مدیران خودروعصر اعتبار

سه اقدام برای خروج از رکود بازار مسکن

عصر ساختمان- رکود سالهای اخیر بازار مسکن گرچه تلاش دولت را معطوف بر اجرای طرحهای مختلف برای رونق به این بازار کرده اما عوامل زیادی منجر به استمرار این دوره رکود شده است.

سه اقدام برای خروج از رکود بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا ، حجم زیاد ساختمانهای نیمه تمام طرح مسکن مهر باقی مانده از دولت قبل در جای جای ایران به ویژه خراسان رضوی باعث شد تلاش دولت تدبیر و امید معطوف به اتمام این طرحها و تکمیل بخشهای روبنایی و زیربنایی آن شود. در همین چارچوب به گفته مسئولان چند برابر سالهای دولتهای نهم و دهم در حوزه طرح مسکن مهر در سه سال اخیر کار انجام شد.

    از سوی دیگر انتظارات برای رونق بازار مسکن با توجه به ارتباط این بازار با بسیاری از صنایع و خدمات، دولت را بر آن داشت با اتخاذ سیاستهای جدید تلاش کند تا حدی آسیب ناشی از رکود را التیام بخشد.

    هم اینک که سه سال از تلاش دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن می گذرد شواهد دال بر کاهش ساخت و ساز در کلانشهر مشهد و داد و ستدها در این است. کارشناسان حوزه مسکن در خراسان رضوی معتقدند سیاستها برای خروج از رکود ثمربخش بوده و وضعیت عرضه و تقاضا رو به بهبودی است اما هنوز این رکود بطور کامل در بازار مسکن رفع نشده است.

    * کاهش صدور پروانه های ساختمانی
    رئیس کمیسیون امور فنی، عمران و طرح ریزی شهری شورای اسلامی مشهد گفت: رکود ساخت و ساز باعث کاهش صدور پروانه ها و بروز مشکلات زیادی در تامین بودجه شهرداری شده زیرا 70 درصد بودجه این نهاد از همین محل تامین می شود.

    مهدی ذاکرالحسینی افزود: حجم صدور پروانه ساختمانی در مشهد در سال 1392 به میزان 10.4 میلیون مترمربع، در سال 1393 به میزان 6.1 میلیون مترمربع و پارسال 4.1 میلیون مترمربع بود که گویای روند نزولی صدور پروانه های ساختمانی در این کلانشهر است.

    وی ادامه داد: با این وجود بنا بر شواهد موجود و طرحهای دولت یازدهم، در نیمه دوم امسال وضعیت خرید و فروش مسکن در مشهد بهتر خواهد شد زیرا کسانی وارد بازار می شوند که نیاز واقعی دارند و دیگر سرمایه گذاری در این حوزه کمتر خواهد بود.

    این عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: وضعیت بازار مسکن که آرام آرام در حال خروج از رکود است نشان می دهد اوایل سال آتی مرحله رکود بازار مسکن و ساخت و ساز را پشت سر خواهیم گذاشت.

    * حرکت آرام بازار مسکن برای خروج از رکود
    رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: سیاست دولت تدبیر و امید ظرف سه سال گذشته پایین نگه داشتن نرخ تورم لذا بطور طبیعی مجبور بود نقدینگی را وارد بازار نکند و سیاستهایی اعمال نماید که نرخ تورم ثابت بماند.

    صادق عابدزاده سعیدی افزود: پایین نگه داشتن نرخ تورم در حدی منجر به رکود در بازار شد که این رکود بیکاری و معضلات اجتماعی دیگری را به همراه داشت.

    وی در تشریح دلایل رکود بازار مسکن گفت: این بازار را نمی توان تک بعدی بررسی کرد زیرا عوامل مختلف در رونق و رکود آن تاثیرگذار است که یکی از آنها سودهای بالای سپرده های بانکی در سالهای گذشته بوده که سرمایه گذار را راغب به سپرده گذاری و بدست آوردن پول بدون دردسر کرده است.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد افزود: از آن مهمتر مشکلاتی در مسیر سرمایه گذاری برای یک کارآفرین وجود دارد که ناشی از سیاستهای غلط در بازار سرمایه است و به نوعی وی را از انجام سرمایه گذاری دور می کند.

    وی ادامه داد: بحثهای مربوط به موسسات اعتباری از جمله میزان و مشکلاتی که از سوی شرکت پدیده برای مردم مشهد بوجود آمد نیز سرمایه گذاران را نسبت به آینده نامطئمن ساخت لذا بی رغبتی برای سرمایه گذاری را به منظور خروج از رکود در بازار مسکن تا حدی کند کرد.

    عابدزاده گفت: رکود فعلی در بازار مسکن نسبت به دوره های مشابه سنگینتر شده اما افزایش تقاضا و داد و ستدها در بازار مسکن نویدبخش حرکت به سمت خروج از رکود است.
    وی افزود: از سوی دیگر عرضه مسکن و صدور پروانه های ساختمانی در بازار مشهد کاهش یافته که اگر شکاف بین تقاضا و عرضه زیاد شود بر بازار تاثیرگذار است.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد ادامه داد: با این حال در چند ماه گذشته دولت سیاستهای مناسب و منطقی را برای خروج بازار مسکن از رکود در پیش گرفت که از جمله آن پایین آوردن نرخ سود تسهیلات، افزایش سقف تسهیلات مسکن و ارائه مشوقهای دیگر است.

    وی گفت: از آنجا که بازار مسکن شرایط متفاوتی نسبت به بازارهای دیگر دارد نتیجه بخشی سیاستهای دولت مستلزم زمان بیشتری است لذا هنوز شرایط مطلوبی بر بازار مسکن به ویژه در کلانشهر مشهد حاکم نیست اما این بازار در حال حرکت به سمت خروج از رکود است.

    عابدزاده افزود: قیمت مسکن در بازار مشهد به ثبات رسیده و اکنون در سال آخر فعالیت دولت یازدهم پایان دوران رکود و شروع دوباره رونق در این بازار حتمی است.

    وی پیش بینی کرد بازار مسکن در چند ماه آخر امسال از نظر خرید و فروش در مشهد بهبود یابد اما قیمت مسکن نشات گرفته از نرخ تورم است و پیش بینی برای آن بسته به افزایش یا کاهش نرخ تورم دارد.

    * ضرورت کاهش بیشتر نرخ سود تسهیلات
    دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی نیز گفت: در دولت یازدهم عمده تمرکز مسئولان در بخش مسکن معطوف به اتمام پروژه مسکن مهر و تامین منابع و زیرساختهای آن شد لذا اقدام موثری برای خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه انجام نگرفت.

    نعمت الله ظریف افزود: اکنون هم حدود 700 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور و خراسان رضوی باقیمانده که هنوز تکلیف آنها مشخص نیست یا متقاضی ندارند.

    وی شرایط فعلی بازار مسکن را عرضه خانه ها با کف قیمت ذکر و بیان کرد: سال 1392 حباب قیمتی در بازار مسکن بوجود آمد و قیمتها رو به افزایش نهاد اما بعد از آن این بازار دچار رکود شد.

    دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: دولت برای خروج از رکود بازار مسکن پرداخت تسهیلات سوی بانک مسکن را آغاز کرد و از آنجا که نرخ تسهیلات بالا و مدت بازپرداخت اقساط کم است برای خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه چندان کارساز نیست.

    وی گفت: دولت اخیرا نرخ سود تسهیلات بانک مسکن را به 9 درصد کاهش داد اما کسانی می توانند از این امتیاز بهره مند شوند که دوره انتظار یک ساله را در بانک گذرانده باشند و سپس به اندازه سپرده خود می توانند وام بگیرند لذا با احتساب میزان سپرده اشان و نرخ سود 9 درصد نیز سود تسهیلات برای آنان زیاد می شود.

    ظریف افزود: اگر فرد نیاز مبرم به تسهیلات داشته باشد ناگزیر به خرید اوراق حق تقدم از بانک مسکن است که به ازا هر 10 میلیون ریال خرید اوراق 18 درصد معادل یک میلیون و 800 هزار ریال سود آن محاسبه می شود.

    وی ادامه داد: سپرده گذاری یک ساله برای دریافت تسهیلات با نرخ 9 درصد یا خرید اوراق حق تقدم در مجموع نرخ سود تسهیلات را به 20 درصد می رساند و از آنجا که دوره بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن 12 ساله است اقشار متوسط و ضعیف نمی توانند از آن بهره مطلوب داشته باشند.

    دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی گفت: هم اینک بازار مسکن شرایط خوبی ندارد و از آنجا که بخش مسکن به 250 شغل دیگر ارتباط مستقیم دارد رکود یا رونق این بازار بر شرایط اجتماعی جامعه تاثیرگذار است.

    وی افزود: اکنون 10 درصد جامعه ایرانی مسکن شخصی ندارند و دو میلیون و 200 هزار خانوار نیز فاقد مسکن هستند؛ از سوی دیگر سالانه بطور متوسط 850 هزار ازدواج در کشور انجام می شود که زوجهای جدید نیاز به مسکن دارند.

    ظریف پیشنهاد کرد: دولت نرخ سود تسهیلات را کاهش بیشتری دهد یا تسهیلات بدون سپرده پرداخت کند و دوره بازپرداخت تسهیلات را از 12 سال به 20 سال افزایش دهد تا امید برای خروج کامل از رکود در بازار مسکن در جامعه شکل گیرد.

    وی گفت: انبوه سازان باید خود را با شرایط بازار وفق دهند و میزان توقع از سودهای 40 یا 50 درصدی را پایین آورند و به میزان سود فعلی قانع باشند.

    * سه اقدام مهم دولت برای خروج از رکود بازار مسکن
    مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید تکمیل پروژه مسکن مهر بود که بخش عمده ای از واحدها تکمیل و تحویل مردم شد.

    رضا نوروزی افزود: از تعداد 101 هزار و 927 واحد مسکن مهر در خراسان رضوی تاکنون 86 هزار و 700 واحد افتتاح شده که 54 هزار واحد آن با اعتبار هزار میلیارد ریال معادل 62 درصد از کل واحدها در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاستهای مناسب تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
    وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم دولت برای خروج بازار مسکن از رکود ارائه تسهیلات بانکی برای ساخت یا خرید خانه بود که در ابتدا به دلیل نرخ بالای سود آن چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما در ادامه با کاهش نرخ سود استقبال از این نوع تسهیلات افزایش یافت.

    مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ظرف سه سال اخیر 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از سوی بانک مسکن در این استان به متقاضیان پرداخت شده است.

    وی دیگر اقدام مهم را برای خروج بازار مسکن از رکود تشکیل هیات بررسی عوامل رکود در صنعت ساختمان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: نشستهای این هیات بخش زیادی از مشکلات صنعت ساختمان را برای خروج از رکود و رونق ساخت و ساز رفع کرد.

    نوروزی افزود: اکنون بازار مسکن در کشور و به تبع آن در خراسان با شیبی ملایم در حال خروج از رکود است و بررسی معاملات مسکن در مشهد و سایر شهرها بعد از اردیبهشت ماه تاکنون نشانگر روند بهبود بازار مسکن است.

    وی ادامه داد: باقی ماندن طولانی بازار مسکن در رکود و کم شدن عرضه مسکن به دلیل مشکلات صنعت ساختمان تقاضا را برای مسکن در شهرها افزایش داده و همین امر دلیلی بر آغاز رونق در بازار مسکن است.

    مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیش بینی کرد خروج کامل از رکود بازار مسکن در یک سال آینده شدت بیشتری یابد و وضعیت مسکن به بهبودی کامل برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو