مدیران خودروعصر اعتبار

پاسخ به نیازهای منطقه‌ای با راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن گفت: موسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن نهادی است که در یک طیف جغرافیایی خاص تمرکز کرده و مسائل آن منطقه را با دقت بیشتری بررسی می‌کند و نیازهای منطقه را بهتر برآورد می‌کند، همچنین تمرکز جذب سپرده را می‌تواند در همان منطقه بگذارد و تعامل بیشتری با مشتریانی برقرار کند که همگن‌تر هستند و جنس نیازهایشان به یکدیگر شبیه‌تر است.

پاسخ به نیازهای منطقه‌ای با راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، محمدعلی دهقان‌دهنوی در پاسخ به این سوال که هدف از تشکیل موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای چیست؟ گفت: این موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن در واقع یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای از محصولات بانک مسکن است که این بانک به دنبال محقق کردن آنهاست. بانک مسکن با بازار مسکنی که بخش‌های مختلفی دارد مواجه است. این بازار متقاضیان مختلفی دارد که سطح درآمدی و ثروت آنها متفاوت است. از طرفی روش‌های ساخت متفاوتی وجود دارد. همچنین الگوهای متفاوتی برای تامین مالی وجود دارد.

    او افزود: تمام اینها باعث می‌شود تنوع زیادی در طیف مشتریان و نیاز آنها به مسکن وجود داشته باشد. به همین خاطر بانک مسکن برای آنکه بتواند به طیف بیشتری از نیازها پاسخ دهد به دنبال تنوع‌بخشی در محصولاتی است که به مشتریانش ارائه می‌دهد. در میان محصولات موجود بانک مسکن، محصولی داریم به نام صندوق پس‌انداز مسکن، که از طریق پس‌انداز کردن، افراد می‌توانند به تسهیلات مسکن دسترسی پیدا کنند.

    مشاور مدیرعامل بانک مسکن در ادامه بیان کرد: مسلماً این روش برای کسانی مناسب است که جریان مستمر درآمدی دارند و می‌توانند طی یک یا چند سال پس‌انداز کنند. اگر شخصی پس‌انداز نداشته باشد و بلافاصله به وام مسکن نیاز داشته باشد می‌تواند از اوراق حق تقدم استفاده کند. در واقع این دو محصول مکمل یکدیگر هستند.

    او افزود: اگر به سایر محصولات نگاه کنیم، صندوق زمین و ساختمان برای تامین مالی یک پروژه خاص وجود دارد. از طرفی بانک رهنی یا خود بانک مسکن برای تامین مالی هر نوع پروژه ساختمانی نیز وجود دارد. این موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن به عنوان یک حلقه جدید در بین این دو حلقه زنجیره قرار می‌گیرند، یعنی به این ترتیب بانک مسکن یک موسسه‌ای درست می‌کند که نه مانند صندوق زمین و ساختمان تنها مختص یک پروژه باشد و نه مانند بانک مسکن آنقدر دامنه وسیع و گسترده داشته باشد که نتواند فقط بر روی یک نقطه خاص تمرکز کند. برای تمرکز روی یک منطقه و برای رفع نیازهای آن منطقه که احتمالاً همگنی بیشتری دارد، موسسه‌ای تاسیس می‌شود که روی آن نیاز تمرکز کند.

    دهقان‌دهنوی در ادامه گفت: بنابراین موسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن نهادی است که میان این دو حلقه زنجیره قرار می‌گیرد و در یک طیف جغرافیایی خاص تمرکز کرده و مسائل آن منطقه را با دقت بیشتری بررسی می‌کند و نیازهای منطقه را بهتر برآورد می‌کند، همچنین تمرکز جذب سپرده را می‌تواند در همان منطقه بگذارد و تعامل بیشتری با مشتریانی برقرار کند که همگن‌تر هستند و جنس نیازهایشان به یکدیگر شبیه‌تر است. همچنین به دلیل اینکه این موسسه در منطقه آنها قرار دارد، افراد می‌توانند این موسسات را متعلق به خود ببینند.

    او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیسم راه‌اندازی این موسسات در کشورمان همانند موسسات پس‌انداز و وام (S&L) در جهان است؟ گفت: در این زمینه الگوهای متفاوتی وجود دارد. اینکه آیا سپرده‌گذاران مالکان اصلی این موسسه می‌شوند؟ آیا بانک مسکن به عنوان حامی و در ازای آوردن بخشی از سرمایه این موسسات، مدیریت کامل را به دست می‌گیرد؟ آیا می‌تواند مدیریت مستقلی داشته باشد؟ آیا سهامداران می‌توانند از سپرده‌گذاران مجزا باشند؟ تمامی این الگوها وجود دارد، اما چیزی که مشخص است، بانک مسکن باید الگویی پیدا کند که با شرایط کشورمان همخوانی داشته باشد و طراحی مختص به خودمان داشته باشد.

    او افزود: در حال حاضر رویکرد اصلی به این سمت است که سپرده‌گذارانی که در این موسسه وارد می‌شوند در منافع سودآوری موسسه نیز سهیم باشند، البته اینکه روش سهیم بودنشان به چه صورت باشد، به نظر می‌رسد، هنوز مشخص نشده است.

    مشاور مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی اندیشیده شده که سپرده‌گذاری در این موسسات از جذابیت برخوردار باشد؟ گفت: جذابیت اصلی این موسسات ارتباط برقرار کردن بین پس‌انداز و تسهیلات است. افراد در واقع می‌توانند از طریق پس‌انداز کردن به تسهیلات دسترسی پیدا کنند. نرخ سودهایی که از طریق بانک مرکزی اعلام خواهد شد، امکان دارد که در برخی مناطق محدودکننده باشد، اما مزیت اصلی این است که زمانی که شخصی با انتظار دریافت تسهیلات، سپرده‌گذاری می‌کند، حاضر است با نرخ‌های پایین‌تری این سپرده‌گذاری را انجام دهد، زیرا همین امتیاز دسترسی پیدا کردن به تسهیلات برای شخص ارزشمند است.

    او افزود: از طرفی زمانی که سپرده‌گذاری با نرخ‌های پایین‌تر انجام می‌شود، تسهیلات هم می‌تواند با نرخ پایین‌تری پرداخت شود و خود به خود جذابیتی که به دنبال آن هستیم به وجود خواهد آمد. در این زمینه می‌توان به صندوق پس‌انداز یکم اشاره کرد که اکنون با نرخ 9.5 درصد تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کند.

    دهقان‌دهنوی در ادامه بیان کرد: سپرده‌گذاری بدون دریافت سود در این صندوق‌ها و همچنین منابعی که بانک مرکزی به شکل خط اعتباری کمک کرده است منجر به این شده که بانک مسکن بتواند تسهیلاتی با نرخ تک‌رقمی پرداخت کند. موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن هم به همین شکل عمل خواهند کرد. در این موسسات نیز به دلیل آنکه سپرده‌گذاری توام با دریافت امتیاز تسهیلات است، مطمئناً سپرده‌گذاران با نرخ پایین‌تری سپرده‌گذاری خواهند کرد و بعد از آن هم تسهیلات نیز با نرخ پایین‌تری به آنها ارائه خواهد شد و قطعاً جذابیت بیشتری نسبت به وام‌هایی که بانک‌های تجاری در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو