مدیران خودروعصر اعتبار

با راه اندازی فاز اول یک پالایشگاه بخش خصوصی

تولید قیر در منطقه آزاد ارس آغاز شد

عصر ساختمان- با حضور معاون اول رییس جمهور و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس و جمعی از نمایندگان مجلس ، فاز نخست پالایشگاه رهام با هدف تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن قیر در جلفا آغاز شد.

تولید قیر در منطقه آزاد ارس آغاز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مراسم افتتاح این پالایشگاه روز دوشنبه با حضور «اکبر ترکان» دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مسئولان صنعت نفت و محلی در سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس برگزار شد.

    اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور در این مراسم گفت: این توقع از سوی مقامات دولت و کشور از مناطق آزاد اشتباه است که بخواهند الگوهای سرزمین اصلی را در این مناطق پیاده کنند چون این بخش ها ویژگی ها ی خاص خود را دارند طرح های توسعه ای و اقتصادی خود را میطلبند

    ترکان با بیان اینکه قرار است ایران براساس نقشه راهی بنام سند چشم‌انداز و افق 1404 ساخته شود واین در حالیست که اکنون کمتر از 10 سال برای رسیدن به این هدف فرصت در اختیار ما مانده است و بر این پایه یکی از روش هایی که می‌تواند ما را به این هدف برساند؛ این است که اهداف در قطعه کوچکی از جغرافیا آزموده شده وبعد در سرزمین اصلی به اجرا در بیاید.

    مشاور رییس جمهور افزود: نتایج چنین آزمایش هایی بعدتر میتواند در سطح کشور به کار گرفته شود و در واقع این مناطق جغرافیایی هستند که می‌توانند ما را به هدفگذاری افق‌ 1404 نائل گردانند.

    ترکان تاکید کرد: مقامات کشور نباید این را از ما بخواهند که همان اقداماتی که در کشور انجام می‌شود؛ ‌ در مناطق آزاد نیز اجرایی شود در این‌صورت تنها مرتکب تکرار وقایع و اقدامات وزارتخانه‌ها در این دو بستر متفاوت خواهیم بود و حرکت ما به سوی افق چشم‌انداز دچار اختلال خواهد شد.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خاتمه اظهار کرد: اکنون دستگاه‌های دولتی بزرگ برای اقتصاد کشور مضرند مزاحم اقتصاد کشورند به گونه ای که هزینه های فراوانی را برای کشور ایجاد میکنند.

    در این مراسم همچنین عبدالرسول میرزایی، مدیر عامل پالایشگاه رهام نیز اظهار کرد: از این پس فرآورده های تولیدی پالایشگاه رهام امکان صادرات به ترکیه و کشورهای منطقه قفقاز از جمله ارمنستان و گرجستان را دارد.

    وی افزود: فاز نخست این پالایشگاه با هزینه 15 میلیون دلار و بدون استفاده از منابع بانکی ساخته شده است.

    میرزایی اضافه کرد: مجوز فاز نخست این پالایشگاه، اسفندماه 1392 صادر و عملیات اجرایی نیز از مهرماه پارسال آغاز شد.
    وی با بیان اینکه در کشورهای منطقه بازار مطلوبی برای محصولات تولیدی این پالایشگاه وجود دارد، افزود: فاز 2 پالایشگاه رهام نیز با ظرفیت پالایش روزانه 50 هزار بشکه نفت در این منطقه ساخته خواهد شد.
    میرزایی به توافق انجام شده برای تامین خوراک پالایشگاه با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: برای ساخت فاز 2 به 450 میلیون دلاری سرمایه گذاری نیاز است.
    وی افزود: در صورت قطعی شدن وضعیت تامین خوراک تا یک ماه آینده، فاز 2 در مدت سه سال ساخته خواهد شد.

    رییس هیات مدیره پالایشگاه رهام همچنین از مشارکت شرکت های کانادایی و نروژی برای ورود فناوری های جدید و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی خبر داد.

    وی اضافه کرد: طرح های ازدیاد برداشت از هدفگذاری های ویژه است و بر این اساس سه نوع فناوری پیشرفته ازدیاد برداشت از چاه ها و مخازن نفتی داخل کشور شده که نقش به سزایی در افزایش تولید داشته است.
    میرزایی ادامه داد: در حال حاضرتکنولوژی های ازدیاد برداشت شرکت استات اویل نروژ در میدان های مشترک به کار برده می شود.
    این فعال صنعت نفت افزود: فناوری شکاف هیدرولیک که در طرح های ازدیاد برداشت کاربرد دارد و در اختیار شرکتی کانادایی بود، در کشور به کار گرفته شده است.
    میرزایی گفت: قرار است پایانه ها و مخازن صادراتی نفت و فرآورده های نفتی نیز با هدف پیوستن به کریدور شمال به جنوب احداث شود.
    وی تاکید کرد: کشور ما هدفگذاری کرده است که از طریق این کریدور به گرجستان و دریای سیاه اتصال پیدا کند.
    به گفته این مقام مسئول در صنعت نفت، فاز 2 پالایشگاه رهام باظرفیت پالایش روزانه 50 هزار بشکه نفت در این منطقه احداث خواهد شد.
    میرزایی ضمن تایید توافق با وزارت نفت برای تامین خوراک این پالایشگاه اظهار داشت: برای احداث فاز 2 به 450 میلیون دلاری سرمایه گذاری نیاز است.
    وی گفت: چنانچه وضعیت تامین خوراک تا یک ماه آینده این پالایشگاه قطعی شود، فاز 2 در مدت سه سال ساخته خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو