌ها در این خصوص از سرگرفته شود.

    در طرف مقابل نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد ایران – نیز در این رابطه به ایسنا، گفت: کشور عراق در سر مرزهای رسمی شرکت‌های بازرسی خود را دارند و اگر این شرکت‌ها کالایی را تایید کنند، آن کالا می‌تواند وارد عراق شود، حال آنکه استاندارد عراق به ویژه در خصوص ابعاد آجر با استاندارد ایران و بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است، بنابراین آجرهای ایرانی سخت می‌توانند آن شرایط را حاصل کنند.

    وی با بیان این که تغییر ابعاد تا حدودی روی ویژگی‌های مکانیکی از جمله استحکام نیز تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: گواهی ما براساس استاندارد خودمان صادر می‌شود، شرکت‌های بازرسی نیز آن را نگاه می‌کنند و می‌بینند که با استانداردی منطبق است، مقررات هم می‌گوید که وقتی با یک استاندارد منطبق باشد، کالا استاندارد است، حالا این استاندارد ممکن است استاندارد ملی ایران یا اروپا باشد.

    پیروزبخت افزود: این اختلاف بین استاندارد ایران و اروپا با عراق باعث می‌شود که این آجرها تاییدیه شرکت‌های بازرسی را داشته باشند و به عراق وارد شوند، اما با استاندارد خود عراق نخوانند، چرا که شرکت‌های بازرسی که تعدادی از آنها اروپایی هستند، گاهی کالاها را براساس استاندارد عراق تایید نمی‌کنند و این کار براساس استاندارد اروپا یا حتی استاندارد ایران انجام می‌شود.

    وی با بیان این‌که اگر کشور عراق در این مورد با خود ما کار کند، مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: اگر ما در این خصوص همکاری مشترک را انجام دهیم تولیدکننده و صادرکننده خود را مجبور می‌کنیم که برای صادرات به این کشور با استانداردهای عراق تولید کنند.

    به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، همان‌طور که روی انطباق کالاهای وارد شده به ایران با استاندارد ملی خودمان حساسیت وجود دارد، کشور عراق نیز این حساسیت‌ها را نسبت به استاندارد خود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار