مدیران خودروعصر اعتبار

موزه درب در کرمان احداث می شود

بدنه سازی آرامگاه شاه نعمت الله

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی کرمان از تعیین تکلیف وضعیت درب های آستانه شاه نعمت الله ولی ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: قرار است در این خصوص تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و اوقاف منعقد شود.

موزه درب در کرمان احداث می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، حمید روحی اظهار کرد: در سال های اخیر اقدامات فراوانی در مجموعه آستانه شاه نعمت الله ولی صورت گرفته است.

    وی از بدنه سازی این بنای تاریخی به سمت خیابان طی هشت سال اخیر خبر داد و افزود: همچنین مناره های آستانه که بعد از زلزله تخریب شده بود در سال 75 بازسازی شد.

    روحی ادامه داد: گنبد آستانه شاه نعمت الله ولی سال 88 مجددا کاشی کاری شد و کارها به صورت دوره ای و متناوب در حال انجام است.

    معاون میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: آستانه شاه نعمت الله ولی موقوفه و تملک آن در اختیار اوقاف بوده و این ارگان مکلف به نگهداری و مرمت این بنای تاریخی است؛ اما میراث فرهنگی در این همکاری های لازم را دارد.

    روحی ادامه داد: مجموعه آستانه شاه نعمت الله ولی به قدری بزرگ است که اعتبارات فصلی تخصیص یافته تنها برای اقدامات حفاظتی مناسب است و براساس این میزان اعتبارات نمی توان کار جامع، چشمگیر و بازسازی بزرگی را انجام داد.

    وجود بی نظیرترین درب های تاریخی در آستانه شاه نعمت الله

    معاون میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: مجموعه آستانه شاه نعمت الله ولی یکی از بی نظیرترین مجموعه درب های تاریخی در سطح بناهای تاریخی استان کرمان را دارد که در حوزه جنوب شرق بی نظیر است.

    وی با اشاره به اینکه دو لنگه از درب های صحن های مختلف آستانه شاه نعمت الله در کارگاه مرمت اشیاء میراث فرهنگی استان کرمان است، افزود: بعد از عملیات لایه برداری و مرمت متوجه شدیم زیر لایه های رنگی که طی 70 تا 80 سال اخیر به صورت مداوم با رنگ های روغن و پلاستیک روی این درب ها رنگ آمیزی کرده بودند تزئینات چوبی وجود دارد.

    روحی ادامه داد: با آنالیزهای صورت گرفته متوجه داستان های جالب این تزئینات شدیم که در دو مرحله انجام شده اند و دارای تاریخ و کتیبه هستند و به همین دلیل حیف بود درها به آستانه برگردد و همانجایی نصب شود که در تعرض بازدیدکنندگان، آفتاب، باران و تخریب قرار گیرد.

    معاون میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: بر این اساس میراث فرهنگی به اوقاف پیشنهاد راه اندازی موزه درب های آستانه را داد که درها بعد از مرمت به آنجا منتقل و نگهداری شود و عواید حاصل از آن هم متعلق به اوقاف باشد.

    توانایی مرمت تمامی درب های آستانه در کارگاه مرمت میراث فرهنگی کرمان

    وی از امکان وجود توان لازم برای مرمت مابقی درب های آستانه توسط میراث فرهنگی استان کرمان خبر داد و گفت: با وجود فضای کوچک کارگاه مرمت میراث فرهنگی کرمان اما این کارگاه در کشور جزء چند آزمایشگاه مطلوب از نظر وسعت و تجهیزات است.

    روحی تصریح کرد: شرایط مرمت همزمان تمامی درب ها به صورت همزمان وجود ندارد بنابراین از اوقاف خواستیم درب ها را به مرور زمان به کارگاه میراث فرهنگی انتقال دهد و با ورود درب ها به سالن در نظر گرفته شده کم کم موزه درب های آستانه تکمیل شود.

    وی ادامه داد: تفاهم نامه ای در این خصوص بین میراث فرهنگی و اوقاف منعقد خواهد شد تا این اطمینان ایجاد شود که درب ها بعد از مرمت به آستانه باز گردانده خواهد شد.

    روحی با اشاره به اینکه بدل درب های اصلی ساخته و در آستانه به جای این درب های تاریخی و ارزشمند نصب خواهد شد، افزود: قدمت یکی از درب ها که دارای کتیبه است به سال 1295 برمی گردد و دو لنگه درب موجود در کارگاه دارای قدمتی بیش از 150 سال هستند.

    معاون میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: چنانچه اوقاف اعتبارای برای مجموعه درب ها در نظر گیرد و درب های جدید ساخته شود این مشکل حل می شود.

    پی گیری ثبت ملی درب های 150 ساله

    وی با اشاره به اینکه در مقطعی اوقاف پی گیر انتقال درب ها به آستانه بود که سوءتفاهمی در این زمینه ایجاد شد گفت: اوقاف می گوید که درب هایی که مرمت شده به آستانه بازگردانده شود و سپس دو لنگه درب دیگه برای مرمت در اختیار میراث فرهنگی قرار می دهند.

    روحی عنوان کرد: این سوءتفاهم برای میراث فرهنگی ایجاد شده بود که میراث فرهنگی قصد دارد درب ها را بعد از مرمت در سازمان نگه دارد که با مذاکرات انجام شده این سوء تفاهم برطرف شد و شفاف سازی صورت گرفت.

    وی ادامه داد: اساس کار اینگونه است که زمانی درب های جدید وارد مجموعه شد باید کار مرمت بر روی 10 تا 15 سانتی متر مربع آنها انجام شود که از نظر رنگی با کاری که روی درب های قبلی انجام شده است همگون سازی صورت گیرد تا هم شکل و هم رنگ در بیایند.

    معاون میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: بعد از انجام این عملیات درب های مرمت شده قبلی به آستانه برگردانده خواهد شد و این روند تا مرمت تمامی درب های آستانه ادامه خواهد یافت.

    روحی ابراز امیدواری کرد که تکلیف درب های تاریخی آستانه شاه نعمت الله تا دو ماه دیگر مشخص شود و افزود: به دنبال ثبت ملی این درب های تاریخی هستیم و پی گیری ها در این خصوص در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار