مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن تشریح کرد

جزییات سه ابزار نوین مالی جدید در بخش مسکن و ساختمان

عصر ساختمان- مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان، گشایش بازار اوراق رهنی و بکارگیری «قرارداد مدیریت دارایی ها» را سه سیاست این بانک برای تامین مالی این بخش در چند سال گذشته دانست.

جزییات سه ابزار نوین مالی جدید در بخش مسکن و ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از بانک مسکن، «مصطفی ازگلی» افزود: در ایران همواره یکی از مشکلات اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی تامین منابع است که حتی تخصیص کامل بودجه های سنواتی پاسخگوی تکمیل آنها نیست و به دلیل کمبود منابع دولتی، لزوم تنوع بخشی ابزارهای مالی احساس می شود.

    ازگلی درباره صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار شهریورماه سال 1393 مجوز فعالیت نخستین صندوق سرمایه گذاری با نام «نسیم» را به منظور تامین مالی پروژه برج نسیم و کمک به توسعه منطقه شهری جدید غربی تهران صادر کرد.
    مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن هدف از فعالیت صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان را جمع آوری پس انداز خرد و کلان، اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص، فروش واحدهای ساختمانی و تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران عنوان کرد.
    وی افزود: در شرایط کنونی که نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یافته است صندوق های زمین و ساختمان می تواند یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری باشد؛ به طوری که سود سالیانه صندوق نسیم درصد برای سرمایه گذاران 21 تا 22 خواهد بود.
    ازگلی افزود: مشارکت سرمایه گذاران خرد و کلان در ساخت پروژه، نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری در معاملات ثانویه و وجود بازارگردان صندوق در فرابورس سایر ویژگی های صندوق های زمین و ساختمان است.
    ازگلی اضافه کرد: شفافیت بالا به دلیل نظارت های مختلف ارکان نظارتی صندوق اعم از نظارت بر پیشرفت فیزیکی پروژه و نظارت بر پیشرفت مالی از دیگر مزیت های صندوق های زمین و ساختمان است.
    وی افزود: این صندوق ها می توانند نقدینگی سرگردان جامعه را جمع آوری و در جهت ساخت و ساز هدایت کنند. صندوق های زمین و ساختمان با تقویت طرف عرضه واحدهای ساختمانی، تقویت بازار سرمایه و کاهش اتکای مالی بخش مسکن بر منابع بانکی می توانند بر اقتصاد مسکن و خروج این بخش از رکود کمک کنند.
    پروژه نسیم تا پایان خرداد 96 به اتمام می رسد.
    وی درباره «اوراق رهنی» گفت: اوراق بهادار با پشتوانه دارایی مالی (ABS) و اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی (MBS) از مهمترین محصولات تبدیل به اوارق بهادار به شمار می روند که تیرماه امسال در طرح فروش اوراق بهادار تسهیلات رهنی رونمایی شد.
    به گفته ازگلی، اوراق رهنی نوعی از اوراق دارایی مالی است که با پشتوانه وام های رهنی بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری منتشر می شود و با سررسید دوساله و نرخ سود 18.5 درصد به فروش می رسد.
    مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن اضافه کرد: بلندمدت بودن تسهیلات رهنی به دلیل ماهیت تامین مالی مسکن از یک طرف و کوتاه بودن سررسید بیشتر سپرده های نظام بانکی از طرف دیگر، ریسک تطابق نداشتن سررسید دارایی ها و بدهی ها را برای بانک های کشور به همراه دارد.
    ازگلی همچنین به قرارداد بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید برای تامین مالی پروژه های زیرساختی به روش «مدیریت دارایی ها» اشاره کرد و گفت: این نوع روش مالی برای نخستین بار در ایران اجرا می شود و با توجه به کمبود منابع دولتی، می تواند در آینده به عنوان یک ابزار مالی برای اجرای پروژه های بزرگ عمرانی کشور به کار گرفته شود.
    مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن افزود: مدیریت دارایی ها راهکاری نوین است که به اعتبار ارزش افزوده آتی دارایی ها که همان زمین های تجاری به شمار می رود، به تامین مالی مبادرت می کند.
    ازگلی، مهمترین سازوکار مدیریت دارایی را درونزا بودن و اتکای آن به منابع و سرمایه های مردمی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل رونمایی از این سازوکار تامین مالی در ایران برای نخستین بار در سال اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    بر اساس این گزارش، نخستین قرارداد مدیریت دارایی ها برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس اوایل شهریورماه منعقد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی