مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد:

بازگشت وزارت راه به سیاست "زمین صفر"

هزینه ساخت مسکن ۶۰درصد کم می‌شود

عصر ساختمان- کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به سیاست "زمین صفر" بازگشته است، گفت: دولت می‌تواند با اجرای سیاست "زمین صفر" ۶۰درصد از هزینه تمام‌شده مسکن بکاهد تا به این ترتیب طیف گسترده‌تری از متقاضیان را برای خانه‌دار شدن پوشش دهد.

بازگشت وزارت راه به سیاست "زمین صفر"
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، فرهاد بیضایی با بیان اینکه مهم‌ترین شاخصه موفقیت طرح مسکن مهر اجرای سیاست "زمین صفر" بوده است، اظهار کرد:‌ از آنجا که کمبود عرضه زمین شهری به‌علت سیاست‌هایی که در گذشته بوده است سبب شده تا سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن به بیش از 60 درصد برسد. در حقیقت دولت می‌تواند با اجرای "زمین صفر" 60 درصد از هزینه تمام‌شده مسکن بکاهد تا به این ترتیب طیف گسترده‌تری از متقاضیان را برای خانه‌دار شدن پوشش دهد.

    وی با ابراز اینکه دلیل استقبال متقاضیان و کاهش بی‌سابقه قیمت تمام‌شده در مسکن مهر نیز اجرای سیاست زمین صفر بوده است، تصریح کرد:‌ این سیاست بعد از تغییر دولت همواره با انتقاد همراه تمسخر وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و وی همیشه عنوان کرده که «مگر می‌شود زمین را صفر کرد. دولت قبل که به‌دنبال صفر کردن زمین بود چرا نتوانست زمین را صفر کند. دولت قبل فکر می‌کرد اگر مسکن مهر ساخته شود قیمت زمین صفر خواهد شد و همواره یکی از شعارهای آنها این بود که قیمت زمین را صفر کردیم».

    وی ادامه داد: این درحالی است که منظور از صفر کردن زمین، صفر بودن قیمت زمین در طرح مسکن مهر بود و نه در کل اقتصاد، حال اینکه وزیر محترم قلب ماهیت سیاست زمین صفر  را به‌علت برخورد سیاسی با اقتصاد مسکن و طرح مسکن مهر انجام داده است و یا ناشی از کم‌اطلاعی ایشان است.

    وی یادآور شد: با این حال معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان و عمران و بهسازی خبر از اجرای سیاست زمین صفر در بافت‌های فرسوده داده است. محمد سعید ایزدی دراین‌باره گفته که "در حال نهایی کردن یک مدل جدید هستیم که می‌تواند امتیاز خوبی برای ورود انبوه‌سازان برای مشارکت با دولت باشد و آن مدل زمین صفر است، بدین صورت که ما اراضی و املاکی را که در محدوده‌های هدف در اختیار داریم با قیمت صفر در دوره مشارکت ساخت در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهیم و با آنها توافق می‌کنیم که با رقم ثابت سود در پایان دوره سهم خود را بردارند و هرچه باقی ماند عایدی دولت شود تا از طریق آن پروژه‌های بعدی را تعریف کنیم".

    کارشناس اقتصاد مسکن تأکید کرد: در حقیقت این همان مدل مسکن مهر است که قرار است در بافت‌های فرسوده و روی زمین‌های در تملک دولت انجام شود. این نشان از کاهش لجبازی سیاسی دولت فعلی با برخی از تصمیمات مثبت اقتصادی دولت گذشته است، سیاست‌هایی که به‌علت رویکردهای سیاسی متوقف یا حذف شدند و تاکنون اثرات مخرب زیادی را بر اقتصاد و اشتغال کشور تحمیل کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار