مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن با صنعتی سازی از کما خارج می شود

عصر ساختمان:صنعتی سازی ساختمان یک پروسه و روش ساخت و ساز است که با استفاده از مجموعه تکنولوژی های روز دنیا خطاهای ساخت که بیشتر ناشی از اشتباهات نیروی کار است را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد...

مسکن با صنعتی سازی از کما خارج می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، صنعتی سازی ساختمان واژه نوپای است که در حوزه مسکن طی سالهای اخیر بسیار به میان آمده است. اما متاسفانه هنوز شرح حال آن برای آحاد مردم به طور کامل تعریف نشده و یا گاها به اشتباه معرفی شده است. این در حالی است که امروزه هر کس تعریف و برداشت خود را از صنعتی سازی ارائه می کندکه گویای شرح حال کامل و واقعی صنعتی سازی نیست.

    امروزه نیاز به صنعتی سازی در کشور به شدت احساس می شود و طبق آمارهای موجود برای ضعف های سال های گذشته، سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز داریم، که تامین این تعداد واحد مسکونی با تکنولوژی های حوزه ساخت و ساز موجود در کشور امری بسیار دشوار قلمداد می شود. از این رو انتظار می رود وزارت راه و شهر سازی به عنوان متولی حوزه ساخت و ساز با ایجاد شیوه انگیزشی، راه را برای حضور گسترده و مستمر بخش خصوصی هموار نماید.

    باید توجه داشت که صنعتی سازی ساختمان یک پروسه و روش ساخت و ساز است که با استفاده از مجموعه تکنولوژی های روز دنیا، مصالح و قطعات کارخانه ای و متدهای نوین ساخت وساز، پیش مهندسی و مهندسی دقیق، شدت خطاهای ساخت که بیشتر ناشی از اشتباهات نیروی کار است را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در پی آن کیفیت محصول نهایی(ساختمان) و همچنین ایمنی ساختمان را در مقابل بلایای طبیعی که دغدغه اصلی کارفرمایان، بهره برداران و مهندسان است،را نیز بالا می برد.

    جالب است بدانیم امروزه، صنعتی سازی تنها در ساخت پروژ های بزرگ و در انبوه سازی مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع استفاده از این مهم در ابعاد کوچک و کمتر از 200 هزار متر مربع به صرفه و اقتصادی نیست.این در حالی است که با توجه به زلزله خیز بودن کشور و داشتن سوابق متعدد در ویرانی های ناشی از زلزله امید می رود با استفاده از تجارب تلخ ،زمینه استقبال هر چه بیشتر از صنعتی سازی در کشور مهیا شود.

    گفتنی است یکی از مهم ترین مزایای صنعتی سازی، کاهش زمان ساخت در ساختمان سازی است .چرا که امروزه صنعت ساختمان سازی در کشور به دلیل زمان بر بودن با مشکلات عدیده ای مواجه است که این معضل را می توان با استفاده از صنعتی سازی تا حدود زیادی مرتفع نمود. به گونه ای که دراین روش سرمایه گذار زودتر می تواند به اصل و سود سرمایه خود دست یابد. به عنوان مثال در کشور تازه صنعتی شده ای مانند ترکیه ، ساختمان های 14 یا 15 طبقه تنها در مدت 8 ماه ساخته می شود.

    با نگاه اجمالی بر روند ساخت و ساز در کشور به لزوم استفاده از صنعتی سازی پی خواهیم برد. چرا که اهداف صنعتی سازی ساختمان و مسکن در راستای سیاست ها و اهداف عالی کشور بوده و کاهش زمان و هزینه ، وزن ساختمان، افزایش سرعت ایمنی و کیفیت ساخت و در پی آن بالا رفتن عمر مفید ساختمان ها از مهم ترین مزایای صنعتی سازی ساختمان به شمار می آید، که می تواند جلوی هدر رفت سرمایه را در کشور تا میزان قابل توجه ای بگیرد.

    بدیهی است در ابتدای ورود به هر صنعت و تکنولوژی و همچنین با شروع به ساخت هر محصولی هزینه ای بالا سری بیشتری تحمیل می شود تا آن محصول و یا تکنولوژی به تولید انبوه برسد و هزینه های مازاد سرشکن شود. ایجاد یک صنعت پویا و فعال نیز بر همین منوال است و هدف نهایی ما باید دستیابی به توسعه پایدار باشد تا بتوانیم این میراث را برای نسل های بعدی به یادگار بگذاریم. لازم به ذکر است که برای ماندگار نمودن هر صنعت یک دوره گذار وجود دارد که در این دوران فشارها و چالش های زیادی پیش روی آن صنعت خواهد بود و استراتژی این دوره در موفقیت و یا عدم موفقیت آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    شاید یکی از مهم ترین دلایل عدم استقبال سازندگان از صنعتی سازی ساختمان، عدم تراکم سرمایه و نبود امکانات لازم برای سرمایه گذاری های کلان در بخش ساختمان است که با تامین زیر ساخت های لازم می توان شرایط بسط و گسترش استفاده از صنعتی سازی را در کشور فراهم نمود. باید توجه داشت امروزه 95 درصد واحدهای مسکونی کشور به دست مردم ساخته می شود که همین امر مبین عدم وجود شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران در این حوزه است.

    جالب است بدانیم که صنعتی سازی ساختمان در ایران دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری است که در صورت رعایت موازین، استانداردها و اجرای صحیح روشها، می توان به راحتی نقاط ضعف آن را مرتفع نمود. برقراری الزامات و شرایط لازم برای ورود سرمایه گذاران، حمایت های حقوقی و مالی کافی و انتقال دانش و آیین نامه های سیسیتم ها ی مورد تایید می تواند گامی در جهت رشد و توسعه فعالیت های صنعتی سازی ساختمان تلقی شود.

    یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در صنعتی سازی ، وجود گستره بزرگی از بافت های فرسوده به ویژه در کلان شهرها و ضرورت اصلاح کالبدی این گونه مناطق در قبال رشد جمعیت و تقاضاهای فزآینده مسکن است که ضرورت تغییر نگرش و اصلاح کالبدی مناطق مذکور با به کارگیری سیستم ها ی ساخت و ساز صنعتی مورد توجه و تاکید قرار می گیرد.

    در پایان باید خاطر نشان کرد که صنعتی سازی یک راه حل معضلات حوزه مسکن در جوامع مختلف است. از این رو دولت ها و انبوه سازان سعی نموده اند که از این صنعت نوپا استفاده کنند تا علاوه بر بهره برداری اقتصادی کمکی نیز بر حل بحران مسکن نیز شود. این در حالی است که علی رغم تمام تلاش ها صنعتی سازی در ایران دارای مشکلات و معایب زیادی می باشد که این مشکلات گاه باعث از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان به این سبک ساخت و ساز می شود و گاه باعث خالی ماندن خانه های ساخته شده به روش صنعتی نیز می شود .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار