مدیران خودروعصر اعتبار

با هدف تامین نیروی کار

ژاپن مهاجرپذیرتر می‌شود

عصر ساختمان- دو دستیار نخست وزیر ژاپن اعلام کردند دولت این کشور در نظر دارد تا به منظور تقویت نیروی کار این کشور کارگر خارجی استخدام کند.

ژاپن مهاجرپذیرتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، ماساهیکو شیبایاما، قانونگذار حزب لیبرال دموکرات حاکم شینزو آبه که به عنوان مشاور ویژه نخست‌وزیر خدمت می‌کند در مصاحبه‌ای در سنگاپور گفت: سیاست‌های در دست بررسی ممکن است موجب دوبرابر شدن حضور کارگران خارجی در ژاپن شود.

    شیبایاما گفت: «احتمالا در چند سال آینده استراتژی‌های زیادی به تصویب خواهد رسید. من فکر نمی‌کنم که این هدف ثابت دولت باشد ولی از نظر من، با توجه به شرایط کنونی بازار جهانی، دوبرابر شدن تعداد کارگران خارجی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ما باید یک سیستم پایدار برای قبول کارگران خارجی بیشتر و بیشتر ایجاد کنیم.»

    مهاجرت اغلب به عنوان یک راه‌حل برای مشکلات جمعیتی ژاپن به عنوان جامعه‌ای سالمند با نرخ رشد جمعیت پایین پیشنهاد می‌شود. آبه متعهد شده که جمعیت 127 میلیونی ژاپن، به زیر 100 میلیون نفر سقوط نخواهد کرد و این در حالی است که ایده آوردن کارگران خارجی نگرانی‌هایی را در خصوص اثرات احتمالی بر جامعه ایجاد کرده است.

    در یک مصاحبه جداگانه، یاسوتوشی نیشیمورا، مشاور آبه و معاون وزیر اقتصاد پیشین این کشور اعلام کرد: دولت در نظر دارد تا در تابستان امسال سیستم کارآموزان خارجی را گسترش دهد؛ سیستمی که تحت آن به کارگران اجازه داده می‌شود تا برای مدت محدودی و بدون در نظرگرفتن ویزای جدید  به بخش‌هایی که از کمبود نیروی کار رنج ‌می‌برند وارد شوند.

    نیشیمورا افزود: «در حدود 190 هزار خارجی در حال حاضر تحت این سیستم در ژاپن مشغول به کارند. با توجه به قانون، مدت زمان اقامت آنها از سه سال کنونی به پنج سال افزایش خواهد یافت.»

    این قانون همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کارآموزان بیشتری را در محدوده وسیعی از بخش‌های کسب‌وکار به کار بگیرند. همچنین چشم‌انداز این سیستم می‌تواند بهبود یافت.

    نیشیمورا گفت: همچنین بحث‌هایی در خصوص آوردن کارگران صنعت تکنولوژی از هند و ویتنام وجود دارد. در کنار این صحبت‌هایی برای ایجاد یک دسته‌بندی ویزای جدید برای کارگران در صنعت رو به رشد توریسم این کشور وجود دارد.

    شیبایاما اعلام کرد گسترش توریسم خارجی به تغییر نگرش مردم دیگر کشورها کمک کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی