مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

ادامه ثبات قیمت مسکن تا پایان بهار ۹۶

اثرگذاری افزایش معاملات شهر تهران بر سایر شهرستان‌ها

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن بیان اینکه تا پایان بهار سال ۱۳۹۶ شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم‌ بود، گفت: در شش ماه دوم، بازار مسکن بهتری خواهیم داشت و به طور یقین روند صعودی معاملات مسکن شهر تهران در سطح کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

ادامه ثبات قیمت مسکن تا پایان بهار ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، حسام عقبایی در رابطه با وضعیت معاملات مسکن در شهریورماه گفت: در مجموع می‌توان عنوان کرد، همان‌گونه که از ابتدای سال تاکنون وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران رو به افزایش بوده‌، سیر صعودی معاملات مسکن در آخرین ماه از فصل تابستان نیز ادامه داشته است.

    او در خصوص آمار معاملات در این ماه افزود: بر اساس آمارهایی که در دست است، در 30 روز ابتدایی شهریوماه 15 هزار و 372 قرارداد خرید و فروش و 19 هزار و 39 قرارداد اجاره در شهر تهران داشته‌ایم که معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره به همراه سایر قراردادها مجموعاً به 34 هزار و 830 قرارداد می‌رسد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه گفت: در سطح کشور نیز در 30 روز ابتدایی شهریورماه 50 هزار و 632 قرارداد خرید و فروش و 61 هزار و 718 قرارداد اجاره داشته‌ایم که مجموع قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره با سایر قراردادها به 114 هزار و 139 قرارداد می‌رسد.

    اثرگذاری افزایش معاملات شهر تهران بر سایر شهرستان‌ها
    عقبایی گفت: پیش‌بینی ما این است که روند معاملات مسکن در سطح شهر تهران همچنان رو به افزایش باشد و این افزایش معاملات شهر تهران به سایر شهرها نیز منتقل شود، چرا که حجم معاملات در سایر شهرستان‌ها روند صعودی نداشته و این موضوع باعث شده است که میانگین رشد معاملات در سطح کشور برخلاف تهران سیر صعودی نداشته باشد.

    او افزود: مطمئناً رشد معاملات در پایتخت بر سایر شهرها و استان‌ها نیز اثرگذار خواهد بود و پیش‌بینی ما این است که تا پایان پاییز شاهد رشد معاملات در شهرهای بزرگ و مرکز استان‌ها باشیم و تا سه ماه بعد از آن یعنی تا پایان سال، در شهرهای کوچک هم شاهد افزایش حجم معاملات باشیم.

    ثبات قیمت‌ مسکن ادامه‌دار خواهد بود
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اکنون ثباتی بر قیمت‌ها حاکم است. پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها تا پایان سال نیز وجود ندارد و از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را هم در سال آینده پیش‌رو داریم، مطمئناً یکی دو ماه قبل و بعد تحت تاثیر انتخابات قرار خواهد داشت، لذا می‌توان عنوان کرد که تا پایان بهار 1396 قیمت‌ها ثباتی نسبی دارد و ممکن است که تنها تغییر محسوسی در قیمت‌ها ایجاد شود.

    او در رابطه با وضعیت بازار مسکن در شش ماه ابتدایی سال گفت: در نیمه اول سال معاملات مسکن روندی صعودی را طی کرد و می‌توان عنوان دوره پیش‌رونق را به این شش ماه داد.

    عقبایی با بیان اینکه در شش ماه دوم بازار مسکن بهتری خواهیم داشت، بیان کرد: به طور یقین روند صعودی معاملات مسکن شهر تهران در نیمه دوم سال در سطح کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

    اثرگذارترین عامل در رونق بخش مسکن
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن بیان اینکه هیچ عاملی نمی‌تواند به تنهایی مسکن را از رکود خارج کند، گفت: مسکن موضوعی است که عوامل و پدیده‌های متعددی در آن اثرگذار هستند. اما می‌توان عنوان کرد که یکی از عواملی که در شرایط فعلی کشور اثرگذار است و دولت نیز گام‌هایی در خصوص آن برداشته است، بحث افزایش تسهیلات بانکی است.

    او افزود: اگر تسهیلات‌دهی بانک‌ها مقداری تقویت شود اثرگذاری بهتری خواهد داشت. تقویت آن از سه راه صورت می‌گیرد، یکی اینکه میزان تسهیلات افزایش پیدا کند، دوم اینکه دوره بازپرداخت آن طولانی‌تر شود و سوم اینکه نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند. اگر این سه اتفاق در تسهیلات‌دهی بانک‌ها صورت بگیرد، سبب افزایش قدرت خرید مردم و تحریک تقاضا خواهد شد که بیشترین اثرگذاری را در وضعیت بازار مسکن ایجاد می‌کند.

    عقبایی گفت: اما در کنار این تسهیلات باید به عواملی مانند مدیریت زمین، بحث مسکن اجتماعی، بحث تولید مسکن استیجاری و... نیز پرداخته شود تا بازار مسکن از رکود خارج شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی