مدیران خودروعصر اعتبار

پایتخت سنگ های ساختمانی ایران پژوهشگاه ندارد

عصر ساختمان- سایت خبری یافته لرستان در مطلبی با عنوان پایتخت سنگ های ساختمانی ایران پژوهشگاه ندارد! نوشت:گذار از چالش های مختلف و پیچیده و در نتیجه حرکت در مسیر توسعه پایدار کشور منوط به افزایش دانش فنی مهندسان و متخصصان با تکیه بر تحقیق و پژوهش می باشد.

پایتخت سنگ های ساختمانی ایران پژوهشگاه ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، در ادامه یادداشت آمده است:توسعه علمی، صنعتی و اقتصادی هر کشوری بدون پرداختن به امر تحقیق و پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می آید.

    کشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده اند. به گفته کار شناسان، این رقم برای کشورهای صنعتی 5 درصد است، حال آن که در ایران این رقم حدود نیم درصد می باشد. بنابراین پژوهش سر شکسته سنگ های لرستان: پایتخت سنگ های ساختمانی ایران پژوهشگاه ندارد!دارای نقشی ویژه در برآوردن نیازمندی کشورها در زمینه های مختلف می باشد. به همین علت مدیریت امر پژوهش و سیاست گذاری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
    در این خصوص، گسترش رویکرد پژوهش مدار در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی؛ کاربردی و توسعه محور کردن پژوهش ها و تحقیقات؛ حمایت مادی و معنوی از پژوهش ها و تحقیقات پژوهشگران؛ ارتباط و هماهنگی مفید و مؤثر بین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه های مختلف اجرایی (صنعت، خدمات، کشاورزی)؛ فراهم کردن زمینه برای انتقال یافته های علمی پژوهشگران و محققان به بخش های مختلف صنعت، خدماتی و کشاورزی بسیار حائز اهمیت می باشند.
    پژوهشکده به هر کدام از بخش های یک پژوهشگاه که در زمینه یا رشته ویژه ای پژوهش کرده و کار بر روی موضوع و رشته ویژه ای را دنبال می کنند گفته می شود. همان گونه که دانشکده زیرشاخه ای از یک دانشگاه است پژوهشکده نیز زیرشاخه ای از یک پژوهشگاه به شمار می رود.
    به شکل کلی پژوهشکده یک پیکره سازمانی(organisational body) است که برای هدفی خاص ایجاد شده است. در این حالت پژوهشکده می تواند از سوی یک دانشگاه، سازمان و ... ایجاد شود. در صورتی که حدود فعالیت های پژوهشی دانشگاه از سطح یک دانشکده، فراتر باشد و ایجاد موسسه ای در دانشگاه یا به صورت مستقل ضرورت یابد، پژوهشکده باشرایط زیر تأسیس می گردد:
    الف: فعالیت های تحقیقاتی پژوهشکده در زمینه های بنیادی، کاربردی و یا توسعه ای و منطبق بر نیازهای اساسی کشور خواهد بود و پژوهشکده در یک رشته مشخص و یا به صورت میان رشته ای می تواند در هر یک از زمینه های فوق تشکیل گردد.
    ب: داشتن حداقل 3 گروه پژوهشی
    ج: داشتن امکانات و تجهیزات مستقل برای امور تحقیقاتی - پژوهشکده، از نظر مالی، مستقل و از نظر اداری، مشابه یک دانشکده خواهد بود.
    عناوین زیر، معادل پژوهشکده خواهد بود:
    الف: مرکز تحقیقاتی
    ب: مؤسسه تحقیقاتی (پژوهشی)
    هر گاه سطح فعالیت تحقیقاتی در موسسات و مراکزی که عنوان دانشگاه ندارند معادل پژوهشکده باشد، می توانند نسبت به تاسیس پژوهشکده، (نظیر مرکز و موسسه تحقیقاتی) اقدام نمایند. این گونه موسسات می توانند به ارائه دوره کارشناسی ارشد و دکترای پژوهشی در صورت داشتن شرایط و ضوابط آموزشی و پژوهشی مصوب با همکاری و تحت نظارت دانشگاه ها اقدام کنند.
    استان لرستان به لحاظ توانمندی ها و قابلیت هایی که دارد می تواند در بسیاری از صنایع و خدمات به استان های همجوار سرویس دهد و نیازهای آن ها را تأمین کند. از همین رو انتظار داریم که نگاه به لرستان از یک نگاه استانی به یک نگاه منطقه ای تغییر یابد و معتقدیم استان لرستان با وضعیت موجود حرفی برای گفتن ندارد.
    پژوهش در این استان دارای جایگاه مطلوبی نیست و پژوهشکده های خوب و معتبری در استان وجود ندارد که در زمینه های سنگ و معدن فعال باشند و مهم تر از آن وجود پتانسیل نیروی انسانی متخصص در استان است که در صورت ایجاد این مراکز تحقیقاتی هر نوع سرمایه گذاری در این زمینه را توجیه پذیرتر می کند.
    تنوع سنگ های تزئینی اعم از رسوبی، دگرگونه و آذرین نفوذی و خروجی از یک سو و تنوع روش های استخراج و تولیدکوب و برش و ساب و تیشه کردن از سوی دیگر و همچنین افزایش بسیار شدید مصرف آن در ساخت و سازهای کشور باعث شده که این صنعت به صورت یک حرفه مهم در اقتصاد ایران درآید.
    در سفر دولت قبل به استان لرستان ایجاد پژوهشکده سنگ در خرم آباد به تصویب رسید ولی هیچ گاه از افتتاح آن و یا برنامه ای برای تاسیس آن خبری نشد.
    استانی که دارای یک پنجم ذخایر سنگ کشور و رتبه دوم تولید سنگ های ساختمانی است از ضایعات سنگ بالای 35 درصد و نبود مرکزی تحقیقاتی که در این راستا به پژوهش های کاربردی بپردازد رنج می برد. صنعت سنگی که روزی قرار بود در خوشه های منطقه ای سهمی برای لرستان به ارمغان آورد در گذر ایام به فراموشی سپرده شده است.
    این در حالی است که پژوهشکده کشمش ملایر، پژوهشکده استاندارد و پردیس غرب کشور پژوهشگاه نفت در کرمانشاه و پژوهشگاه آلایندگی در اراک همگی از تلاش استان های غربی برای بهره بردن از این مراکز در توسعه بالفعل خود خبر می دهند.
    یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه لرستان هفته قبل در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفته است: با توجه به گستردگی معادن سنگ استان لرستان ضرورت دارد که در راستای استفاده بهینه از این منابع پژوهشکده سنگ به عنوان یک ضرورت راه اندازی شود.
    دکتر جمشیدی اظهار داشت: راه اندازی این پژوهشکده نه تنها ارتباط بین دانشگاه و صنعت سنگ را تقویت می کند بلکه با انجام پژوهش های علمی در این حوزه صنعت سنگ استان که صنعت بزرگی است؛ اما متاسفانه با شیوه های ناکارآمد و قدیمی با بهره وری پایین اداره می شود رونق می یابد.
    عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: عدم استفاده صنعت سنگ از پژوهش های علمی مختص به این حوزه باعث شده است که امروز به عنوان نمونه در صنعت سنگ ساختمان شاهد این باشیم سنگ عرضه شده در بازار متناسب با شرایط محیطی و آب و هوایی هر منطقه نباشد.
    جمشیدی ادامه داد: با توجه به اقلیم متنوع کشورمان به ویژه در مناطق سردسیر و یا مناطقی که نمک های متبلور در آن جا وجود دارد تخریب و فرسایش سنگ در چنین مناطقی بالا است؛ از این رو بعد از مدتی تحت تاثیر عوامل محیطی سنگ ها زیبایی های ظاهری خود را از دست می دهند و با این حال ضرورت دارد که کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بر روی سنگ ها انجام شود تا ضمن مهندسی سنگ ها میزان مقاومت آن ها در مقابل عوامل محیطی به دست آید در چنین شرایطی است که می توانیم مناسب ترین سنگ ها را از لحاظ مقاومت و دوام به مصرف کنندگان پیشنهاد دهیم.
    وی اظهار کرد: اگر بتوانیم این پژوهش ها را به صنعت سنگ وارد و بر اساس آن مقاومت و خصوصیات سنگ ها را تعیین کنیم مطمئنا گام های موثری را در راستای افزایش بهره وری و کمک به اقتصاد کشور برداشته ایم.
    میرحسین شیخی بهاروندامید است مسئولین استان اعم از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه لرستان به این مهم توجه بیش تری داشته و سعی خود را بر راه اندازی هر چه سریع تر این پژوهشکده انجام داده تا شاهد رشد این صنعت دارای حرف برای گفتن و مغفول در لرستان باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو